Stelling
"We denken veel te optimistisch over onze eigen inzetbaarheid."
46
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Dossiers Gezonder werken Slapend rijk worden?
Gezonder werken

Slapend rijk worden?

Meer slaap, meer salaris. Het kan, en wel bij een bedrijf in de Verenigde Staten. Maar meer slaap loont natuurlijk altijd.

Werknemers van het Amerikaanse gezondheidsbedrijf Aetna die aantoonbaar 20 nachten achter elkaar 7 uur of meer slapen, krijgen sinds vorig jaar 25 dollar per nacht. Het maximumbedrag dat een werknemer jaarlijks met goed slapen kan verdienen, is 500 dollar. Het bewijs voor de goede nachtrust leveren de werknemers met fitnesstrackers, zoals de Fitbit.

Fris en fruitig

Het bedrijf wil dat zijn werknemers fris en fruitig op de werkvloer verschijnen. “Je kunt niet goed presteren op je werk als je nog half slaapt”, zei de baas van Aetna bij de Amerikaanse zakenzender CNBC. Heel slim, want slaaptekort en de daaruit volgende mindere prestaties op het werk kosten de werkgever veel geld.

Onderschat probleem

Volgens experts is te weinig slaap een behoorlijk onderschat probleem. Uit een Brits onderzoek bleek eerder dit jaar al dat 40 procent van de mensen onvoldoende slaapt. Altijd slecht slaapt een schrikbarende 20 procent. Te weinig nachtrust heeft een aantoonbaar negatief effect op het welzijn én op de gezondheid. Te weinig slaap maakt vatbaarder voor infecties en depressie, zorgt ervoor dat iemand zijn aandacht er minder goed bij kan houden en geeft meer kans op een verhoogde bloeddruk. En dat zijn nog maar een paar van de mogelijke gevolgen van die twee uurtjes slaaptekort per nacht.

Slaaptips

Of u er nu meer salaris voor terugkrijgt of niet, goed en voldoende slapen is sowieso verstandig. Al was het maar omdat wetenschappers hebben aangetoond dat we ook dik worden van te weinig slaap. Experts geven allerlei tips om de nachtrust te verbeteren. Zoals: drink ‘s avonds geen of minder koffie, kijk niet vlak voor het slapengaan in het blauwe licht van laptop, tablet of smartphone, drink een glas (warme) melk voor het naar bed gaan – dat laatste is meteen goed voor de maag. Meer tips en argumenten voor een goede nachtrust? Klik hier!

(Arbo-online)

Tags : ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

15 maart 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .