Stelling
"Opleidingen en congressen zijn geen personeelsuitjes."
82
42
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Klantvriendelijk? Doe eens collegavriendelijk!
Anders werken

Klantvriendelijk? Doe eens collegavriendelijk!

collegialiteit

Klantvriendelijkheid maakte in veel bedrijven de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling door. Ondersteund met training zet menig medewerker de klant nu op een voetstuk. Maar is die collega niet ook een (interne) klant? Nederlandse medewerkers hebben behoefte aan aardige, behulpzame collega’s, blijkt uit onderzoek. Hoe bevorder je dit in je organisatie? Marijn de Geus geeft op HR-base wat tips.

Een welkome werkomgeving kan een groot verschil maken in werknemerstevredenheid, en daarmee indirect op verzuim, retentie en omzet. Toch zegt in onderzoek van TrainTool bijna de helft van de Nederlandse werknemers te werken in een organisatie waar achter elkaars rug om wordt geklaagd, in plaats van de kritiek uit te spreken tegen de juiste persoon. Niet zo gek dus dat betrouwbaarheid als de meest gewaardeerde eigenschap onder collega’s uit de bus komt, gevolgd door behulpzaamheid, talent, vrolijkheid en aardigheid.

Cultuur is communicatie

Aardige collega’s die voor elkaar klaarstaan en met elkaar meedenken, daar kun je natuurlijk op sturen in je aannamebeleid. Belangrijker (en minder tastbaar) is echter de cultuur die op de werkvloer heerst. Wil je die beïnvloeden, dan zal je ‘behulpzaam’ en ‘aardig’ terug moeten brengen naar specifiek gedrag. Henri ziet misschien wel dat Paul hulp kan gebruiken bij dat project, maar hoe biedt hij dit aan op een manier dat Paul zichzelf niet tekort voelt schieten? Sanne wil haar feedback op Jamila wel vriendelijk en positief overbrengen, maar weet eigenlijk niet hoe dat precies moet. Kortom: cultuur is een kwestie van communicatie, die bestaat uit verschillende vaardigheden.

Aan de slag met gedrag

Als een ‘behulpzame’ cultuur is te vertalen in specifieke gedragingen en vaardigheden, dan kan deze ook worden ontwikkeld. Een dagvullende inspiratiesessie vormt hiervoor een mooi begin, maar niet meer dan dat. Voor structurele verandering draait het om het bieden van handvatten en oefening over een langere periode. Niet eenmalig intensief, maar klein en frequent aan de slag met specifiek gedrag. Meer behoefte aan betrouwbaarheid? Train medewerkers dan bijvoorbeeld in SMART-doelen en afspraken. ‘Aardig’ feedback geven? Zorg dan dat ze het 4G-model in de vingers hebben.

(Er)ken de verschillen

Uit het onderzoek blijken ook verschillen tussen generaties en sectoren. Hoe jonger de medewerker, hoe meer waarde hij bijvoorbeeld toekent aan bescheidenheid en zelfverzekerdheid. Oudere werknemers geven daar weinig om. Zij waarderen vooral de eigenschappen ‘aardig’ en ‘slim’, die voor starters minder tellen. Kritiek achter de rug om blijkt dan weer vooral een probleem binnen de overheid en het openbaar bestuur, in tegenstelling tot de bouw en industriesector. Onderzoek dus eerst de behoeften binnen



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid