Stelling
"Wij gunnen elkaar niet genoeg duurzame inzetbaarheid."
14
13
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Anders werken Waarom doen we dit toch?
Anders werken

Waarom doen we dit toch?

We nemen weer mensen aan! Wel nog op tijdelijke basis, meestal, maar toch… Het is een heel ander geluid dan de re-organisaties van de afgelopen zeven jaar. Na het selecteren van de beste man of vrouw voor die baan, komt onvermijdelijk het inwerken. Er gaat veel, zoniet heel veel bij fout. Daarom nog wat tips ter verfijning, want sneller en beter aan de gang, daar heeft iedereen meer plezier van…

Een op elke drie zorgvuldig geselecteerde ‘goudhaantjes’ verlaat het pand alweer binnen korte tijd. Het kan anders, en dat kost niet veel. Natuurlijk kent u de basics van het betere ‘onboarden’ inmiddels wel. Laat de nieuwe man of vrouw merken dat hij welkom is, vertel niet teveel tegelijk, vertel duidelijk wat u verwacht op korte en langere termijn, zorg voor een ervaren medewerker als coach of buddy, laat hem/haar met relevante ‘spelers’ kennis maken, bespreek na korte tijd en ook wat later weer hoe het nu gaat, welke verwachtingen wel zijn uitgekomen en wat volgens deze nieuwe bezem beter kan.

Het nut

Ondanks deze goede intenties en vriendelijkheid aan het begin is het verloop onder de nieuwe hires vaak nog onaanvaardbaar hoog. En dat heeft volgens het Amerikaanse HR-platform TNLT veel te maken met afstemmingsproblemen. U vertelt de nieuweling wel wat de taken en verantwoordelijkheden hij heeft, en soms ook nog wel de resultaten die dat moet opleveren. Maar u vertelt meestal bijzonder weinig over het nut, de doelen en de missie van het bedrijf waarin hij terecht is gekomen.

Wat zegt dit?

Natuurlijk, u geeft een jaarverslag (of link daarnaar op intranet), met allerlei fraai geconcipieerde doelstellingen en mission statements. Toch zegt dat de nieuweling meestal niet zoveel. Wat wil bijvoorbeeld ‘zet een stapje extra’ zeggen bij een administratieve functie? Meer facturen per dag controleren of er juist meer goedkeuren, wat meer collega’s blij maakt maar ten koste kan gaan van de kwaliteit?

Waarom is dit bedrijf op Aarde

Volgens TNLT moet u beginnen bij het begin. De raison d’être van deze organisatie. Waarom is zij ooit opgericht? Wat hadden de mensen die hiermee begonnen voor ogen toen ze dit bedrijf of deze not-for-profitorganisatie oprichten? Welk maatschappelijk, sociaal of economisch probleem wil de onderneming (helpen) oplossen? Een beroemd voorbeeld van een aansprekende missie is computergigant Apple. Opgericht om meer mensen makkelijker te laten werken met computers. Uitgevoerd (onder andere) door meer processen te automatiseren, en door de muis te optimaliseren.

Interne content marketing

Nuchtere Hollanders vinden het snel wat overdreven. Maar wat direct aansprekende content marketing naar de nieuweling over de missie van de onderneming is onmisbaar, als u wilt dat hij of zij langer blijft en betere resultaten levert. Weten waarom we dit allemaal doen, en snappen waarom je er een groot deel van je dag aan moet besteden helpt enorm hierbij. Ongeveer 60 procent van de Amerikaanse werknemers weet dit niet, en dat geldt daar voor alle werknemers, ook degenen die al langer meedraaien.

Zo blijven ze langer

Het probleem wordt nog erger. Want zelfs als u vertelt over de missie en de doelen die het bedrijf zich heeft gesteld, motiveert dat 57 procent van de werknemers niet. Die mensen komen kennelijk alleen hier om geld te verdienen, zou je denken. Toch levert dat een hoop slecht gemotiveerde mensen op. Die grotendeels vertrekken als het gras elders groener lijkt. Voor loyalere en beter gemotiveerde medewerkers moet u echt dieper gaan. Terug naar de basis, de kern van het probleem dat u met z’n allen gaat oplossen. En wie daar wat van gaat merken, voor welke doelgroepen is uw organisatie het meest relevant, welke voordelen hebben zij bij uw bestaan (of gaan ze binnenkort hebben)?

Een duidelijke kapstok

Niet elk bedrijfsverhaal kan zo meeslepend zijn als dat van Greenpeace of Amnesty, maar geen organisatie kan bestaan zonder maatschappelijke relevantie. Een duidelijke bedrijfsmissie is de kapstok waar u vervolgens alles aan kunt hangen. Dat geldt zeker voor de bedrijfscultuur, de manier waarop er wordt gewerkt in deze organisatie. Hoe mensen samenwerken: in teams van wisselende samenstellingen of juist in vastere, zelfsturende eenheden moet passen bij die missie. Moeten er snel veel verschillende mensen worden geholpen of moet een groep mensen zich richten op een specifieke doelgroep, en daar iets nieuws voor maken?

Eerlijk duurt tweemaal zo lang

Management van verwachtingen is hierbij erg belangrijk. Wie werkt in een organisatiecultuur waar hij zich niet zo thuis voelt, is vooral bezig met weg komen. Daarom zorgt een eerlijk beeld van de missie, de baan en de cultuur voor de helft minder ongewenst vertrek. Taak dus voor HR en recruiters om de bedrijfscultuur zo helder mogelijk neer te zetten. Dat gaat meestal beter als er een duidelijk verband is met de missie. Waarom werken we zo? Omdat we die doelen van ons bedrijf, de redenen waarom we er zijn, zo het beste kunnen waarmaken. Het maakt veel duidelijk, voor de nieuwelingen, maar ook voor de anderen. Net zoals regelmatig herbezinnen of de aansluitingen nog kloppen. Zo bezien is de start van elke nieuwe medewerker een herstart voor het hele bedrijf…

Groots en meeslepend

Natuurlijk gebruikt u bij de verdere uitwerking van het inwerkprogramma alle goede tips die we al eerder hebben gegeven. Zoals de 5 tips voor een vliegende start en de 6 quick wins in de eerste weken van Ardiënne Verhoeven van Workwonders. Maar begin bij het begin, en schaam u vooral niet om hierover groots en meeslepend uit te pakken. Daar gaat uw hele werkende leven tenslotte over.

Tags : , ,
Categorie : Anders werken, Nieuws
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2017

15 juni 2017 | Spelenderwijs duurzaam inzetbaar
Om medewerkers écht duurzaam inzetbaar te maken moeten zij er zelf mee aan de slag. Tijdens het congres Over Duurzame Inzetbaarheid krijgt u hiervoor de instrumenten.

Jaarlijks onderzoek naar DI
Aukje Nauta (Factor Vijf) presenteert de belangrijkste bevindingen uit het Nationaal Onderzoek Over Duurzame Inzetbaarheid 2017.

Kijk snel voor totale programma en schrijf u in>

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke twee weken het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .