Stelling
"Direct na het diploma moeten jongeren een plan maken wat ze over 20 jaar gaan doen."
0
0
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Anders werken Waar zijn de hulptroepen?
Anders werken

Waar zijn de hulptroepen?

Talent -van elke leeftijd- is en blijft schaars goed. De tekorten op de arbeidsmarkt zullen alleen maar groeien, en je zal hoe dan ook talent op een of andere manier moeten verleiden om bij je te komen werken. Maar waar is dan toch de hierop anticiperende arbeidsmarktcommunicatie gebleven? Vraagt Joost Schrage zich af, op HR-Base. Wie helpt in de slag om het talent?

Als ik het laatste jaar overzie vraag ik me af in hoeverre arbeidsmarktcommunicatie als vak eigenlijk nog wel bestaat. Het aantal echte campagnes voor het werven van personeel is op één hand te tellen. Of is de wereld ook zodanig veranderd dat we arbeidsmarktcommunicatie eigenlijk helemaal niet meer nodig hebben? De bureaus die arbeidsmarktcommunicatie als hun core business hadden zijn immers verdwenen of gedecimeerd. Is arbeidsmarktcommunicatie exit?

Doe-het-zelven

Een deel van de verklaring is het feit dat veel organisaties het heft in eigen handen genomen hebben. Complete recruitmentafdelingen zijn verantwoordelijk voor het binnenhalen van nieuw talent. Daar slagen ze deels in, vooral voor de directe werving, voor het hier en het nu.

Ouderwets

Anderzijds blijf ik ervan overtuigd dat je juist in je (employer) branding communicatief alles uit de kast moet halen om talent ook inhoudelijk kennis te laten nemen van de voordelen van werken bij juist jouw organisatie. Nu en in de toekomst. En dat is wat anders dan de traditionele arbeidsmarktcommunicatie tot nu toe voornamelijk gedaan heeft.

Geen gebakken lucht

Het is tot op heden nog teveel gelieerd aan de ‘ouderwetse’ reclame. Mooie verhalen, zonder dat er nou altijd even veel recht wordt gedaan aan de waarheid. Want laten we wel wezen, er wordt een hoop gebakken lucht verkocht, er worden een hoop loze beloftes gedaan.

Opnieuw uitvinden

Betekent het verdwijnen van de traditionele arbeidsmarktcommunicatie, bureaus én uitingen, ook het definitieve einde van het vak? Natuurlijk niet. Hoewel ik wel sterk de indruk heb dat het vak, wil het overleven, zich hoog nodig opnieuw moet uitvinden.

Eenheid in merk

Om te beginnen door het employer brand altijd te verbinden met het corporate merk. Te vaak staat arbeidsmarktcommunicatie compleet los van het corporate merk. Terwijl het een voorkomt uit het ander, altijd, zonder uitzondering.

Budget

Ten tweede is er vaak nauwelijks of zelfs helemaal geen budget. Ik vind dat onbegrijpelijk, juist omdat de mens het meest schaarse en kostbare kapitaal is. In welke organisatie dan ook. Dat daar zo weinig aandacht én budget voor is, is op z’n minst verbazingwekkend. Waar de afdeling Marketing in de regel grote, en voor hen ook vanzelfsprekende, budgetten weet te claimen, lukt het de gemiddelde afdeling HR nauwelijks om een deuk in een pakje boter te slaan.

Talent

Talent zou eigenlijk de core business van elke organisatie dienen te zijn. Om beter te worden moet je elke keer weer nieuwe talenten binnenhalen. In welke arbeidsverhouding dan ook. En talent is natuurlijk meer dan een optelsom van leeftijd, opleiding en ervaring. Kortom, hoog tijd voor arbeidsmarktcommunicatie nieuwe stijl! Wie haakt aan?

(HR-Base)

Tags : ,
Categorie : Anders werken, Arbeidsmarkt, Blog, Nieuws

0 reacties op Waar zijn de hulptroepen?

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .