Stelling
"Direct na het diploma moeten jongeren een plan maken wat ze over 20 jaar gaan doen."
9
46
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Anders werken Persoonlijke ontwikkeling aanzwengelen: hoe doet u dat?
Anders werken

Persoonlijke ontwikkeling aanzwengelen: hoe doet u dat?

Belonen of straffen. De discussie over wat beter werkt is eeuwigdurend. De optimisten onder ons kiezen liever voor belonen, want daar worden mensen beter van. De pessimisten (zelf noemen ze zich liever realisten) hanteren de opvatting: vertrouwen is goed, controle is beter. Maar welke benadering kies je nu als je mensen in beweging wilt krijgen, bijvoorbeeld om ze zover te krijgen dat ze uit zichzelf gaan werken aan hun persoonlijke ontwikkeling?

Tali Sharot, neuroloog verbonden aan het prestigieuze University College London (UCL) vertelt u er in een fascinerend artikel op HBR meer over. Pijn of plezier zijn prikkels met een even sterke emotionele lading. Een beloning in het vooruitzicht is net zo motiverend als een goede kans op een pijnlijke ervaring afschrikwekkend is. Maar wat gebruik je nu wanneer? Waarschuw je voor de negatieve gevolgen van te lang stilzitten (letterlijk en figuurlijk) als je wilt dat mensen gezonder gaan leven en mobieler worden? Of laat je zien welke leuke dingen mogelijk worden als ze gaan sporten, gezonder gaan eten en ontwikkelplannen voor ander, beter en gezonder werk gaan maken?

Waarschuwen helpt 10 procent

Sharot geeft het antwoord op die vraag met een aansprekende anecdote. In een groot ziekenhuis in New York hield het management een actie om verplegend personeel aan te zetten om vaker, en beter hun handen te wassen voordat ze de verpleegkamers binnengingen. Naast de zeepdispensers werden grote posters opgehangen met korte beschrijvingen van de gevaren van slecht gewassen handen en de ziektes die je hiermee kon overbrengen bij kwetsbare patiënten. Boven de wasplekken hingen camera’s. De verplegers wisten dat die er hingen. Na enige tijd bleek dat tien procent meer verplegers hun handen wasten voordat ze naar binnen gingen.

Belonen helpt 90 procent

In de tweede fase van de proef werden de posters weggehaald. In plaats daarvan werd een groot elektronisch scorebord opgehangen in de hal. Telkens als iemand zijn handen waste verscheen daarop groot de tekst “goed gedaan!” en kwam het percentage dat zijn handen had gewassen in beeld. Na korte tijd bleek het percentage handenwassers met 90 procent gestegen. Hetzelfde experiment verliep net zo in een ander deel van het ziekenhuis.

Wel doen en niet doen

In plaats van te dreigen met bestraffen, wat onze eerste reactie is bij slecht gedrag, had de directie van dit ziekenhuis besloten om goed gedrag te belonen met een pluim. Deze uitkomst sluit aan bij een meer algemene bevinding uit de neurowetenschap volgens Sharot. Wie mensen wil motiveren om iets te doen, zoals werken aan je persoonlijke ontwikkeling of een scholing volgen, bereikt veel meer door het positieve resultaat daarvan te benadrukken (de beloning) dan door te benadrukken hoe ellendig je leven wel niet zal worden als je niets doet (de bestraffing). Het omgekeerde is waar als u wilt dat mensen iets niet doen. Benadruk dan vooral wat de gevolgen zullen zijn, zoals bij diefstal of fraude op het werk. Zoiets werkt letterlijk afschrikwekkend.

No guts, no ..

De reden dat dit zo werkt, is terug te vinden in de structuur van onze hersenen, aldus Sharot. We zijn van oudsher gewend geraakt aan het idee dat vooruitgang alleen mogelijk is door in actie te komen. Hoe groter de kans op iets positiefs (een beloning) of een stap vooruit, hoe meer geneigd we zijn om ‘het’ te ‘doen’, om de stap in het duister of de sprong van de diepe duikplank te maken. Wie niet waagt, die niet wint.

Schrikreactie

Maar is er een gerede kans op een pijnlijke ervaring of een teleurstelling, dan maken we liever pas op de plaats. Het signaal komt uit dezelfde plek in onze hersens. Maar, in tegenstelling tot het actie-signaal, zet het stop-signaal niet altijd direct aan tot nietsdoen. Het stopsignaal is soms zelfs zo sterk dat het ons aanzet tot bevriezing. We zijn  dan eerst een tijdje besluiteloos, in een situatie die potentieel (zeer) gevaarlijk is. U staat dan stil, als een konijn in de koplampen ’s nachts op de Veluwe, vlak voordat de vecht-of-vlucht-reactie op gang komt. We schrikken van de straf. Omdat bestraffen vaak eerst even leidt tot nietsdoen, werkt het (veel) minder motiverend dan een beloning bij goed gedrag. Dan komen we veel sneller in actie.

Pas op!

Mensen drukken sneller op een knop om iets te krijgen (geld, bijvoorbeeld), dan om te voorkomen dat ze iets verliezen. Maar als je ze vraagt om nergens op te drukken omdat ze anders iets kwijt raken houdt men zich nog beter aan de instructie. Dat werkt nog beter dan zeggen dat je een beloning krijgt als je niets aanraakt. Vergelijk het met een waarschuwingsbord op een elektriciteitshuisje. Staat het bord er zonder aanleiding (geen kast of installatie te zien), dan schrikken we eerst even. En negeren het vervolgens helemaal.

Liever positiever

Terecht merkt Sharot op dat je deze testresultaten uit een onderzoekslab niet altijd een-op-een kunt gebruiken in de werkelijkheid, die meestal veel complexer is. Maar een positieve verwachting stimuleert meer om in actie te komen dan het vooruitzicht van een bestraffing of demotie. Niet alleen omdat we weten dat voor elke verbetering eerst actie nodig is. Ook onthouden we positieve boodschappen beter dan negatieve. We zijn zelfs geneigd om slecht nieuws van ons af te schuiven, terwijl we goed nieuws wel graag direct op onszelf van toepassing verklaren. Werken aan persoonlijke ontwikkeling zien de meeste mensen als een kans op verbetering. Dus is het niet moeilijk te bedenken welke soort prikkels u het beste kunt gebruiken om daartoe aan te zetten…

Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen

Reageer op dit artikel

*


*

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .