Stelling
"Werkgevers en werknemers willen Het Nieuwe Beoordelen om verschillende motieven."
9
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Dossiers Gezonder werken 4 tips voor het betere thuiswerken
Gezonder werken

4 tips voor het betere thuiswerken

“Werknemers hebben vanaf volgend jaar ‘recht’ op flexibel werken.” Veel mensen denken dat, maar de werkelijkheid ligt genuanceerder. Vier tips om het goed te doen.

De Wet flexibel werken treedt in werking met ingang van 1 januari 2016. Met de wet krijgen werknemers niet zozeer het recht op thuiswerken, zij krijgen het recht om een verzoek tot thuiswerken in te dienen bij hun werkgever. Die werkgever moet minstens 10 mensen in dienst hebben, en de werknemer moet langer dan 6 maanden in dienst zijn bij deze werkgever.

Zwaarwegend bedrijfsbelang

Werknemers hebben nu al het recht een verzoek in te dienen om meer of minder uren te werken. De werkgever mag dit verzoek alleen weigeren als sprake is van een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang. De nieuwe wet geeft werknemers eveneens het recht om te vragen of zij op andere tijden (buiten kantooruren) mogen werken. Ook dan geldt het zwaarwegend bedrijfsbelang.

Nieuw is dat een werknemer mag vragen om op een andere plaats te werken dan op kantoor. Hierbij geldt het zwaarwegend bedrijfsbelang niet. Een werkgever moet het verzoek overwegen en in geval van een ‘nee’ dit schriftelijk motiveren. De werknemer kan bij zijn werkgever eens per jaar een dergelijk verzoek indienen (nu nog eens per 2 jaar), en hij dient het verzoek uiterlijk twee maanden voor het beoogde moment van aanvang in te dienen.

Voordelen thuiswerken

De voordelen voor werknemers om thuis te werken zijn duidelijk. Minder file, minder reistijd en reiskosten en minder verzuim. Vaak gaat de productiviteit omhoog bij thuiswerken omdat medewerkers geen last hebben van herrie in de kantoortuin. Bovendien kunnen ze hun werk beter combineren met hun privéleven en met eventuele zorgtaken. Ook de werkgever profiteert: minder tijdverlies door reisperikelen van werknemers, minder kosten voor ziekteverzuim, voor kantoorruimte – door flexplekken – en voor stoken. De flexibiliteit van werknemers neemt toe, hun productiviteit gaat omhoog en door de betere werk-privébalans zitten ze ook  beter in hun vel.

Thuiswerkbeleid: 4 tips

Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, en dat is het ook. Althans, zonder thuiswerkbeleid. Hoe kunnen werkgevers zo’n thuiswerkbeleid realiseren? Hier volgen vier tips.

  1. Laat mensen niet fulltime thuiswerken.
    Voor de binding met het bedrijf is het belangrijk dat ze minstens twee dagen per week aanwezig zijn. Bovendien hebben sommige werknemers minder zelfdiscipline; anderen zijn erg gesteld op sociale contacten.
  2. Voer thuiswerken geleidelijk in.
    Evalueer het traject na ongeveer een half jaar. Bepaal dan onder meer of de vooraf gestelde doelen zijn bereikt, de kosten niet uit de hand lopen en de ict nog up-to-date is.
  3. Zorg voor een inrichting van de thuiswerkplek.
    Is die niet goed op orde, dan is de werkgever aansprakelijk voor de schade die een werknemer lijdt. U kunt discussie over kosten van bijvoorbeeld telefonie of de inrichting van een werkplek voorkomen door dit soort zaken vast te leggen in een telewerkovereenkomst.
  4. Gebruik de wettelijke regelingen.
    Onder de huidige werkkostenregeling geldt geen expliciete belastingvrijstelling voor inrichting van de werkplek thuis. Maar er is wel een vrijstelling voor arbovoorzieningen – een ergonomische stoel, goede verlichting, een stevig bureau. Met deze vrijstelling kan de werkgever voor de thuiswerker ook goed uit de voeten. Voorwaarden voor belastingvrije vergoeding/verstrekking aan de thuiswerker: de voorziening moet in een Arboplan zijn neergelegd en mede op de (thuis)werkplek worden gebruikt. Het thuiswerken moet bovendien berusten op een afspraak tussen werkgever en werknemer.

Meer informatie

Zorgen dat de thuiswerkplek goed op orde is? De werkplekchecker helpt u erbij.

(Arbo-online, Eerste Kamer)

Tags :
Categorie : Gezonder werken, Nieuws

0 reacties op 4 tips voor het betere thuiswerken

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .