Stelling
"HR moet wat meer leren denken als een marketeer"
12
7
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Blog Complimenteren over het hoe, niet over het wat…
Blog

Complimenteren over het hoe, niet over het wat…

Steeds met elkaar in gesprek blijven over de manier waarop het gaat, en wat dat oplevert. Voor het bedrijf, en ook voor de medewerker. Dat klinkt als een goed uitgangspunt van Het Nieuwe Beoordelen. Auteur en organisatie-adviseur Jacco van den Berg blogt over een van de nuttiger instrumenten bij dat continu met elkaar in gesprek blijven: het gedragscompliment. In maart leest u er meer over, als u zijn nieuwe boek Het Nieuwe Beoordelen, focus op talent aanschaft.

Iedere medewerker heeft behoefte aan persoonlijke waardering voor het werk dat hij doet, zeker als daar een positieve ontwikkeling in waar te nemen is. Een compliment geven is ook belangrijk als je wilt dat iemand zijn positieve gedrag herhaalt. Wel moet het compliment specifiek zijn. Met een compliment als: ‘dat heb je goed gedaan’ kan de ontvanger niet veel.

Gemeend en specifiek

Een gemeend compliment over een specifiek aspect van een prestatie wordt dan ook vaak als een warme douche ervaren. Het toont aan dat bijvoorbeeld een leidinggevende (de complimentgever) oog en oor heeft voor het functioneren van zijn medewerker.

Prestatiecompliment maakt lui …

Een experiment met kinderen die een puzzel moesten maken, leerde dat kinderen die een prestatiecompliment kregen (‘dat heb je snel gedaan’), in de tweede ronde voor een makkelijker te maken puzzel kozen. Zij dachten: “ik kan puzzelen, dat heb ik net gehoord, dan moet ik dat nu weer waarmaken. Dat is eenvoudiger met een makkelijker puzzel.”

Gedragscompliment prikkelt

Kinderen die in de eerste ronde complimenten over hun gedrag en/of het proces kregen (‘je begint bij de hoekjes, mooi, zo ontstaat er een systeem’ of, ‘wat goed dat jij om hulp vroeg’) kozen in een volgende ronde voor een moeilijker puzzel. Ze hadden een compliment gehad over de manier waarop ze de oplossing bereikten (hun gedrag). Dus dachten ze: dan ga ik dat gedrag herhalen. Omdat deze kinderen iets hadden geleerd over een manier van puzzelen die kennelijk goed is, kozen zij voor een moeilijker vervolgopdracht. Zij dachten: “kom maar op, op deze manier is er geen puzzel die ik niet aan kan, ik begin gewoon bij de hoekjes”. De kinderen hadden geleerd welk gedrag succes heeft in de ogen van anderen, waardoor zij dat gedrag vaker gingen inzetten.

Drijfveren

Complimenten zijn belangrijke drijfveren om goed te blijven presteren en geven energie om door te blijven gaan. Medewerkers die nooit complimentjes krijgen, kunnen gefrustreerd en onzeker worden. Doordat zij nooit van iemand horen of zij hun werk wel of niet goed verrichten, kunnen zij aan zichzelf gaan twijfelen.

(HR-Base, HNWBlog)

Tags : ,
Categorie : Blog, Nieuws
Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .