Stelling
"We denken veel te optimistisch over onze eigen inzetbaarheid."
46
18
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Achtergrond Het grote ontspannings-dossier!
Achtergrond

Het grote ontspannings-dossier!

Eindelijk. U heeft de kerstvakantie gehaald, en misschien wel zonder al te veel fysieke stress of PSA. Mooi. Dan is het nu tijd voor ontspanning! Work hard, play hard. Ja maar, dat gaat zomaar niet. Let beter op de overgangsverschijnselen tussen ‘work’ en ‘play’, en u kunt beide leefstijlen beter aan. Daarom juist nu in de herhaling: het grote ontspanningsdossier. Vol met goede voornemens. 

Druk, tot in de derde overtreffende trap. Dat is de rode lijn in het werk van veel mensen momenteel. Vakantie is dan de periode waarin je die druk ‘moet’ afbouwen. Maar de meeste mensen kunnen die knop niet zomaar omzetten. Daarom in dit artikel veel voorkomende bronnen van werkgerelateerde stress, en hoe u daar het beste mee kunt blijven omgaan.

Blijf gezond bezig

Gezond zijn is de basis van langer, en beter doorwerken, ongeacht de omstandigheden. Let in onzekere of moeilijke tijden dus extra op uw leefgewoonten. Ruim de helft van werkend Nederland zit de hele dag. Nergens in Europa doen mensen dat zo lang als hier: gemiddeld 10,1 uur per dag. Toch blijkt uit meerdere onderzoeken dat te veel stilzitten de kans op vroegtijdig overlijden vergroot, net zoals de kans op hart- en vaatziekten, type-2 diabetes en mogelijk ook depressie en vormen van kanker. Maar ja, teveel staan is ook niet goed. Alleen afwisseling kan u redden. Dus:

Blijven bewegen

Nederlanders zijn zich nog onvoldoende bewust van de risico’s die komen kijken bij te veel stilzitten (of teveel repeterende bewegingen) op het werk. Werkgevers moeten daarom stimuleren om meer te bewegen, ook tijdens het werk. Gebruik kleine drinkbekers, dan loopt u vaker om ze te vullen. Vergeet die koffierondjes, loop liever zelf. Ga naar het toilet of de printer op een andere etage. Neem nimmer de lift naar beneden. Maak wat vaker een lunchwandeling, of neem een middag vrij om te sporten of om aan yoga te doen. Doe liever iets ontspannends. En let ook goed op de slaap, en de voeding. Het helpt allemaal tegen de stressreacties die ontstaan door de natuurlijke vechtstand waar het lichaam in komt, als reactie op onzekerheid.

Slaap als stille oorzaak van veel ellende

Maar liefst één op de zes mensen kampt met slaapproblemen en 64 procent functioneert om die reden minder goed op het werk. Het staat op nummer drie in de lijst van grootste gezondheidsproblemen. Slaapgebrek is niet alleen de oorzaak van grote, dramatische fouten. Ook veel kleinere, alledaagse problemen zonder duidelijke oorzaak komen vaak toch door een tekort aan voldoende en kwalitatief goede nachtrust. Denk aan de beruchte bestelling van 20.000 euro aan nietjes, in plaats van kantoormeubelen. Of besluiteloos kleine klusjes voor je uit schuiven, terwijl je die in een uitgeslapen bui zo aan de kant schuift. En mopperiger, humeuriger of klageriger zijn.

5 Gouden slaaptips

Hoe kunt u wel voldoende fit blijven voor een productieve werkdag, ook als u de slaap nu eens niet goed kon vatten? We herhalen  de 5 gouden tips voor een goede nachtrust voor iedereen.

  1. Doe een power nap. Dat wil zeggen: een kort dutje doen na de lunch, tussen een en drie uur ’s middags, anders raakt je bioritme in de war. En het mag beslist niet langer dan twintig minuten duren.
  2. Neem regelmatig een pauze. Iemand die onafgebroken achter elkaar werkt en niet genoeg rust neemt, kan ’s nachts problemen krijgen met de slaap. Hersens hebben voldoende tijd nodig om te reflecteren op alles dat is gebeurd. Neem overdag dus om de één tot anderhalf uur een pauze. Doe dat niet op de werkplek: loop even een rondje, drink wat, praat wat met collega’s, ontspan.
  3. Doe het licht aan! Kantoormedewerkers met een bureau op minder dan zeven meter afstand van een raam slapen gemiddeld 46 minuten langer. Zet uw bureau dus dicht bij het raam als u slecht slaapt. Bent u geen kantoorklerk maar werkt u toch ergens zonder (veel) daglicht? Zoek het op of zet het aan, en u slaapt (na enige tijd) echt een stuk beter.
  4. Liever geen overuren en avond-uren. Wie na negen uur ‘s avonds zijn smartphone gebruikt om werkgerelateerde berichten te checken, is de volgende dag minder productief. Hersenen hebben ongeveer een uur nodig om tot rust te komen.
  5. Vijf uur slaap is niet genoeg. Wie zegt van wel, zegt dat meestal op zo’n humeurige manier dat hij het tegendeel laat zien.

Lijdt u aan infobesitas of FOMO?

De digitale hulpmiddelen op het werk hebben ons veel goeds gebracht. Maar zo langzamerhand rijst de vraag of we slaaf of meester zijn van het digitale werken. Als infobesitas of FOMO u niets zegt, bent u waarschijnlijk heel goed bezig. Dan lijdt u zeker niet aan de digitale information overflow die infobesitas heet. En ook niet aan FOMO, the Fear of Missing Out. Dat laatste brengt met zich mee dat u zich zeer gestrest voelt als u niet bereikbaar bent. Geen last van? Houden zo!

Blijf positief, kijk vooruit

Een belangrijke factor bij stressreductie is concentreren op de leuke, prettige en aangename aspecten van het werk die je wel kunt beïnvloeden. Ook stap-voor-stap toewerken naar duidelijk omschreven doelen in de nabije toekomst geeft een onmisbaar gevoel van controle terug over je werk en je leven. Geef (en neem zelf ook) zo veel mogelijk ruimte en flexibiliteit, bijvoorbeeld in werktijden en werkplekken.

Vergroten van energiegevers

Ook als er weinig stippen zijn op de horizon, kan je er altijd nog voor kiezen om zo prettig en professioneel mogelijk te blijven werken. Met name door de leuke kanten van het werk wat vaker op te zoeken, of om leuke ‘dingen’ naast het werk te blijven doen. Even stilstaan bij wat er op het werk energie geeft kan al helpen om er meer van te genieten. Wie van dit genieten een gewoonte maakt doet zichzelf helemaal een plezier. “Vroeger schreef ik voor ik naar huis ging op wat ik allemaal niet af had gekregen. Nu schrijf ik daarna drie dingen op die ik fijn vond die dag. Ik kom nu veel rustiger thuis.”

Plan-B

Rustig afbouwen zodat je het langer volhoudt, maar wel in een volwaardige functie met betekenis voor het bedrijf en voor jezelf. Rekening houdend met een voor jou juiste balans tussen werk en privé. Dat lijkt de meeste oudere werknemers het beste te bevallen, als het gaat om langer doorwerken. Hoe je dat concreet vormgeeft, hangt uiteraard sterk af van het bedrijf en de medewerker. Maak je eigen, persoonlijke inzetbaarheidsplan. Een Plan-B, voor als je niet langer bij deze werkgever kunt doorwerken. Wie jonger is dan 50, omschrijft zijn sterkste punten en zijn grootste zwakheden. En gaat daarmee (voorzichtig) shoppen, bij het eigen management of bij dat van een onderneming met kernwaarden die daar (nog) beter bij aansluiten. Zodat je beter op je ‘plek’ komt te zitten.

En tenslotte: maak je niet druk

Mensen zijn zelf vaak de grootste veroorzaker van hun eigen stress. Dat komt omdat we anticiperen. We zien aankomen dat bepaalde aspecten ons het werk minder goed, of gewoon: helemaal fout zullen gaan. En dus beginnen we ons alvast maar druk te maken over de mogelijke gevolgen. Zeker perfectionistisch ingestelden hebben daar last van. Maar veel energie stoppen in situaties waar je niet veel aan verandert, daar word je pas echt moe van. We leren om de-escalerend te handelen in acute noodsituaties. Maakt iedereen zich erg druk, doe dan het tegenovergestelde. U bent het lichtend voorbeeld voor die anderen, en u bent beter voorbereid op de situaties waarbij het waarschijnlijk wel fout gaat. Die focus op situaties met een hoger ‘rendement’ geeft meer voldoening en minder stress. Fijne vakantie (en een gezond en gelukkig nieuwjaar alvast…)

Tags : , , ,
Categorie : Achtergrond, Gezonder werken, Nieuws
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

15 maart 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .