Stelling
"Direct na het diploma moeten jongeren een plan maken wat ze over 20 jaar gaan doen."
9
46
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Dossiers Gezonder werken Het grote stress en burn-outdossier
Gezonder werken

Het grote stress en burn-outdossier

Minstens een op zeven werknemers heeft er last van, en bijna de helft wil maatregelen. Goed stressmanagement begint bij duidelijke afspraken over wie verantwoordelijk is. Maar wie heeft in organisaties de taak om werkstress te signaleren en bespreekbaar te maken? De meningen verschillen sterk. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van recruitmentbureau Hays onder bijna 1100 werkende Nederlanders.

De jongste cijfers van onderzoeksinstituut TNO liegen er niet om. In totaal hebben werknemers in 2016 ruim 7 miljoen dagen verzuimd wegens werkstress. De daarmee gemoeide verzuimkosten voor werkgevers liggen rond de 2 miljard euro. Eén op zeven werknemers heeft last van burn-outklachten en 44 procent geeft aan dat maatregelen tegen werkstress nodig zijn. Het gemiddeld aantal verzuimdagen door werkstress lag in 2007 nog op 24 dagen per uitgevallen werknemer. In 2016 steeg dit naar 30 dagen.

Wie let er op stress?

Het goede nieuws is: steeds meer werkgevers ontwikkelen beleid om werkstress aan te pakken. En andere vraag is of dat beleid het juiste is. Zo vindt bijna vier op de tien leidinggevenden signaleren en praten over stress een taak van HR-medewerkers. Een vergelijkbaar percentage vindt dat die taak juist niet bij HR ligt. Een meerderheid van hogere leidinggevenden begrijpt niet goed hoe werkstress ontstaat in de organisatie. Ze beschouwen het ten onrechte als een probleem van de werknemers, waar zij zelf weinig invloed op hebben. Dat concludeert de Arbo Unie na eigen onderzoek onder 475 hogere managers in verschillende sectoren.

Samen verantwoordelijk

Signaleren en bespreekbaar maken van stress horen volgens onderzoek van Hays zeker bij de taken van de lijn. Uiteraard is de bestuurder eindverantwoordelijk. Ook HR-medewerkers hebben een rol, vooral in de ondersteuning van zowel de leidinggevende als degene die de hoge werkdruk ervaart. Bestuurder, HR en lijn geven bij uitstek samen vorm aan stressmanagement.

Ontslag serieuze optie

Bijna alle ondervraagde werknemers uit het onderzoek van Hays (87%) hebben weleens last van stress. Een vijfde (19%) zich weleens heeft ziek gemeld vanwege stress. Ruim een respondent op elke zes (16%) heeft daadwerkelijk een keer ontslag genomen vanwege overbelasting. Een derde (32%) overweegt dat serieus. En een op elke drie werknemers vindt de werkdruk over het algemeen ‘te hoog’.

Oorzaken van werkstress

Hoewel een hoge werkdruk wordt genoemd als grootste veroorzaker van stress (58%), zijn er nog veel andere en achterliggende stressfactoren op de werkvloer. Vooral hoge verwachtingen die men zichzelf oplegt (41%), een gebrek aan begrip en ondersteuning voor andere manieren van werken bij collega’s en management (36%) en onvoldoende balans tussen werk en privé (34%) zorgen ervoor dat professionals spanning ervaren.

Moeilijk te herkennen

Bij ruim driekwart van de leidinggevenden staat stressmanagement niet hoog op de agenda. Hoewel managers in het onderzoek aangeven wel eens bang te zijn dat iemand uit hun team een burn-out krijgt, worden lang niet altijd maatregelen genomen om die gevreesde uitval te voorkomen. Hoog oplopende stress wordt ook niet altijd gezien. Vooral jonge managers (tot 40 jaar) zeggen het moeilijk te vinden signalen van stress bij anderen te herkennen.

Stress en burn-out niet hetzelfde

Maar werkstress is niet hetzelfde als burn-out. En burn-out volgt ook niet per se op verwaarloosde of niet-aangepakte werkstress. Wie burned-out is heeft meestal een gevoel van diepe geestelijk-emotionele uitputting. De oorzaak is, kort samengevat, teveel tegelijk willen of moeten doen: zowel op het werk als privé. De tijd en de gelegenheden om te herstellen ontbreken, of ze zijn te kort, waardoor de mentale veerkracht bijna weg is. De werknemer die het overkomt, raakt langzaam maar zeker uitgeput en de kans op overspanning neemt toe.

Lerend vermogen?

Een ander probleem is dat werkgevers en het management meestal maar weinig leren van een gestreste werknemer of iemand die burned out is geraakt. De uitval wordt vaak als een incident gezien. De oorzaken liggen buiten de invloedssfeer van het bedrijf, menen ze. Volgens hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie Arnold Bakker doen de meeste werkgevers niets om een nieuwe burn-out te voorkomen.

Hoge verwachtingen

Hoewel werkdruk als de belangrijkste stressfactor wordt ervaren, drukken ook andere stressfactoren hun stempel. Daarbij gaat het vooral om hoge verwachtingen die mensen zichzelf opleggen en te weinig ondersteuning van collega’s en management. Een slechte balans in werk-privé is ook een veelvoorkomende stressfactor.

8 Tips voor maat houden en beter doorwerken

Met deze acht tips kunnen werkgevers zorgen voor betere werkomstandigheden. Zodat mensen hun werk wél af krijgen en niet noodgedwongen thuis nog aan de slag moeten. Dat is niet alleen goed voor het humeur en de gezondheid, maar ook voor de organisatie zelf. Hoe gezonder de werknemer, hoe lager het ziekteverzuim ligt en hoe hoger de betrokkenheid en de productiviteit.

1} Geef medewerkers meer keuze en controle over waar en hoe ze werken

Medewerkers die het meeste controle en keuze hebben over waar en hoe ze werken – afhankelijk van bijvoorbeeld hun taak of gemoedstoestand – zijn het meest betrokken. Toch heeft de helft van de Nederlandse werknemers weinig vrijheid om te kiezen waar ze werken, hoe ze werken en wanneer ze werken. Dat kan ook niet in elk beroep in dezelfde mate, maar in bijna elk beroep is met wat creativiteit en goede wil wel meer ruimte te creëren.

2} Creëer speciale concentratieruimtes voor rust en focus

Een voorbeeld van een werkplek die past bij een bepaalde taak of gemoedstoestand, is een ruimte waar mensen zich kunnen concentreren. Werkstress is een van de grootste arbeidsrisico’s van de 21e eeuw en dat wordt voor een groot deel veroorzaak door afleiding en open werkplekken met veel omgevingslawaai. Flexibele concentratieruimtes lossen dit probleem voor een groot deel op.

3} Investeer in nieuwe technologieën

Het gebruik van vaste technologie ligt in Nederlandse organisaties nog twee keer zo hoog als het gebruik van mobiele apparatuur. 70 Procent van de werkenden maakt gebruik van een vaste telefoonlijn en 74 procent van desktopcomputers. En dat terwijl medewerkers met tablets, smartphones, laptops en videoconferencing-opties het meest blij en betrokken zijn. Als ze maar zelf kunnen bepalen wanneer ze on- en offline zijn.

4} Stimuleer samenwerking en creatie

Als mensen bij elkaar zijn ‑ letterlijk in dezelfde ruimte of virtueel dankzij slimme technologieën ‑ ontstaan de beste ideeën en stijgt de betrokkenheid. Met elkaar én met de organisatie. Dit is niet op ieder moment van de dag noodzakelijk (zie punt 2), maar de mogelijkheden moeten wel optimaal zijn.

5} Maak informeel en sociaal contact makkelijk

Alleen zakelijk contact met collega’s maakt medewerkers niet blij – juist de informele momenten geven een boost aan de tevredenheid. Een werkgever kan dat stimuleren, door het inrichten van een echte koffietent, een loungeruimte of zelfs een bar. Bij voorkeur staat die gelegenheid niet in het bedrijfspand.

6} Bied meer toegang tot buitenlucht en zonlicht

Pauzes nemen is cruciaal en de rol van buitenlucht en echt daglicht mag niet onderschat worden. Het biedt medewerkers de kans om hun gedachten de vrije loop te maken en echt tot rust te komen. Ze keren daarna frisser en vrolijker terug naar hun werkzaamheden. Door als werkgever zelf deze outdoor spaces te creëren – met de nodige ontspanningsmogelijkheden – wordt de drempel om naar buiten te gaan een stuk lager.

7} Zorg voor ergonomisch en emotioneel comfort

Ergonomisch ontworpen meubilair – bureaustoelen, tafels, banken – is een basisvoorwaarde voor organisaties, die direct van invloed is op het welzijn van medewerkers en daarmee op hun productiviteit. Hetzelfde geldt voor ruimtes aanvoelen zoals ‘thuis’. Medewerkers die positief scoren op welzijn, zijn blijer, productiever en minder vaak ziek.

8} Maak de werkomgeving een verlengstuk van de organisatiecultuur

Als laatste kan een goed ingerichte werkplek dienen als weerspiegeling van de bedrijfsstrategie, het merk en de cultuur – ook dat beïnvloedt de betrokkenheid en daarmee ook de tevredenheid van de medewerkers.

Tags : , , ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws

Reageer op dit artikel

*


*

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .