Stelling
"Hoe ouder we worden, hoe langer we willen doorwerken."
24
293
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken 3 Conflictoplossingen voor zelfsturende teams
Langer werken

3 Conflictoplossingen voor zelfsturende teams

In meer traditionele organisaties is het management er om de lakens uit te delen. Functioneert iemand niet helemaal goed, is niet duidelijk wat als eerste moet gebeuren, of waar je hoeveel geld aan mag besteden? Vraag je manager om een beslissing, daar is hij of zij tenslotte voor. Niet in zelfsturende teams. Daar zijn deze ‘issues’ dan ook veel voorkomende bronnen van ergernis en conflicten. Een manager erop zetten kan natuurlijk niet. Hoe komt het team hier zelf uit?

Amit Maimon, zelf een door de wol geverfde manager, beschrijft in een artikel in de Harvard Business Review drie manieren waarop zelfsturende teams door beter samenwerken zelf wat kunnen doen aan hun alledaagse meningsverschillen. Het zijn houdingsaspecten die de verschillen van inzicht beperken of oplossen voordat ze uitgroeien tot echte ruzies, die teams uit elkaar doen spatten. Trouwens, ook de meer traditioneel aangestuurde teams kunnen wat hebben aan deze opstellingen. Het bevordert langer, en beter samenwerken.

1} Erken dat er een conflict is

Klinkt bijna te simpel voor woorden, die eerste stap. Maar wanneer sommige teamleden halstarrig blijven ontkennen dat ‘we’ een probleem hebben, zullen ze de oplossing ook niet accepteren. Accepteren dat er een probleem is, gaat beter door het hebben van problemen niet als een probleem te ervaren. Zie het liever als een kans om beter te functioneren, om persoonlijk te groeien als je dit samen met de anderen kunt oplossen.

Planning Poker

Maimon noemt de techniek Planning Poker als een van de manieren om een kwestie in de openheid te brengen. Elk teamlid geeft eerst aan hoe hij dit probleem ziet, en wat de beste mogelijkheden zijn om het op te lossen. Ook als je het geen probleem vindt, geef je aan waarom niet en hoe nu verder. Elke visie op het probleem en de beste oplossingsrichting krijgt een puntenwaardering. Hierna stemt het team over de (drie) opties met de meeste punten.

Prioriteren

Behalve prioriteren per probleem kan het team ook een prioritering aanbrengen in de problemen die zich elke dag, of elke week voordoen. Anders is het wellicht teveel tijd kwijt met discussiëren over problemen. Is dit nodig, geef dan elk probleem een risico-impact. Is het afbreukrisico gering (weinig mensen zullen het merken, de kosten zijn gering), dan kunnen de teamleden dit naar eigen inzicht oplossen.

2} Zoek naar de oorzaak, zoek niet naar de schuldigen

Uitgebreid ingaan op wat er allemaal fout is gegaan, en wat er nu nog meer verkeerd gaat door die (al dan niet) ‘stomme blunder’ van Z, Y of X helpt het team geen millimeter vooruit. Het verziekt in tegendeel de sfeer, kost veel extra tijd en het kan leiden tot het einde van het zelfsturende team. Veel zinvoller is zoeken naar de oorzaak. Hoe heeft het kunnen gebeuren? Onder welke omstandigheden? Waar, wanneer in het proces liep het spaak? Vaak weet degene die het dichtst betrokken was bij het proces als beste wat de antwoorden zijn op deze vragen. In een open, constructieve sfeer zonder verwijten zal hij of zij veel minder moeite hebben om erover te praten dan in een klassieke afrekencultuur. Is de sfeer goed, dan kan het team ook een ander team om een second opinion vragen over de mogelijke oorzaken en oplossingsrichtingen.

3} Maak het probleem concreet

Als het echt een probleem is, zou dat niet zo moeilijk moeten zijn. Wat kost dit, in verloren tijd, extra uren, extra kosten? Maimon noemt als voorbeeld een softwareontwikkelaar in een van de teams die zij superviseerde. Hij had als gewoonte om vooral ’s nachts te werken. Dat bleek lastig voor de anderen, die overdag productief waren. Zij moesten hem wekelijks en soms ook elke dag bijpraten over de voortgang op diverse deelprojecten en zijn feedback terugbrengen in vergaderingen waar hij meestal niet bij aanwezig kon zijn. Het leidde tot steeds meer irritaties. Tenslotte berekende een teamlid hoeveel extra tijd het team kwijt was aan bijpraten van die man.

Tastbaar

Uit dat gedeelde inzicht (ja, dat is een probleem) ontstond de beste oplossingsrichting: een flexibeler werkschema, met vergaderingen in de namiddag waarop de nachtuil ook aanwezig kon zijn. Door het probleem te kwantificeren wordt het tastbaar voor iedereen, en zo komt er meer energie bij iedereen vrij om een oplossing te bedenken. Met Planning Poker kan het team die dan prioriteren, zodat de beste (of minst slechte) oplossing voor iedereen wordt gekozen.

Dit is nodig

Dit zijn drie houdingsaspecten die bij teamwork enorm zinvol kunnen zijn. Mits aan de onderliggende voorwaarde: vertrouwen is voldaan. Zonder dat is teamwork onmogelijk, of het nu zelfsturend of traditioneel aangestuurd is. Misschien een constructieve aanvulling op Maimon’s artikel?



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Langer werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid