Stelling

Een werkrooster is niet meer nodig. Je regelt het beter onderling

17
20
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Blog Hoe krijgt levenslang leren vleugels?
Blog

Hoe krijgt levenslang leren vleugels?

In 1990 bracht zanger Stef Bos het lied “Is dit nu later?” uit, met als refrein:
is dit nu later, is dit nu later als je groot bent
een diploma vol met leugens, waarop staat dat je volwassen bent
is dit nu later, is dit nu later als je groot bent
ik snap geen donder van het leven, ik weet nog steeds niet wie ik ben
Een leven lang leren en duurzame inzetbaarheid, daar wil ik het over hebben. En over gesprekken daarover, zoals die soms plaatsvinden tussen bazen en werknemers.

Door Aukje Nauta, partner bij Factor Vijf Organisatieontwikkeling

Gesprekken over leren

Zoals het gesprek tussen Johan en zijn medewerker Peter. Johan is baas van een bedrijf dat zorgt voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden. Johan ziet dat de markt blijft veranderen. De verkeersregelaar is veelgevraagd. Hij komt meer en meer centraal te staan. Het is dus belangrijk dat de verkeersregelaar vitaal, gemotiveerd en up-to-date blijft. Johan wil daarom investeren in de duurzame inzetbaarheid van zijn verkeersregelaars. Hij heeft een cadeautje voor ze verzonnen. En nu belt hij ze 1 voor 1 persoonlijk op:

“Ja, hallo Peter, met Johan!”
“Oh, dag Johan!”
“Peter, nou moet jij eens luisteren. Ik heb een cadeau voor je!”
“Oh, wat leuk, waar heb ik dat aan te danken?”
“Nou, aan dat je je werk zo voortreffelijk doet! Maar goed, je weet, er verandert een hoop in onze business, dus het is belangrijk dat je bijblijft. En dus heb ik bedacht dat jij en nog vier van je collega’s het grootrijbewijs mogen halen! A 5000 euro per persoon! Is dat niet geweldig?”
“Eh, ja, okay… als jij het zegt, dan zal het wel belangrijk zijn.”
“Fijn dat je zo enthousiast reageert! Nou ik hang op hoor, ik moet er nog vier bellen, doei!

“Oke, doei!”

En zo gingen alle vijf gesprekken. Alle vijf medewerkers zeiden ja. Alle vijf volgden ze rijlessen op de vrachtwagen. Alle vijf haalden ze hun papiertje. Maar ze waren er niet echt blij mee. En ze deden eigenlijk ook niet zoveel met dat grootrijbewijs.
Wat deed Johan verkeerd? Hij vroeg het aan Peter, en die zei: “Eigenlijk wilde ik die rijlessen helemaal niet. Maar ik heb het toch gedaan omdat jij zei dat het goed voor me was”. Ze hadden er dus gewoon geen zin in. Ze deden het om hem Johan niet teleur te stellen. Ze zeiden ja, maar ze bedoelden nee.

Duur leergeld

Die hele exercitie met de grootrijbewijzen was duur leergeld voor Johans bedrijf. Sinds die tijd gaat in zijn bedrijf leren niet meer op commando. Nee, Johan gaat met zijn mensen om tafel en vraagt wat ze willen leren. Zijn mensen volgen nu cursussen waar ze zelf beter en blijer van worden.
Leren is heel belangrijk voor duurzame inzetbaarheid. Maar leren op commando werkt niet. Werkgevers moeten niet te veel denken voor hun medewerkers. Ze moeten meer met hun mensen praten. Want zo boor je de intrinsieke motivatie van mensen aan, waardoor levenslang leren eindelijk vleugels kan krijgen.

Geen vleugels

Dat persoonlijke ontwikkeling nog vleugels moet krijgen is wel duidelijk, als we een recent onderzoeksrapport van het SCP mogen geloven. Uit dat onderzoek blijkt onder andere dat het percentage werkenden dat de afgelopen twee jaar een opleiding heeft gevolgd, slechts veertig procent is. Dat percentage is al 12 jaar hetzelfde. En dat terwijl alle technologische ontwikkelingen toch echt om continu bijblijven vragen.

Weinig opleidingen gevolgd

Zorgelijk is vooral dat bepaalde groepen op de arbeidsmarkt, zoals ouderen, laagopgeleiden en flexwerkers, nog minder opleidingen volgen. Zo heeft de helft van de mensen tot 35 jaar een opleiding gevolgd in de afgelopen twee jaar, en van de 45-plussers een derde. Ook van de hoogopgeleiden heeft de helft een opleiding gevolgd, van de laagopgeleiden maar twintig procent. Van de mensen met een vast contract deed 42 procent de afgelopen twee jaar een opleiding. Van mensen met flexcontracten, zoals oproep- en invalkrachten, doet maar twintig procent iets aan opleiding of ontwikkeling. En dan zijn er nog mensen die nooit cursussen volgen: maar liefst dertig procent!

Informeel leren

Nu denkt u misschien: “ja, maar dat zijn allemaal formele opleidingen. Leren mensen niet veel meer van het werk zelf, gewoon door te werken en door kennis en kunde uit te wisselen met collega’s?” Deels is dat waar: 80 procent van de werkenden die het SCP interviewde zegt de afgelopen twee jaar het nodige geleerd te hebben door het werk te doen. Maar niet iedereen leert van het werk zelf. Sommig werk is in zichzelf niet leerzaam, omdat mensen dag-in-dag-uit precies hetzelfde doen. getimg1
Zo blijkt uit de cijfers van SCP dat het dezelfde groepen zijn, namelijk ouderen, laagopgeleiden en flexwerkers, die ook minder informeel leren. Want formeel en informeel leren gaan samen: mensen die veel opleidingen volgen, leren vaak ook veel in hun eigen baan. Het zijn dus juist de laagopgeleide mensen die veel minder vaak van het werk zelf leren. Informeel leren compenseert niet voor een gebrek aan formeel leren.
Vooral bij ouderen zien we een groot probleem: met de leeftijd neemt informeel leren zelfs sterker af dan formeel leren. Het is dus niet zo dat jongeren die met up-to-date kennis uit de schoolbanken komen, hun kennis vaak en soepel informeel overdragen aan ouderen.

Niet urgent

Wat ik bovenal concludeer uit het SCP-rapport is dat noch werkgevers, noch werknemers, het belang van levenslang leren écht inzien. Uit de cijfers blijkt dat werkenden die een opleiding volgen, dat deels of helemaal in hun eigen tijd doen. Werkgevers zeggen kennelijk massaal: leren doe je maar in je eigen tijd. Alsof werkgevers er niet zelf het grootste belang bij hebben. En dan de werknemers: slechts 5 procent ervaart een gebrek aan kennis en vaardigheden. We steken dus met zijn allen onze kop flink in het zand.

Van de grond

Wat moet er gebeuren om levenslang leren van de grond te krijgen? Volgens mij is het een kwestie van echt willen met z’n allen. Te beginnen met de werkgevers die moeten beseffen dat levenslang leren uiterst noodzakelijk is voor de continuïteit van hun bedrijf. En die daar bovenop het beste voor hebben met hun eigen mensen. Die, om het in psychologisch jargon te zeggen, een prosociale motivatie hebben, dat wil zeggen dat ze oprecht het goede willen voor hun mensen.

Schools of life

Bedrijven zouden een soort ‘schools of life’ moeten worden, waar er voor elke werknemer, oud en jong, hoog en laag, flex en vast, volop ruimte is om levenslang te leren, formeel en informeel. Waar er tijd is om te klooien en te experimenteren, misschien wel in dagelijkse ‘speeluren’. Alleen zo kan er een echte leercultuur ontstaan.
Het kan al heel simpel. Hoe zou het zijn als je iedereen in je bedrijf tot deeltijddocent verklaart? Want je leert het meest van de kennis die je overdraagt. Zo kan een newbie zijn recente programmeerkennis tijdens een lunchsessie delen met geïnteresseerde collega’s. En kan de veiligst werkende lasser op gezette tijden rondes door het bedrijf lopen om collega’s te wijzen op hoe ze nog veiliger kunnen werken.

Leerruimte en dialoog

Cruciaal zijn eigenlijk maar twee dingen: ten eerste dat werkgevers een substantieel deel van de werktijd – zeg 20 procent, analoog aan de filosofie van 20 procent Google time – vrijgeven voor allerlei vormen van leren, doceren, spelen, aanklooien en experimenteren. En ten tweede, en dan ben ik weer terug bij af, dat we het goede gesprek over levenslang leren echt gaan voeren. Want leren op commando werkt niet. Maar als je mensen uitvoerig vraagt wat ze zelf graag onder de knie zouden willen krijgen, of wat ze eigenlijk al heel goed kunnen maar juist aan anderen zouden willen overdragen, dan spreek je hun intrinsieke motivatie aan – en krijgt levenslang leren eindelijk vleugels!

Deze blog is een bewerking van de lezing die Aukje Nauta gaf op het AWVN-jaarcongres op maandag 10 oktober 2016 te Katwijk.

Tags : ,
Categorie : Blog, Expertserie, Langer werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen

0 reacties op Hoe krijgt levenslang leren vleugels?

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2017

15 juni 2017 | Spelenderwijs duurzaam inzetbaar
Om medewerkers écht duurzaam inzetbaar te maken moeten zij er zelf mee aan de slag. Tijdens het congres Over Duurzame Inzetbaarheid krijgt u hiervoor de instrumenten.

Jaarlijks onderzoek naar DI
Aukje Nauta (Factor Vijf) presenteert de belangrijkste bevindingen uit het Nationaal Onderzoek Over Duurzame Inzetbaarheid 2017.

Kijk snel voor totale programma en schrijf u in>

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke twee weken het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .