Stelling
"Direct na het diploma moeten jongeren een plan maken wat ze over 20 jaar gaan doen."
0
0
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Anders werken 5 Fouten die teams kunnen verlammen
Anders werken

5 Fouten die teams kunnen verlammen

Of het nu agile adhocratie heet of permanent zelfsturend, of (waarschijnlijker) iets er tussenin, steeds meer mensen werken in teams. Meer teamwork betekent ander werk voor de leidinggevenden. De leidinggevenden zullen zich moeten aanpassen. Dat doen ze met name door veel gemaakte fouten te vermijden van hun collega’s. Dianna BooherJune noemt er op TNLT vijf, die teams kunnen verlammen.

Ook al sturen ze zichzelf (grotendeels) aan, elk team kent leiders. Mensen die van nature het voortouw nemen, anderen inspireren en het werk net wat sneller en beter organiseren. Ze scheppen daarmee de juiste cultuur voor de beste, prettigste en meest optimale manier van samenwerken. Dus zijn het vooral de leiders die teams kunnen maken of breken. Dat doen ze zelden met opzet, maar ook leiders zijn en blijven gewoon mensen die soms een fout maken. Waardoor de betere samenwerking binnen het team niet naar een hogere versnelling gaat, maar de vaart er juist uit gaat. BooherJune noemt vijf veelgemaakte fouten die dat veroorzaken.

1} Niet volstoppen, maar opkweken.

Goede managers geven hun mensen kansen, geen antwoorden. De grootste valkuil waar een leider in kan trappen, is volgens BooherJune dat hij of zij te nadrukkelijk klaarstaat om het zelf te doen. Kom met nieuwe ideeën en andere mogelijkheden en geef de anderen alle ruimte om er naar eigen inzicht wat mee te doen. Sta vervolgens niet als een leraar klaar om de ‘juistheid’ of ‘passendheid’ van de bedachte oplossingen te beoordelen. Laat anderen de eigenaar worden, en geef ze alle ruimte voor de uitrol. Bijna iedereen neemt die verantwoordelijkheid dan ook, en groeit erdoor.

2} Vraag niet om beloftes, maar stel vragen.

Veel managers gebruiken vergaderingen om de aanwezigen te vertellen wat andere onderdelen van ze verwachten. “Wij kunnen X, dus zou het leuk zijn als jullie Y …” Waarop de aangesproken manager niet veel anders kan doen dan zo veel mogelijk beloven. Helemaal fout, volgens BooherJune. Managers moeten tijdens vergaderingen vooral vragen stellen. Waar zijn jullie mee bezig? Wat heb je nodig? Welke knelpunten voor zie je daarbij? Hoe kunnen wij jullie daarbij helpen? Veel mensen hebben liever een coach dan een kritikaster.

3} Niet veranderen, maar verbeteren.

Zeggen dat team X Y anders moet aanpakken klinkt onvermijdelijk als een verwijt. Zelfs als de manager die het zegt dat niet zo bedoelt. Juist dan moet hij of zij het helemaal anders brengen. Moet de klantenservice beter omdat het opzeggingen regent, zeg dan vooral dat het opzeggingen regent en dat ‘we’ daarom misschien eens nader moeten kijken naar de klantenservice. Of zou het ergens anders aan kunnen liggen? Teveel beloftes van sales die niet, of niet op tijd zijn na te komen? Wie een heikel onderwerp zo brengt, is op zoek naar verbeteringen, niet naar schuldigen. Breng het dus altijd opbouwend, en toekomstgericht.

4} Zoek niet naar problemen, zoek naar kansen.

Er bestaan geen problemen, er zijn alleen maar kansen. Voor BooherJune is dit misschien nieuw, veel mensen die de jaren ’90 en ’00 hebben meegemaakt zullen deze retoriek herkennen van diverse (inmiddels oudere) managementgoeroes. Toch kan het geen kwaad om deze (over)bekende werkregel nog eens te herhalen. Zeker voor de werknemers die niet weten wie Ratelband is. Problemen zijn bedreigingen, ze ontmoedigen je en laten je hulpeloos achter. Zoek nooit naar schuldigen, maar zoek naar hoe het de volgende keer beter kan. Een klacht is een kans, een verandering een mogelijkheid tot verbeteren of om iets nieuws te doen en andere mensen aan het netwerk toe te voegen, … Het glas is nooit halfleeg, maar halfvol. It’s a way of life, zullen we maar zeggen.

5} Zonder een goede voedingsbodem groeit er niets.

Wie een ander wil overtuigen van zijn gelijk, of een minder plezierige boodschap moet brengen (zoals elke leider weleens moet), weet dat dit veel lastiger is als hij de ontvanger niet goed kent. Mensen reageren afwijzend op slecht nieuws, of het nu gaat om een verandering of een beschuldiging. De kans dat de ander het niet accepteert, is veel groter als hij geen vertrouwensband heeft met de brenger. Een relatie of vertrouwensband opbouwen met elk teamlid is dus essentieel om er later mee te kunnen samenwerken. En dat moet vaak toch weer, nadat de minder leuke boodschap is gebracht.

Basaal? Herhaal!

Ze klinken misschien vrij basaal, deze vijf regels voor betere samenwerking tussen teamleden onderling, en tussen een team en het management dat op de achtergrond verantwoordelijk is. Maar het zijn toch leefregels die leiders snel overtreden, ook al zijn het geboren leiderschapstalenten. Onder tijdsdruk, of in stressvolle situaties is een verkeerd woord er zòmaar uit. Het kan dus allerminst kwaad om deze tegeltjeswijsheden soms nog eens na te lezen. Zeker wanneer het al een tijdje niet zo botert in, of met het team…

Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws
Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .