Stelling
"Duurzaam inzetbaar worden is vrij simpel. Minder suiker, en minder zitten."
1
0
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Op zoek naar de beste leervorm…
Langer werken

Op zoek naar de beste leervorm…

Volgens de meeste boeken is het 70:20:10. Dat staat voor de verhouding tussen formeel en informeel leren. De één is er lyrisch over, de ander vindt het maar niks. Daarom heeft PW. voor- en tegenstanders aan het woord gelaten over de beste leervorm. Handig om te weten, omdat opleiden en ontwikkelen de sleutel lijkt naar duurzame inzetbaarheid.

De gedachte achter dit leerprincipe is dat mensen 70 procent leren door hun eigen ervaring, 20 procent door interactie met anderen en 10 procent in een formele setting zoals een cursus, training, coaching of e-learning. Natuurlijk vindt niemand dat deze percentages in steen staan gebeiteld. “Afhankelijk van wat je moet weten, veranderen die verhoudingen”, zegt Jos Arets, directeur van Tulser, een organisatieadviesbureau gespecialiseerd in 70:20:10. “Wij noemen 70:20:10 niet voor niets een referentiemodel. Het gaat niet om de percentages of de getallen, het gaat erom dat leren meer omvat dan formeel leren. Leren is niet even een dingetje dat je erbij doet, het is allesomvattend.”

Informeel leren vereist kennisniveau

Dat informeel leren belangrijk is, onderkent ook Wilfred Rubens, adviseur ICT en leren. Hij vindt dat 70:20:10 te weinig recht doet aan het feit dat de ene werknemer de andere niet is. “70:20:10 kijkt onvoldoende naar de doelgroepen van werkplekleren. Het vergt een bepaald kennisniveau. Werknemers kunnen niet van elkaar leren als zij de kennis en ervaring niet hebben. Heel veel traditioneel leren is niet effectief, maar dat geldt ook voor heel veel werkplekleren.”

Reflectie is belangrijk

Leren laat zich volgens Rubens niet vangen in een simpele regel. “In veel organisaties vindt vaak een combinatie plaats van leren door ervaring en op een creatieve manier bedenken van oplossingen. Maar werk is ook vaak routinematig en dan is een training vaak effectiever.” Omdat hij 70:20:10 te beperkt vindt, heeft Rubens op zijn website een alternatief gepresenteerd. WICER is gebaseerd op vijf pijlers: workplace learning, information processing, coaching, education en reflection. Reflectie is volgens Rubens altijd een belangrijke component. “Er wordt vaak heel ingewikkeld over gedaan, alsof werknemers dan een hele dag moeten oreren over wat ze hebben geleerd. Maar het gaat erom dat je de tijd inbouwt om na te denken over wat hebben we geleerd, wat ga ik met deze kennis doen en hoe ga ik nu anders werken dan hiervoor?”

Niet wetenschappelijk onderbouwd

Wie zoekt naar kritiek op 70:20:10, komt al snel uit bij Patrick Vermeren van Evidence Based HRM. Het voordeel van informeel leren is volgens Vermeren niet wetenschappelijk aangetoond. Hij schrijft: “De enige interventies waarvan tot nu toe is bewezen dat ze werken in een informele leeromgeving zijn het geven van voldoende uitdagende, maar ook weer niet té uitdagende opdrachten – vooral in het begin van de carrière. De kwaliteit van de feedback die mensen krijgen, blijkt ook een belangrijke rol te spelen; net als de steun die ze ervaren van zowel de leidinggevende, hun collega’s als de organisatie in het algemeen.

Kennis toepassen in de praktijk belangrijk

Ook Marijn Jenné, directeur van e-learning- en serieusgameontwikkelaar Bright Alley, hamert op het belang van het in de praktijk toepassen van kennis. “Tien procent van wat je leert, leer je in de formele les. Maar daarna heb je nog zeven tot acht keer zo veel tijd nodig om je de kennis echt eigen te maken en er mee te leren werken.” 70:20:10 kan volgens Jenné dan ook absoluut niet worden beschouwd als een manier om te snijden in het formele opleidingenbudget. “Heel veel mensen zijn met 70:20:10 aan de haal gegaan en zien het als methode om te bezuinigen op het opleidingenbudget. Als je vroeger acht uur in een klasje zat om iets te leren, dan denken ze dat je nu nog maar twee of drie uur in dat klasje hoeft te zitten en voor de rest zie je maar hoe je dat op de werkvloer in praktijk brengt. Maar je moet er rekening mee houden dat je nog minstens zes weken bezig bent om je die kennis echt eigen te maken en te integreren in je dagelijkse werk. 70:20:10 is dus helemaal geen bezuiniging.”

Plan met leerdoelen opstellen

Arets vindt bezuinigingen op het opleidingenbudget een non-onderwerp. “Geen enkele klant belt ons met de vraag of we met 70:20:10 kunnen helpen te bezuinigen. Wel met vragen hoe wij met 70:20:10 de toegevoegde waarde van leren kunnen demonstreren.” Voor Jenné is 70:20:10 vooral een manier om realistischer naar opleidingen te kijken. “Je moet anders naar het ontwerp van de opleiding kijken. Veel mensen plannen wel die acht uur in het klasje, maar daarna helemaal niets meer. Zo heeft het nooit gewerkt. Je moet na de formele les kijken hoe mensen het geleerde in de praktijk toepassen.” Jenné wil hiermee niet zeggen dat de formele les niet belangrijk is. In tegendeel. “Mensen weten niet wat ze niet weten. Je moet dus heel goed nadenken over wat je iemand wil leren in de formele setting. Alles begint met het maken van een goed plan waarin je de leerdoelen vaststelt.”

Nadenken over leerdoelen

Een ander veel gehoord kritiekpunt is dat informeel leren zich minder goed laat monitoren, waardoor je geen idee hebt of mensen zich wel de kennis eigen maken die ze nodig hebben. Zowel Jenné als Arets maken korte metten met dat idee. Jenné: “Als je van tevoren goed nadenkt over wat de leerdoelen zijn, is het helemaal niet moeilijk om te kijken of mensen deze hebben gehaald. Je kunt kennis toetsen, collega’s 360-gradenfeedback laten geven of werkplekopdrachten inzetten.”

Kennis herhalen voegt niets toe

Arets hekelt daarbij het idee dat formele les, afgesloten met een toets wel een goed beeld geeft. “Neem compliance. De wetgever heeft bedacht dat mensen een cursus via e-learning moeten volgen en die afsluiten met een toets. Dat heeft geen enkele voorspellende waarde. Het zou hetzelfde zijn als je elke automobilist elk jaar een theorie-examen laat afleggen. Dan kennen mensen de verkeersregels wel, maar dat zegt niets over het compliant zijn met de verkeersregels gezien het grote aantal verkeersovertredingen in ons land.”

(Lees het complete artikel op PW., Nicole Weidema, 29 november 2017)



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid