Stelling
"Geef het geld voor uitkeringen uit aan opleidingen. Dan blijven we allemaal duurzaam aan het werk."
37
23
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Help! Mijn collega is een narcist
Langer werken

Help! Mijn collega is een narcist

Iedereen kent ze wel: de man of vrouw die het net wat vaker dan de meeste anderen over zichzelf heeft. In besprekingen en vergaderingen komt hij of zij meestal uit op de eigen prestaties, of hoe ‘ik dat zou doen’. En als het even kan, komt er een anecdote achteraan over hoe hem of haar dat ook daadwerkelijk ooit is gelukt. Luisteren naar anderen is niet de sterkste kant van deze m/v. Waardering opbrengen voor andermans prestaties evenmin. Nu zit er zo iemand in uw (zelfsturende) team. Wat nu?

Manfred Kets de Vries, een niet onbekende psychoanalist, management coach en professor bij INSEAD schreef een artikel in de Harvard Business Review (HBR) waarin hij de typische narcist (want daar hebben we het over) beeldend neerzet. Met een duidelijke strategie hoe deze mens het beste om te buigen naar een hanteerbaarder persoonlijkheid. Iemand die de inbreng van anderen beter waardeert omdat hij heeft geleerd om er beter naar te luisteren.

Overtuigd van eigen gelijk

Die gedragsverandering is vaak noodzakelijk bij narcistische mensen, want ze zijn soms in staat om teams en zelfs grotere organisatieverbanden uit elkaar te spelen. Vaak zijn ze charismatisch, ambitieus en hebben ze voldoende drive om zaken voor elkaar te krijgen. Elk succes daarin bevestigt hun overtuiging dat zij toch echt wel een beetje beter zijn dan de anderen, en daarom is het terecht dat zij meer aandacht en waardering krijgen.

Slecht verliezer

Komt die niet, of in onvoldoende mate, dan kunnen ze daar erg ongeduldig of boos om worden. Zo’n narcist kan een intrigant worden en mensen tegen elkaar uitspelen. Daarbij kan de narcist meestal slecht tegen zijn verlies, dus haalt hij alles uit de kast om zijn zin of wil er door te drukken. Meestal gaat dat ten koste van het werkgeluk en professionele succes van anderen. Maar daar kan de echte narcist toch echt niet mee zitten…

Faalangst

Onder al dit uiterlijk vertoon schuilt een diepgewortelde faalangst, stelt Kets de Vries. Omdat je nooit zeker kunt zijn van je zaak, voelen ze zich niet veilig. Die onzekerheid proberen ze te maskeren met veel uiterlijk vertoon. De brutalen hebben de halve wereld gewonnen, nietwaar? Erkenning en positieve aandacht verzacht die onzekerheid (tijdelijk), dus zijn ze er altijd naar op zoek en willen ze er graag meer van.

4 Beïnvloedingstactieken bij narcisten

Het is geen aantrekkelijk portret dat Manfred Kets de Vries schetst van de narcisten. En ze managen is nog lastiger, want zelf vinden ze zelden dat ze een problematische persoonlijkheid hebben. Vragen om hulp of leren van fouten is meestal een brug te ver voor de echte, doorgewinterde egotrippers onder ons. De psychiatrie heeft diverse behandelingen op ze uitgeprobeerd. Een snelle, makkelijke oplossing bestaat niet, want persoonlijkheidskenmerken veranderen kost nu eenmaal tijd. Vanuit zijn eigen praktijk komt Kets de Vries met vier tactieken die het gedrag van de narcist kunnen beïnvloeden richting betere samenwerking in teams. Want hun energie, enthousiasme en doorzettingsvermogen kunnen goud waard zijn, bij teams in een impasse.

1} Zorg voor een hecht team.

Als de andere leden van het team goed samenwerken en vergelijkbare opvattingen hebben over het werk en de manier waarop dat moet worden gedaan, dan wordt de kans groter de groepsdruk de narcist in het gareel houdt. Afwijkende solo-acties en individuele borstklopperij vallen dan des te meer op, en worden sneller besproken in het team. De narcist wordt door zijn collega’s gesocialiseerd.

2} Bevorder een feedback-cultuur in het team.

Voor narcisten is het veel bedreigender om kritiek te krijgen van één persoon dan van een groep(je). Zeker als die ene persoon ook nog de leidinggevende is. De kans op gezichtsverlies laat de narcist uit faalangst dan rare sprongen maken. Als iedereen het zegt, of er op soortgelijke manier over denkt, dan kan de narcist dat moeilijk negeren. Zeker als de kritiek opbouwend wordt gebracht. Het is makkelijker om te accepteren, want ‘zij zien dat nu eenmaal zo, in een andere setting heb ik natuurlijk wel gelijk’.

3} Creeër een veilige, maar ook speelse omgeving.

In zo’n sfeer wordt het makkelijker voor de narcist om anderen te vertrouwen, grenzen te verkennen en de standpunten van anderen (tijdelijk) te accepteren. Voorkom dat de narcist direct voor het blok komt te staan, dat geeft hem meer tijd en ruimte om te leren hoe anderen op zijn gedrag reageren.

4} Ga een directe confrontatie uit de weg.

Gezichtsverlies is zo’n beetje het ergste dat een narcist kan overkomen, dus pak hem niet te hard aan en ook niet te direct. Teamcoaches en leidinggevenden kunnen beter op een indirecte manier de reacties van de groepsleden aan hem voorhouden door een stukje mee te gaan met zijn reactie daarop. ‘Goh, dat wist ik ook niet, kennelijk zit X daarmee’. Tegelijkertijd, maar niet in het bijzijn van de narcist, doen coaches er goed aan om de andere teamleden aan te moedigen hun ongenoegen met het egocentrische gedrag kenbaar te blijven maken. Praat de narcist dus te lang, te vaak of teveel over zichzelf, dan moeten de andere groepsleden dat afkappen door te komen met hun eigen mening (als die anders is), of met de zaken die zij belangrijk vinden.

Lange adem

Het gedrag van een narcist bijsturen is een kwestie van lange adem, benadrukt Kets de Vries nogmaals. Maar het is wel van belang, zeker voor managers en leidinggevenden. Want het grootste gevaar is niet dat de narcist afhaakt en een andere baan zoekt, maar dat de andere teamleden dat doen, gefrustreerd geraakt door hun beperkte inbreng. In het artikel vindt u ook de case van narcist George, en een verwijzing naar de nieuwe publicatie van Manfred F. R. Kets de Vries over leiderschap.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Langer werken, Nieuws
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid

31 mei 2017 | Congres Over Duurzame Inzetbaarheid

Ook in 2018 staat Duurzame Inzetbaarheid hoog op de HR-agenda. Uit onderzoek blijkt echter dat de implementatie van DI voor veel organisaties complex is. De 10e editie van het congres Over Duurzame Inzetbaarheid van PW. helpt HR-professionals daarom met het implementeren van een toekomstbestendig duurzaam beleid. Aan de hand van theorie, best practices en workshops door de kenners op het gebied van duurzame inzetbaarheid.

Klik hier voor complete programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

15 maart 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid