Stelling

Een werkrooster is niet meer nodig. Je regelt het beter onderling

26
22
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Dossiers Gezonder werken Weg met die kantoortuin !!
Gezonder werken

Weg met die kantoortuin !!

Echt geconcentreerd werken in een kantoortuin. Petje af als je dat lukt. Voor de meeste mensen is het een klein drama om in een open kantooromgeving te werken. Werknemers zijn dan ook echt ontevreden over het lawaai. Helaas ontbreekt het nog wel eens aan begrip bij de managers daarvoor.

Door het lawaai van hun collega’s worden medewerkers teveel afgeleid en kunnen ze zich te weinig op hun werk focussen. Dit heeft negatieve gevolgen voor de productiviteit en tevredenheid.

Gebrek aan begrip

Hun managers snappen overigens weinig van de klachten. Dat gebrek aan begrip kan wel worden verklaard: managers werken zelf namelijk vaak niet in de kantoortuin, omdat ze in een eigen kamer zitten.

Wat niet hoort, …

Dit blijkt uit recent onderzoek van Oxford Economics en Plantronics, genaamd ‘When the walls come down’, onder 1200 managers en medewerkers, werkzaam in diverse landen en in verschillende branches. Voor het onderzoek werden twee groepen ondervraagd: managers en medewerkers en werden hun meningen tegenover elkaar gezet.

Medewerkers en managers zien zaken anders

Wat blijkt? Er is een groot verschil tussen wat medewerkers vinden over en van de open werkomgeving en de mening van hun managers over diezelfde onderwerpen.

Enkele voorbeelden:

  • 53  procent van de medewerkers vindt dat teveel geluid in een open werkomgeving hen afleidt en dat dit ten koste gaat van hun productiviteit en tevredenheid. Maar slechts 35 procent van de managers zijn het hier mee eens.
  • 41  procent van de medewerkers vinden dat ze over de juiste tools beschikken om te ontkomen aan de afleiding op hun werk, door bijvoorbeeld ergens anders te gaan werken. Echter, 63 procent van de managers is van mening dat hun medewerkers juist wel over de juiste tools beschikken.
  • 52 procent van de medewerkers vindt een juiste balans privé/werk van belang in hun leven. Echter, niet meer dan 34 procent van de managers hebben hier begrip voor.

Waar komt dat verschil in perceptie vandaan?

Ook daar geeft het onderzoek duidelijkheid over:

  • 62 procent van de managers heeft een eigen kantoor (tegenover 14 procent van de medewerkers). Managers hebben dus gewoon minder last van teveel geluid en afleiding in een open werkomgeving omdat ze vaker over een eigen kantoor beschikken.
  • 59 procent van de onderzochte managers beschikken over de juiste middelen om hun werk overal te kunnen doen (tegenover 40 procent van de medewerkers).
  • 57 procent van de managers beschikken over persoonlijke tools waardoor ze altijd en overal kunnen werken (tegenover 40 procent van de medewerkers).

Het management onderneemt geen stappen…

Nog een andere interessante uitkomst: als aan medewerkers wordt gevraagd wat er gedaan is om geluidsoverlast op de open werkplek terug te dringen geeft slechts 18% van hen aan dat het management stappen heeft ondernomen.

….en geeft de ‘schuld’ aan de ontwerpers van de werkomgeving

Het management zegt vaak ook dat er bij het ontwerp van de werkomgeving weinig prioriteit en aandacht is geweest voor geluidswerende maatregelen, met als gevolg ‘te open’ werkomgevingen. Conclusie: medewerkers en managers denken anders over de voordelen van de open werkomgeving. De onderzoekers concluderen dat teveel geluid en afleiding in een kantoortuin of andere open werkomgeving, teveel uren ‘s avonds moeten werken, te weinig tools om werken altijd en overal mogelijk te maken voor medewerkers grotere issues zijn dan managers zich realiseren. Het zijn bovendien factoren die de productiviteit en tevredenheid van medewerkers negatief kunnen beïnvloeden. Dagje thuiswerk dan maar?

Dit artikel verscheen eerder op Facto.nl.

(OHNW)

Tags :
Categorie : Gezonder werken, Het Nieuwe Werken, Nieuws

0 reacties op Weg met die kantoortuin !!

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2017

15 juni 2017 | Spelenderwijs duurzaam inzetbaar
Om medewerkers écht duurzaam inzetbaar te maken moeten zij er zelf mee aan de slag. Tijdens het congres Over Duurzame Inzetbaarheid krijgt u hiervoor de instrumenten.

Jaarlijks onderzoek naar DI
Aukje Nauta (Factor Vijf) presenteert de belangrijkste bevindingen uit het Nationaal Onderzoek Over Duurzame Inzetbaarheid 2017.

Kijk snel voor totale programma en schrijf u in>

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke twee weken het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .