Stelling
"Opleidingen en congressen zijn geen personeelsuitjes."
76
42
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Achtergrond Lichaamstaal spreekt voor zich
Achtergrond

Lichaamstaal spreekt voor zich

medewerkers met twee gezichten

Wat zit die collega toch stram met de armen over elkaar tijdens vergaderingen? Waarom richt die manager zijn ogen niet op mij als we in gesprek zijn? Communicatie is zoveel meer dan het gesproken woord. Leer signalen herkennen door simpelweg goed te kijken.

Een HR-professional spreekt het personeel niet dagelijks. Toch is het zaak op de hoogte te zijn van hoe het personeel zich voelt. Lopen mensen tegen hun grens aan? Heeft iemand extra aandacht nodig? Functioneert een team wel optimaal? Je kunt leren signaleren. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Let bijvoorbeeld op in de wandelgang, in de lift of al lopend door de kantine. Realiseer je dat driekwart van de communicatie non-verbaal is. Mensen laten onbewust veel los over wat er in hen omgaat door lichaamshouding en gezichtsuitdrukking. Luister dus niet alleen met je oren. Probeer de dingen die je ziet te begrijpen. Geert Hommes is expert op het gebied van non-verbale communicatie. Hij licht toe en geeft tips.

Tachtig procent
Non-verbale communicatie kent vele aspecten. Eigenlijk behelst het onze hele manier van presenteren. “Niet alleen alle bewegingen, gelaatsuitdrukkingen zeggen iets over de mens. Ook hoe je bijvoorbeeld je huis inricht en wat voor soort vakantie je kiest, zegt heel veel over een persoon. Zo’n tachtig procent van onze communicatie is non-verbaal.” Daarmee geeft Hommes aan hoe essentieel aandacht voor gedrag en uiterlijke verschijning is. Opmerkelijk dat we vaak toch meer letten op het gesproken woord? “Nee, want non-verbale communicatie is nu eenmaal ongrijpbaarder en moeilijker te interpreteren. Dus wordt er betrekkelijk weinig mee gedaan.”

Wie staat er voor me?
Maar juist als HR-manager is kennis van non-verbale communicatie essentieel. Je wilt mensen goed begeleiden en dat lukt beter als je meer kennis vergaart over die persoon, in zijn motieven en in zijn belangen. Bewustzijn van non-verbale signalen draagt bij aan inzicht en verdieping. “Begrijp dat iedereen anders is en hou daar rekening mee in hoe je iemand benadert. Een gevoelig type zit meer in het contact. Contact maken is essentieel voor hen terwijl een ‘doelgerichter’ persoon heeft meer behoefte aan de grote lijn. Beter op afstand te blijven. Als iemand meer in zijn hoofd zit, kun je beter op afstand blijven. Dat zijn mensen die risicomijdend zijn, contact wantrouwen en dat dus uit de weg gaan. Maar iemand die meer vanuit het hart denkt, vraagt juist om aandacht.” Deze kennis kan bijvoorbeeld van belang zijn in sollicitatieprocedures en in het samenstellen van teams. “Houdt rekening met de cultuur van een afdeling of de persoon die aan het bureau er tegenover zit. Een persoon die contact zoekt zal niet matchen met iemand die vooral bezig is in zijn hoofd.”

Geert Hommes schreef het boek Toegepaste non-verbale communicatie. Effectiever verkopen, onderhandelen, ondervragen, managen, werven. Daarin staat hij uit uitgebreid stil bij de verdeling in drie non-verbale communicatiestijlen, typen die menigeen zal herkennen. Ze geven een geloofwaardige verklaring voor (onbewust) gedrag dat iedereen tegenkomt in alledaagse communicatiesituaties. Hommes’ visie verwoordt het ‘buikgevoel’ en sluit sterk aan bij intuïtie. Aan gezichtsuitdrukkingen en uiterlijk kun je zien welk type mens voor je staat:

– de intuïtieve persoon kenmerkt zich vaak door een licht geopende mond, dromerige ogen, weinig gezichtslijnen, een rondere bouw of is juist kinderlijk slank. Deze mensen geven bij voorkeur indirecte antwoorden, praten vaak in de verleden tijd en reageren passief agressief.
– de emotionele persoon is zeer alert, heeft priemende ogen, sterke kaakspieren en een krachtige lichaamsbouw. Onrust, snel conclusies trekken, verbaal agressiever en spreken in de tegenwoordige tijd kenmerken deze mensen
– de rationele persoon onderscheidt zich veelal met grote ogen, dunne lippen en een strak gezicht. Hij straalt rust uit, beweegt weloverwogen, is introvert en verzamelt informatie.

Hommes benadrukt dat weinig mensen volledig in een profiel passen. Bijna iedereen heeft kenmerken van meerdere typen. Maar bij de meeste mensen zal één type prevaleren.

Tips om stress te herkennen
Stress is iets waar vroeg of laat veel werknemers mee te maken hebben. Soms is er structureel iets aan de hand, al dan niet veroorzaakt door een hoge werkdruk. Niet elke werknemer zal zelf aan de bel trekken of heeft het zelf in de gaten. Non-verbale communicatie kan een hulpmiddel zijn om signalen die duiden op stress-gerelateerde klachten, te herkennen.
-een glazen tafelblad is een enorme kennisbron. Benen en handen onder tafel verraden veel van wat in iemand omgaat. Trillende benen wijzen op zenuwen, iemand die niet op zijn gemak is verraadt zich aan naar elkaar wijzende de voeten, geïrriteerde mensen zullen vaak een over elkaar geslagen been laten zwiepen.
– leer de mensen kennen en weet hoe ze zich in ‘normale’ situaties bewegen en gedragen. Een minieme verandering kan er al op wijzen dat iemand minder lekker in zijn vel zit.
– realiseer je dat een rationeel type van nature meer stressbestendig is
– check bij terugkeer van vakantie of iemand juist tijdens de eerste paar dagen goed heeft geslapen of zich niet lekker heeft gevoeld. Vaak zijn mensen zelfs ziek aan het begin van hun vakantie. Dit wijst erop dat iemand daarvoor duidelijk over zijn grenzen is gegaan.

Met zijn bedrijf TOM Institute verzorgt Geert Hommes trainingen, lezingen, adviezen en coachingstrajecten op het gebied van non-verbale communicatie.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Zilveren Kruis Achmea

Lees hier andere artikelen over Gezond Ondernemen



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Achtergrond, Dossiers, Gezond ondernemen
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid