Stelling
"Wie een ander gestrest vindt, moet eerst naar zichzelf kijken."
20
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Blog Werkstress op de groenteafdeling?
Blog

Werkstress op de groenteafdeling?

Soms heb je op de meest rare plekken de bijzonderste gesprekken. Zo reageerde Marleen Kukler recent op een onbekende mijnheer die een hele diep zucht slaakte op de groente-afdeling van een supermarkt. Dat was het begin van een litanie aan klachten. Niet over de groente, overigens.

Marleen Kukler’s vraag of het kiezen van de groente zo ingewikkeld was, gaf hem de ruimte om aan te geven dat het meer ging om zijn werkdruk. Hij was op zoek naar een gemakkelijke maaltijd, omdat hij na een hele dag hard werken die avond ook nog een paar uur zijn mail moest wegwerken. Hij voelde de druk om bij te blijven in zijn mail als een loden last op zijn schouders. En ervoer daarbij een dusdanig ongemak dat hij twijfels had over zijn baan, zijn functioneren en het plezier in het leven in het algemeen.

Het korset van een klantvriendelijke regel

Ik vroeg hem of iemand hem de opdracht gaf om zijn mail bij te werken, of dat het een impliciete verwachting is. In zijn organisatie was het een vastgestelde regel dat de verzender van de mail binnen een werkdag een reactie kreeg. Op zich klantgericht, maar in mijn ogen wel een bijzondere eis. Als je namelijk, zoals deze man, veel overleggen hebt waardoor er weinig tijd overdag overblijft om dan je mail te doen, dan dwing je mensen om structureel eigen tijd in te leveren.

De rust van een overvolle mailbox

Ik heb ooit een directeur gehad die zijn mailbox graag liep oplopen. Hij gaf daarbij aan dat de meeste problemen daardoor vanzelf werden opgelost, medewerkers bij hem kwamen voor de echt belangrijke zaken en dat een overvolle mailbox veel meer rust gaf dat een bijna lege mailbox. Een lege mailbox wil je leeg houden; in een mailbox met 500 of meer ongelezen mailtjes valt het volgende mailtje niet meer op en vraagt niet meer aandacht dan de andere mailtjes die al rustig staan te wachten.

Appjes over mail

De directeur kreeg wel veel appjes waarbij zijn medewerkers aangaven dat zij een mailtje hadden gestuurd, waar hij echt naar moest kijken of hij moest genomen beslissingen terugdraaien. Ook dat kost onnodig veel tijd. Ik heb meer dan eens met hem de discussie gevoerd of het nu echt efficiënter was.

De vakantie-achterstand wegwerken

De man op de groente-afdeling gaf ook aan dat hij erg opzag tegen het terugkomen na de vakantie. Dan moest hij helemaal veel eigen tijd stoppen in het bijwerken van zijn mailbox. Ik deelde met hem de out-of-office reply die ik ooit had ontvangen, waarin de afzender werd bedankt voor de mail en werd verzocht om hem op de eerste werkdag na de vakantie van de ontvanger opnieuw te sturen als hij van mening was dat het dan nog urgent was. Het eerste dat de ontvanger na zijn vakantie namelijk deed was zijn hele mailbox weggooien, omdat hij er vanuit ging dat het toch al was opgelost of achterhaalde informatie was. Hierdoor was hij in staat om de opgedane ontspanning na zijn vakantie nog even vast te houden.

Andere baan?

De man op de groente-afdeling dacht aan een rigoureuzere optie. Hij ging in de vakantie nadenken over een andere baan, eentje met minder druk op het afhandelen van mail. Hij snapte best dat als je er overdag voor had gekozen om aandacht te besteden aan je gezin, omdat het lekker weer was en het zo leuk is om naar de speeltuin te gaan dat je dan ’s avonds je mail weg werkt. Maar niet wanneer je al ruim 9 uur intensief had gewerkt. Voor hem werd het teveel. Een uurtje of zo, was voor hem nog wel acceptabel. Maar hij verwachtte ook vanavond weer tenminste 3 uur bezig te zijn.

Standaardantwoord

Ik vroeg hem wat er zou gebeuren, als hij al zijn mailtjes zou beantwoorden met een standaardmail dat hij de mail had ontvangen en dat hij in de komende 2 weken een uitgebreider antwoord zou geven. Dan had hij meer tijd om keuzes te maken. Zijn inschatting was dat hij met een kwartiertje klaar zou zijn. Dan had hij dus nog drie kwartier over om de meest belangrijke zaken daadwerkelijk nog op te pakken. Hij wist namelijk wel al welke mailtjes hij niet kon laten wachten.

Gebrek aan regelruimte

Hij gaf aan blij te zijn met het gesprek en wist inmiddels ook al wat hij wilde eten. Onderweg naar huis dacht ik na over ons gesprek. Ik had een zeer betrokken medewerker ontmoet, die door gebrek aan regelruimte serieus overwoog om een andere baan te gaan zoeken. Zijn manager is waarschijnlijk zich niet bewust wat hij met zijn wens voor druk neerlegt. En zijn medewerker voelt niet de ruimte om het gesprek hierover aan te gaan. Ik durf de weddenschap wel aan dat de manager in kwestie zeer verbaasd is als de medewerker daadwerkelijk opstapt. En helaas denk ik ook dat hij niet daarbij kritisch naar zichzelf kijkt hoe hij dit had kunnen voorkomen.

Managen van verwachtingen

Bij de vrijheid om je werktijden te regelen hoort ook het gesprek hoe we omgaan met expliciete en impliciete verwachtingen. In dit geval was het een uitgesproken wens van het management dat mail binnen 24 uur werd beantwoord. Vaker zijn deze afspraken helemaal niet zo helder uitgesproken en interpreteren medewerkers zelf de regels binnen een organisatie. Voor het managen van je eigen agenda en daarmee je werkgeluk is het expliciet maken van onderlinge verwachtingen een eerste noodzaak.

(HR-Base, Marleen Kukler)

Tags :
Categorie : Blog, Gezonder werken, Nieuws
Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .