Stelling
"Werk waar je ziek van wordt moet je direct opzeggen."
68
29
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Dossiers Gezonder werken Ziek worden van de stress?
Gezonder werken

Ziek worden van de stress?

Je kunt er niet alleen ziek van worden, stress kan echt levensbedreigend zijn. In de internationale vakpers duiken steeds meer verhalen op van ambitieuze professionals die opeens in elkaar zakken met een hartaanval of beroerte. Na lang zoeken komen ze erachter dat stress de oorzaak is geweest. Op een andere manier gaan werken blijkt de enige oplossing. Waarom reageert ons lichaam zo fel, en hoe ontdek je de ziekmaker in je manier van werken?

Regan Walsh, een gezondheidstherapeut in de VS, heeft verschillende mensen behandeld met onverklaarbare ziekteverschijnselen. Misschien wel het meest schokkend is haar verhaal van een jonge, ambitieuze advocate die op een ochtend wakker werd en ontdekte dat de helft van haar lichaam verlamd was. Haar doktoren vonden het lastig om de oorzaak van haar beroerte vast te stellen. Ze was nog maar 35, de symptomen die ze had kenden de artsen alleen van patiënten van 65 jaar en ouder. Na een langdurig proces van afstrepen wat geen invloed kon hebben gehad, kwamen ze uit bij stress.

Stress is stress, denkt het lichaam

Achteraf zijn de waarschuwingssignalen van het lichaam veel makkelijker te achterhalen. Oorsuizingen, barstende hoofdpijn, floersen voor je ogen, een gevoel van uitputting. Ook plotseling misselijk worden en zelfs moeten overgeven kunnen tekenen zijn van teveel stress die zich aan het ophopen is in je lichaam, vertelt Walsh. Het lichaam kan slecht onderscheid maken tussen stress door duidelijk waar te nemen fysieke oorzaken, zoals een brandend huis of een dier dat op je af stormt, en een stressgevoel zonder dat je de oorzaak voor je ziet staan. Stress is stress, en het lichaam gaat in de alarmstand staan: we worden hyperalert en gespannen, de bloeddruk stijgt, we zijn klaar voor de vlucht of het gevecht. Maar lang kan het lichaam die alarmfase niet volhouden, en dan beginnen die hormonen aan de afbraak van het eigen lichaam. Dat kan leiden tot misselijkheid, slapeloosheid, beroertes of hartaanvallen.

3 Stappen om de stress af te bouwen

Wie zoiets meemaakt aan zijn eigen lichaam, weet dat hij te veel en te lang onder spanning heeft gestaan. Geest en lichaam moeten tot rust worden gebracht, voordat de gevolgen van die stressreactie onomkeerbaar zijn geworden. De eerste stap is volgens Walsh: zoeken naar de bron die de stressreactie heeft opgeroepen.

1} Zoek naar de oorzaak.

Walsh geeft aan dat dit niet zo eenvoudig is als je nog midden in de ziekteverschijnselen zit. Een naar gevoel kan ook door de seizoensgriep komen, en een slapeloze nacht kent vele oorzaken. Daarom adviseert ze om op te schrijven wat je aan het doen bent wanneer de verschijnselen zich voordoen. Bezig met het werk, of de kinderen? Een lastig gesprek of project voorbereiden? Hou bij wanneer die gevoelens opkomen. Hou dat minstens drie tot vijf dagen vol om er een patroon in te kunnen ontdekken. En pas op voor overhaaste conclusies, denken wij erbij. Misschien moet dat bijhouden wel over een wat langere periode, zoals enkele maanden. Want soms is er geen specifieke oorzaak, maar is het een blijvend fenomeen in je leven, zoals een verkeerde baan.

2} Verzacht de pijn.

Dit kan op vele manieren, en de beste manier hangt sterk af van de persoon en de situatie, zegt Walsh terecht. Ze noemt drie aangrijpingspunten om de stressreactie te verzachten.

  • Lichaam en geest trainen. Beide delen van het lichaam zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dat blijkt al uit de lichamelijke reacties op spanning en stress die vaak een niet-zichtbare oorzaak hebben. Dus is het beste om beide onderdelen te trainen op beter uithoudingsvermogen. Loopgroepen, fietsgroepen, sportscholen, wellnessklinieken, mindfulness, yoga: de mogelijkheden zijn inmiddels legio. De kunst is om uit te vinden wat het beste werkt voor jou.
  • Bewaak je grenzen. Het gaat hier niet om de grenzen die anderen trekken, zoals je baas of je ‘vrienden’ op social media, suggereert Walsh terecht. Het betekent onder andere stoppen met werken op een tijd dat je er zelf nog van kunt herstellen, zodat je de volgende dag weer volop door kunt. Walsh geeft enkele voorbeelden uit haar eigen leven die erg nuttig kunnen zijn.
  • Lucht uw hart. Het helpt vaak enorm om vervelende gebeurtenissen van je af te kunnen praten, of desnoods schreeuwen. Ook helpen gesprekken met anderen over je stress vaak om dichterbij de werkelijke oorzaak te komen. Hoe dat werkt, staat mooi beschreven in het artikel.

3} Verander je leven.

Houdt de pijn aan, terwijl je de oorzaak kent? Dan ben je waarschijnlijk niet (voldoende) in staat om die oorzaak weg te nemen. Is de oorzaak gelegen op het werk, dan blijft er maar een oplossing over: een andere baan zoeken. Makkelijk gezegd, beseft ook Walsh. Ze heeft vaak gezien dat haar cliënten lang hebben getwijfeld, gewikt en gewogen voordat ze dit besluit namen. Haar advies: maak een lijstje van de voors en tegens van je huidige baan. En weeg de voordelen af tegen de nadelen, waaronder de aanslag op je gezondheid door de stressreactie. Vind je de baan toch de moeite waard, ondanks alle nadelen, dan weet je ten minste waarom je dit offer brengt.

Een duurzame oplossing?

Dit laatste advies lijkt ons toch wel een beetje erg kort door de bocht gaan. In relaties met mensen is een scheiding inderdaad het allerlaatste. Maar als de stress veroorzaakt wordt door je baan, en je word er echt ernstig ziek van, dan is ander werk vinden de enige duurzame oplossing. Mensen vinden in zo’n situatie vaak dat ze geen andere keuze hebben. Beter is om eerst iets te veranderen aan het werk waardoor het (veel) beter te verdragen valt. Ook daarvan geeft Walsh enkele voorbeelden in dit artikel op HBR. Andere gezondheidscoaches hebben hier ook voor gepleit (Monique Valcour). Maar als dat niet lukt, of niet blijvend voor verbetering zorgt, dan lijkt opstappen ons toch de enige houdbare oplossing. Kennelijk ben je dan niet (goed) op je plaats in deze organisatie.

Tags : ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

15 maart 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .