Stelling
"Flexibele AOW is een onmisbaar onderdeel van duurzame inzetbaarheid."
137
7
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Dossiers Gezonder werken Beter doorwerken in onzekere tijden
Gezonder werken

Beter doorwerken in onzekere tijden

Onzekerheid. Niemand houdt er van, en toch is het vaak de enige zekerheid in deze onzekere tijden. Onzekerheid leidt af, het leidt vaak tot nog meer onzekerheid. Leidinggevenden moeten proberen om hun mensen gefocust te houden temidden van al die onzekerheid. Hoe doen ze dat?

Amy Gallo beschrijft in een bijdrage op HBR hoe managers het beste kunnen omgaan met onzekerheid, en hun teams mede hierdoor beter laten presteren. Overbluffen blijkt niet de juiste tactiek als het gaat om onzekerheid; die verdwijnt daar niet door. Je moet er juist aandacht aan besteden, want mensen zijn van nature geneigd om hun lichaam en geest in de stress-stand te zetten als de spanningen oplopen. We letten steeds sterker op mogelijke oorzaken van stress en spanningen, en op elkaar, en letten daardoor minder op ons werk. Stress leidt af van het werk, en daardoor gaat het werk slechter. Dat geeft meer stress, waarna het werk nog slechter zal gaan. Het team komt in een neerwaartse spiraal.

Zes tips voor houvast in onzekere tijden

Hoe kunnen leidinggevenden het beste omgaan met onzekerheid op het werk, en die negatieve spiraal door oplopende spanningen doorbreken of voorkomen? Gallo geeft zes tips voor houvast in onzekere tijden. Soms doen ze wat Amerikaans aan…

1} Let eerst op jezelf.

Mogelijk dat iedereen om u heen steeds opgefokter doet. Maar heeft u al eens naar uzelf gekeken? Probeer om wat afstand te nemen van uw eigen onrustige gevoelens. Wat voelt u nu precies? Waar komt dat door? En dan: waar wil ik aan vasthouden in mijn werk, ondanks deze minder plezierige gevoelens? Wat wil ik uitstralen naar mijn mensen, hoe wil ik zijn als leider?

2} Erken dat er onzekerheid is.

Gewoon doorgaan met het werk heeft weinig zin als er aanleiding is voor onzekerheid. Bijvoorbeeld door een (gerucht over) een mogelijke overname, reorganisatie, of door een crisis buiten het bedrijf. Erken en herken dat het er is, vertel wat je wel en niet weet, geef ruimte voor emoties als directe reactie. Zelfs bij minder schokkende zaken als een botsing op het parkeerterrein moet iedereen zijn zegje kunnen doen. Dat geeft ruimte voor de volgende stap: hoe willen en kunnen we hier het beste op reageren als groep? Laat de reactie min of meer spontaan uit het team komen. Als dat organisch niet echt lukt, of het teveel tijd kost, kom dan met een voorstel. Het gaat nu nog niet om een oplossing voor het probleem, maar een reactie op het fenomeen.

3} Geef emoties de ruimte.

Sommige mensen liggen nachten wakker van ingrijpende gebeurtenissen op het werk. Anderen halen hun schouders op. Erken dat het normaal is om gestrest of gespannen te zijn bij onzekerheid. Erken dat het onzekere gevoel vervelend is, zonder direct met oplossingen te komen. Vertel erbij hoe je reageerde op stressvolle situaties in het verleden om aan te geven dat iedereen zich weleens zo voelt.

4} Benader iedereen persoonlijk.

Een tweegesprek (onder vier ogen) is meestal de beste manier om te doorgronden hoe elke medewerker deze gebeurtenis ondergaat, en verwerkt. Door begrip te tonen voor de emoties van de ander, ontstaat een vertrouwensband. Dat geeft ruimte om te zoeken naar de hulp en ondersteuning waar deze man/vrouw het meeste aan heeft. Soms is dat meer tijd en rust, soms is gerichte hulp nodig bij de rouwverwerking of stressreductie. Gallo zegt hierbij: benadruk dat het u gaat om ondersteuning bij het werk en de (verdere) carrière. Een leidinggevende is geen professionele hulpverlener.

5} Blijf positief, kijk vooruit.

Een belangrijke factor bij stressreductie is concentreren op de leuke, prettige en aangename aspecten van het werk die je wel kunt beïnvloeden. Ook stap-voor-stap toewerken naar duidelijk omschreven doelen in de nabije toekomst geeft een onmisbaar gevoel van controle terug over je werk en je leven. Geef uw mensen hierbij zo veel mogelijk ruimte en flexibiliteit, bijvoorbeeld in werktijden en werkplekken. Ook als er weinig stippen meer zijn op de horizon, kan je er altijd nog voor kiezen om zo prettig en professioneel mogelijk te blijven werken.

6} Blijf gezond bezig.

Gezond zijn is de basis van langer, en beter doorwerken, ongeacht de omstandigheden. Let in onzekere of moeilijke tijden dus extra op de leefgewoonten van elk teamlid. Veel mensen praten, overleggen en roddelen dan (nog) intensiever tegen de onzekerheid. Of ze gebruiken social media nog intensiever, op zoek naar extra informatie. Zorg voor afleiding. Maak liever wat vaker een lunchwandeling, of neem een middag vrij om te sporten of om aan yoga te doen. Doe liever iets ontspannends. En let ook goed op de slaap, en de voeding. Het helpt allemaal tegen de stressreacties die ontstaan door de natuurlijke vechtstand waar het lichaam in komt, als reactie op onzekerheid.

Tags : , ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws
Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke twee weken het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .