Stelling
"HR moet voorop lopen in de strijd tegen digistress."
15
2
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden ABN AMRO maakt werkstress bespreekbaar
Arbeidsomstandigheden

ABN AMRO maakt werkstress bespreekbaar

Een bedrijfscultuur creëren waar werkstress bespreekbaar is. Geen geringe opgave. Helemaal niet in een sector waar werkstress wordt gezien als onderdeel van de cultuur. Monique Bosbaan, HR Benefits Advisor van ABN AMRO en Ate Berkouwer, directielid arbodienst Beter vertellen hoe hen dit toch is gelukt.

“Een cultuur verandert niet zomaar, het is een optelsom van al onze acties”, zo vertelt Monique Bosbaan. De bank monitort de oorzaken die werkstress kunnen veroorzaken uitgebreid en neemt direct actie als dat nodig is. Een evaluatiesysteem zorgt ervoor dat er dan ook echt iets verandert. “Wij hebben besloten de verplichte vierjaarlijkse risico-inventarisatie mee te nemen in ons jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek. Zo krijgen we jaarlijks inzicht in de afdelingen die risico lopen”, aldus Bosbaan.

LEEFVitaal!

Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan de vitaliteit van medewerkers in het LEEFVitaal! – FIT programma. Vanuit de gedachte dat vitale medewerkers weerbaarder zijn, is het mogelijk deel te nemen aan verschillende sporten maar ook trainingen op het gebied van onder andere mindfulness, voeding, slaap, balans werk-privé en beweging.

Verzuimmoment voorspellen

Een ander speciaal instrument is de Balansmeter. Berkouwer van Arbodienst Beter legt uit: “De Balansmeter is een digitale vragenlijst die door ons in samenwerking met de Universiteit van Maastricht is ontwikkeld. Via een algoritme kan worden voorspeld wanneer iemand tegen een verzuimmoment aan zit.” Uit onderzoek van de universiteit bleek dat er 35% minder verzuim is ten opzichte van de groep die geen extra hulp op dit moment kreeg aangeboden.

Eerder signaleren

Ook de open spreekuren van de arbodienst worden erg goed bezocht. Berkouwer merkt op: “Bij ABN AMRO is de opkomst van de open spreekuren ongeveer 10-15% van het totaal aantal spreekuren, bij andere bedrijven is dat 1 à 2 %. Hiermee kun je PSA-klachten verminderen. Want hoe eerder je een probleem kan signaleren, hoe eerder er actie kan worden ondernomen.” Volgens Margot van Kempen, Voorzitter Raad van Medewerkers en lid Functionsraad bij ABN AMRO neemt dit “helaas niet weg dat er veel werkstress binnen de organisatie is en niet iedereen op tijd de weg vindt naar de preventiemaatregelen.”

Snel ingrijpen

Berkouwer stelt dan ook “dat het risico op ziekteverzuim er altijd is. Middels een goed cyclisch monitorsysteem kun je echter snel ingrijpen en daarmee verzuim beperken.” Een goede samenwerking tussen werkgever en arbodienst is hierbij volgens Berkouwer essentieel: “Je kunt als werkgever niet alles alleen, en als arbodienst ook niet. Juist de innige samenwerking geeft een succesverhaal.” Ook de Raad van Medewerkers is van mening dat er goed beleid is rond de preventie van werkstress gerelateerde klachten. “Het onderwerp heeft binnen de organisatie permanent de aandacht en goed beleid is voorwaardelijk om uiteindelijk een effectieve aanpak te hebben”, aldus van Kempen

Zelfinspectietool

Wilt u ook weten of uw beleid effectief genoeg is om werkdruk en ongewenst gedrag in uw bedrijf te verminderen? Doe dan de zelfinspectietool van de Inspectie SZW, op werkdrukenongewenstgedrag.zelfinspectie.nl

(Bron: I-SZW)



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, cases, Gezonder werken, Nieuws
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid

31 mei 2017 | Congres Over Duurzame Inzetbaarheid

Ook in 2018 staat Duurzame Inzetbaarheid hoog op de HR-agenda. Uit onderzoek blijkt echter dat de implementatie van DI voor veel organisaties complex is. De 10e editie van het congres Over Duurzame Inzetbaarheid van PW. helpt HR-professionals daarom met het implementeren van een toekomstbestendig duurzaam beleid. Aan de hand van theorie, best practices en workshops door de kenners op het gebied van duurzame inzetbaarheid.

Klik hier voor complete programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

15 maart 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid