Stelling
"Duurzaam inzetbaar is geregeld als we beter zouden inwerken."
25
31
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Dossiers Langer werken Talenten willen hetzelfde als uw klanten
Langer werken

Talenten willen hetzelfde als uw klanten

Het klinkt bekend, deze slogan, maar het gaat er niet minder vaak fout om. Veel bedrijven behandelen hun grootste talenten nog slechter dan hun kleinste klanten. In de huidige slag om het talent is dat funest.

Vaak horen klant en medewerker bij dezelfde doelgroep, maar zodra deze m/v aan de andere kant van het hekje staat, wordt hij in het diepe gegooid en moet vanzelf maar boven komen drijven. Want zo gaat dat, met echt talent. Niet meer, dus. Het echte talent pakt de biezen als ze zich elders beter gekoesterd voelen. Het zitvlees is sowieso dunner bij jonge medewerkers: een gemiddeld verblijf bij een bedrijf duurt niet veel langer meer dan 4 jaar.

‘Gooi ze maar in het diepe!?’

En terwijl veel bedrijven van alles uit de kast trekken om dichter aan te schurken bij hun beste klantgroepen, laten ze de talentvolle jonge medewerkers bewust zwemmen. Terwijl die dezelfde mate van aandacht, toewijding en belangstelling willen als de beste, veelbelovendste groepen klanten. Bedrijven die meer talent willen behouden moeten ze net zo behandelen als hun beste klanten. Maar oude gewoonten slijten langzaam. Hier zijn dus wat tips om het talent te zien als klant.

1} Medewerkers moeten zich bij u thuis voelen.
Net zoals een goede klant in de watten wordt gelegd, serieus wordt genomen en er goed naar hem of haar wordt geluisterd moet u dat met uw veelbelovende talenten doen. Ze willen hun ervaringen met het werken bij u kwijt, ze willen dat u ze serieus neemt en constructieve verbetervoorstellen doet, waar zij zelf ook wat aan hebben. Talenten willen blijven leren en zich ontwikkelen bij u. Het gaat nog verder. Net zoals u bij uw beste klanten probeert te achterhalen welke behoeften ze binnenkort zullen hebben, moet u regelmatig onderzoeken hoe het talent zich wil ontwikkelen. Tijdig inspelen op die behoeften betekent dat u de verwachtingen van die interne ‘klanten’ overtreft.

2} De persoonlijke aanpak werkt het beste.
Programma’s, projecten of plannen voor talentontwikkeling moeten een keuzemenu zijn, of cafetariasysteem waar elke talentvolle medewerker uit kan halen wat het beste aansluit bij zijn persoonlijke wensen. Flexibele werktijden, aanvullend pensioen, extra vrije tijd kopen, verlof voor studie, gezondheidscoaches, apps voor op de smart phone, fitness, de keuzemogelijkheden zijn oneindig. Maar ze moeten ook goed aansluiten bij wat de interne klant echt wil. Die behoefte moet u dus regelmatig opnieuw peilen, om het café bij te vullen met de meest relevante aanbiedingen.

3} Maak het zo makkelijk mogelijk.
Bij sommige bedrijven kunnen klanten bestellen zonder inloggen. De computer zoekt de gegevens erbij nadat de bestelling is geplaatst. Medewerkers willen hetzelfde. Ze hebben een hekel aan onnodige bureaucratie en overdreven regelgeving. Zoals formulieren invullen als ze een dag verlof willen, of borg storten als ze hun laptop van-de-zaak een dag naar huis willen nemen. O dat kan eigenlijk helemaal niet bij u? Ontbrekende faciliteiten (voor thuiswerk, bijvoorbeeld) zijn nog irritanter voor de talenten dan stroperige procedures.

4} Ze willen waar voor hun geld.
Talent wil zich bij u kunnen ontwikkelen, ook in richtingen waar ze zelf later wat aan hebben. Zeker nu de baan-voor-het-leven voorbij is, willen de jongere generaties meerdere kanten op kunnen kijken. Soms letterlijk, met meewerkstages, job rotatie, management development en opleidingen die niet direct meerwaarde hebben voor het werk dat ze nu doen. Durven investeren in die opleidingsbehoeften betekent dat de talenten zich beter thuis voelen bij u.

5} Zorg voor een goed contactpersoon.
Klanten willen één vast aanspreekpunt, ze willen niet van het kastje-naar-de-volgende-afdeling worden gestuurd. Idem uw talenten. Een manager of coach graag, die ze persoonlijk kan begeleiden naar een optimale prestatie. Niet een probleemoplosser die alles voor ze regelt, maar een coach die ze hun eigen potentieel laat ontdekken. Door te spiegelen, en regelmatig iets ‘nieuws’ voor te stellen, dat volgens de coach wel eens geschikt zou kunnen zijn voor dit ontluikende talent. Een succesvolle manager denkt vanuit de interne klant. En verdubbelt zo de kans dat het talent zich echt thuis voelt bij deze onderneming.

Tags : ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Talentontwikkeling

0 reacties op Talenten willen hetzelfde als uw klanten

Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2017

15 juni 2017 | Spelenderwijs duurzaam inzetbaar
Om medewerkers écht duurzaam inzetbaar te maken moeten zij er zelf mee aan de slag. Tijdens het congres Over Duurzame Inzetbaarheid krijgt u hiervoor de instrumenten.

Jaarlijks onderzoek naar DI
Aukje Nauta (Factor Vijf) presenteert de belangrijkste bevindingen uit het Nationaal Onderzoek Over Duurzame Inzetbaarheid 2017.

Kijk snel voor totale programma en schrijf u in>

Congres Anders Werken

20 april 2017 | Breukelen
In een wereld die continu verandert en waar ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen is HR de enige constante. Of toch niet? Blijf vernieuwen als HR. Ontdek hoe u zelf richting geeft aan een wendbare, toekomstbestendige organisatie, met tevreden medewerkers die samenwerken voor het beste resultaat.
Meer informatie / programma

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke twee weken het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

16 maart 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

28 maart 2017
Praktijkdag Strategische Personeelsplanning
Stuurt uw organisatie nog niet optimaal op de strategische inzet van personeel? Strategische personeelsplanning (SPP) is een goed hulpmiddel om dit te verbeteren. Kom thuis met een implementatieplan op maat. Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .