Stelling
"Gooi mensen in het diepe. Dan worden ze vanzelf duurzaam inzetbaar."
3
20
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Dossiers Arbeidsrelaties Wat als de ander het versjteert?
Arbeidsrelaties

Wat als de ander het versjteert?

Een baan waarin je niets te maken hebt met anderen. Vroeger waren die nog wel te vinden voor mensen met kluizenaarsambities. Nu moeten zelfs schaapherders in de Pyreneeën rekening houden met andere kuddes. De wereld is voller en complexer dan ooit, en alleen door samenwerken komt er een resultaat. Zeker in teams die zelfsturend moeten zijn. Wat doe je dan als je moet samenwerken met mensen die het niet snappen, het niet kunnen of het niet willen? Of als het u zo lijkt?

Constant te laat komen op afspraken, de doelen net niet halen, foutjes en slordigheden meestal laten zitten, en vaak afwezig zijn op piektijden en –dagen. Het zijn maar een paar voorbeelden van gedragingen die de anderen dwingen om er een tandje bij te zetten. Je doet het, want een goede werkrelatie met collega’s en andere teamleden is essentieel voor resultaat in deze netwerktijden. Maar het irriteert, want niemand houdt ervan om de rotzooi van een ander op te ruimen. Toch zijn er manieren om deze bron van irritatie om te zetten in een win-winsituatie, zegt Amy Gallo op HBR. U leert meer over de problemen waar anderen soms mee zitten, en die collega gaat uit zichzelf wat meer doen. Zelfs wanneer hij of zij met opzet de zaak saboteert.

4 Stappen voor de omgang met zwarte schapen

Gallo komt met een stappenplan voor de omgang met deze ‘lastige’ collega’s. U begint met uit te gaan van goeder trouw, en u grijpt pas naar zwaardere middelen als blijkt dat opzet in het spel is.

1} Wat is er aan de hand?

Iets doen aan het gedrag van die onwillige collega is alleen mogelijk als u begrijpt waarom hij of zij zo doet. Is het een tijdelijke kwestie of een incident, bijvoorbeeld ingegeven door een nacht slecht slapen, of zijn er meer structurele problemen thuis of op het werk? Teveel werk, teveel tegelijk, mist de medewerker bepaalde vaardigheden, of is hij of zij verbolgen over een recente organisatieaanpassing of verandering? De beste manier om hier verder mee te komen is anderen vragen hoe zij tegen het functioneren van deze m/v aankijken. Discretie is hierbij wel van het allergrootste belang, u wilt niet dat dit zwarte schaap in een onmogelijke positie terecht komt. Of dat u straks in het beklaagdenbankje staat, omdat de anderen vinden dat er niets aan de hand is.

2} Leg het hem of haar zelf voor

De volgende stap moet zijn om uw bevreemding en irritaties te bespreken met deze collega. Kom met concrete voorbeelden van het gedrag dat volgens u niet klopt. En let er vooral op dat u niet beschuldigend overkomt. Zoek naar een oplossing. Zeg bijvoorbeeld liever: “wat kunnen we doen zodat je voortaan wel op tijd komt bij vergaderingen”, en zeg liever niet: “dit is nu al de zoveelste keer dat je te laat bent, de volgende keer vlieg je eruit.” Geef de ander altijd de gelegenheid om zich nader te verklaren, doe niet te snel alsof u zelf al weet waarom hij of zij zo doet. Mensen realiseren zich vaak niet dat hun gedrag irritant of hinderlijk is bij anderen.

3} Bied hulp en ondersteuning

Is de oorzaak van het probleem tijdelijk of incidenteel, zoals een probleem thuis of een project dat af moet, dan is hulp bieden het hoogste gebod volgens Gallo. Je wilt de relatie met een collega niet alleen in stand houden, maar het liefst ook versterken. Hulp bieden wil ook zeggen: tijdelijk werk overnemen, het werk van de ander controleren, invallen of extra werk doen. Het moet wel heel duidelijk zijn voor iedereen dat u dit alleen tijdelijk kunt doen. Extra werk doen voor een ander kan nooit een permanente oplossing bieden. Laat ook duidelijk blijken naar anderen dat u dit doet, en waarom. U kweekt er veel goodwill mee. Liegen om de ander te ontzien brengt de oplossing van het probleem niet naderbij. In tegendeel, de kans is groot dat u er zelf het slachtoffer van wordt.
Is de oorzaak van het probleem structureel, bijvoorbeeld een tekort aan kennis of vaardigheden bij de ander, dan is een structurele oplossing de enige juiste. Zoals een bijscholing of andere taakverdeling in het team. De collega zal het zelf moeten aankaarten bij de manager.

4} Bescherm jezelf

So far, so good, de bovenstaande stappen zijn prima als iedereen oprecht is en van goede wil. Helaas is dat niet altijd zo. Er zijn ook mensen die met opzet aan uw stoelpoten zagen of knagen. Maar volgens Gallo komen dergelijke situaties zelden voor, dus kunt u er tot het tegendeel bewezen is van uitgaan dat het zwarte schaap echt ergens mee zit. Wat doet u dan? Gallo haalt professor Ancona aan, van MIT Sloan School of Management, die u aanraadt om dan direct de confrontatie aan te gaan. In de hoop dat de ander zich betrapt weet, en zal ophouden. Gebeurt dat niet, dan kan de nadruk leggen op je eigen aandeel in het geheel nuttig zijn. Zeg dus niet “wij hebben..”, of “dit laat zien..”, maar: “ik heb dit gemaakt zodat …” Benadruk zo veel mogelijk uw goede prestaties in het geheel. Probeer daarbij bewust opscheppen te voorkomen. Helpt dit alles niet (echt), of moet u opnieuw aan het werk met dezelfde of een andere onwillige of onkundige collega, ga dan vooral niet klagen bij uw leidinggevende. Pas stap 1 t/m 3 opnieuw toe. Helpt dat alles echt niet, vraag dan in een tweegesprek met uw manager om advies over wat u zelf kunt doen in het contact met het zwarte schaap. Benadruk dat u het zelf wilt doen, om niet incompetent over te komen.

Tags : ,
Categorie : Arbeidsrelaties, Gezonder werken, Nieuws
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2017

15 juni 2017 | Spelenderwijs duurzaam inzetbaar
Om medewerkers écht duurzaam inzetbaar te maken moeten zij er zelf mee aan de slag. Tijdens het congres Over Duurzame Inzetbaarheid krijgt u hiervoor de instrumenten.

Jaarlijks onderzoek naar DI
Aukje Nauta (Factor Vijf) presenteert de belangrijkste bevindingen uit het Nationaal Onderzoek Over Duurzame Inzetbaarheid 2017.

Kijk snel voor totale programma en schrijf u in>

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke twee weken het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .