Stelling
"Wie een ander gestrest vindt, moet eerst naar zichzelf kijken."
20
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Dossiers Arbeidsomstandigheden 6 Tips voor betere concentratie op de werkplek
Arbeidsomstandigheden

6 Tips voor betere concentratie op de werkplek

Herrie van je collega’s en spontane  vragen waarmee ze je lastig vallen. Daardoor worden we het meest afgeleid op kantoor.

Dit blijkt uit analyses van de WODI-database, aldus een bericht op de website van het CfPB. Geluiden van klimaatinstallaties en geluiden van buiten wordt het minst vaak als verstoring ervaren.

Concentratie in flexibele kantoren

In 2014 en 2015 zijn zes themavragen aan de WODI-vragenlijst toegevoegd over de veroorzakers van afleiding op kantoor. Uit veel WODI-onderzoeken bleek namelijk dat de concentratiemogelijkheden een belangrijk knelpunt zijn in flexibele kantoren,  terwijl deze tegelijkertijd erg belangrijk worden gevonden. Tijd om de verklaringen voor dit probleem te achterhalen en met oplossingen te komen.

In kantoren met flexibel gebruik van werkplekken – met vaak een grote mate van openheid –  is er meer sprake van afleiding of verstoring dan in cellenkantoren.

Tevredenheid

Van de genoemde bronnen van afleiding is bekeken welke het meest samenhangt met tevredenheid van medewerkers over de concentratiemogelijkheden. De vraag hierbij is: welke bronnen van afleiding zijn het meest bepalend voor de waardering van de concentratiemogelijkheden? Het blijkt dat de verstoring door geluiden van anderen en door bewegingen van anderen in de omgeving hiervoor het meest belangrijk zijn. Dit betekent dat hoe meer afleiding men ervaart door deze twee bronnen, hoe minder tevreden men is over de mogelijkheden voor het doen van geconcentreerd werk.

6 Tips voor verbetering van de concentratie

Op de website staan enkele manieren om te voorkomen dat kantoorwerkers snel worden afgeleid door gedrag van anderen:

  • Maak duidelijke afspraken met elkaar over hoe je met de ruimte omgaat. Niet alleen de plekken zelf maar ook afspraken kunnen de functionaliteit van plekken bepalen (denk aan stiltezones). Rekening houden met elkaar is belangrijk.
  • Zorg voor goede akoestische maatregelen in open én omsloten ruimten.
  • Maak de open ruimten niet te groot. Plaats dus niet teveel plekken bij elkaar in een open ruimte maar zorg ervoor dat plekken in open ruimten zijn afgewisseld met (akoestische en visuele) afscheidingen of omsloten ruimten (bijvoorbeeld concentratie- of overlegruimten).Zorg voor voldoende, af te sluiten belplekken nabij de open ruimten. Ditzelfde geldt voor concentratieplekken: zorg ervoor dat er voldoende beschikbaar zijn voor geconcentreerd werk.
  • Realiseer omsloten overlegruimten voor 2-4 personen voor ad-hoc overleg. Dit haalt overleg uit de open ruimten waardoor er minder verstoring ontstaat.
  • Plaats de pantry of koffiehoek zodanig dat deze akoestisch is afgeschermd van (open) werkplekken.

Plaats loungeplekken en open zitjes zodanig dat er tenminste enige mate van akoestische en visuele afscherming is.

Tags : , , , , , , ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, Gezonder werken, Nieuws

0 reacties op 6 Tips voor betere concentratie op de werkplek

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .