Stelling
"Thuiswerkers hebben een ritueel nodig om de werkdag af te sluiten."
31
6
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken 10 Tips voor het betere hybride werken
Langer werken

10 Tips voor het betere hybride werken

Teamwork overleg

Wat is dat eigenlijk, hybride werken? Soms thuis, soms op kantoor of de zaak, antwoorden de meesten. Hangt er van af wat gedaan moet worden, wanneer en wat mogelijk is. Dat laatste antwoord komt misschien dichter bij de kern van het begrip: het wat van het werken bepaalt het waar, niet andersom. Hybride werken kan overal, en altijd. Maar niks moet.

Thuiswerkers houden behoefte aan ontmoetingen, in de wandelgangen, het kletspraatje bij de koffie of de brainstorm met de voeten op tafel. Maar dat hoeft niet per sè elke werkdag, voor de meesten dan. En zo ontstond een nieuwe werkvorm: hybride werken. Enkele dagen per week op kantoor, de rest van de werktijd ‘ergens anders’. Door de coronacrisis werken steeds meer organisaties zo.

Hybride werken of nomadisch werken?

Hybride werken zal deel worden van ieders normale werkweek, in welke vorm of maat dan ook. Het kan zeker ook gevolgen hebben voor het traditionele kantoor, denken veel organisaties die bezig zijn met concept. Dat kan worden vervangen door een soort ‘co-locatieplek’ waar mensen elkaar ontmoeten voor sociale en creatieve activiteiten. Een plek die soms hier, soms daar en dan weer ergens anders is te vinden. Hybride werken hoeft dus niet per se alleen op kantoor of thuis plaats te vinden. Het kan overal gebeuren, waar het passend of praktisch is. Misschien is de term nomadisch werken beter passend voor dit concept.

Kantoor wordt clubhuis

Een soort clubhuis, wordt het hybride kantoor ook wel genoemd. Vooral bedoeld voor ontmoetingen, onderling en met de klanten, contacten en andere relaties. Dus zal er veel overleg plaatsvinden. Zowel fysiek als digitaal. Er moeten dus ook voldoende plekken zijn waar je ongestoord kunt overleggen, videovergaderen of werken. Videovergaderen gaat prima als je alleen bent. Maar wat als in dezelfde ruimte waar jij videovergadert een andere collega aan het bellen is? Ook ontstaan er situaties dat je met meer collega’s tegelijk in één ruimte wilt deelnemen aan dezelfde videovergadering. Is er dan een gedegen scherm beschikbaar waarop iedereen de deelnemers aan de andere kant goed kan zien? En hoe zit het met het geluid? Lees hier meer verwachtingen over de toekomst van het kantoor.

Hybride managen is echt anders

Genoeg praktische problemen als je op hybride manier wilt werken, kortom. Zo vraagt het ook om een heel andere manier van managen. Traditioneel is de manager degene die de afdeling bij elkaar houdt. Om de werkstromen te beheersen, zodat iedereen zo goed en efficiënt mogelijk werkt. En om richting aan te geven hoe we verder gaan. Daarmee komt die manager vanzelf in het centrum te staan van zijn of haar eigen afdeling, onderdeel of team.

Manager stapt uit het midden

Zo’n manager wordt als het ware de norm van de groep, betoogt met name Jeroen Busscher. Hij of zij bepaalt hoe dingen gaan, waar we ons op richten en zelfs hoe het hoort. Dat wordt versterkt omdat managers natuurlijk ook gevraagd wordt een oordeel over het functioneren van de medewerkers uit te spreken. Daarnaast beschikt de manager over een aantal (macht-) middelen zoals budget wat de afhankelijkheid alleen maar vergroot.

Professional maakt eigen netwerk

Maar in een hybride organisatie is autonomie en zelforganisatie erg belangrijk. Elke professional zal zijn of haar eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling als het ware moeten voortstuwen, meent Busscher in zijn boek ‘Leidinggeven in de hybride organisatie’. Daar hoort een stevig netwerk opbouwen bij, om kennis en ideeën uit te wisselen en ondersteuning te krijgen en te bieden.

Manager als professionele koppelaar

Wat er niet bij past is een stervormig georganiseerde afdeling, met de manager in het centrum. In een hybride organisatie past de manager meer de rol van verbinder. Een soort professionele koppelaar, die zijn teamleden in contact brengt met anderen met aanpalende kennis, houding en ervaringen. Die mogelijk nuttig kunnen zijn voor die persoonlijke en professionele ontwikkeling van juist deze professional. Zo’n manager regelt het eerste contact, en stapt dan discreet opzij. Om de kruisbestuiving zijn werk te laten doen.

Werken in of met hybride teams? 10 Tips

Hoe hou je de boel dan bij elkaar, als iedereen voortdurend op verschillende plekken en in wisselende samenstellingen aan verschillende zaken werkt en andere mensen ontmoet? Het komt vooral neer op contact houden, en zo veel mogelijk rekening houden met ieders wensen en verlangens. Zorgen dat niemand afhaakt omdat ze zich niet serieus en buitengesloten voelen. Waarbij de manager steeds minder die linking pin probeert te zijn die alles op ‘zijn’ afdeling regelt. Hij of zij gaat zich steeds meer toeleggen op de contacten tussen de teamleden onderling. Met deze 10 tips leg je daar als echt hybride professional de basis voor.

1} Duidelijke verwachtingen uitspreken.

De hybride manager maakt vanaf het begin aan iedereen duidelijk welk resultaat hij van elk teamlid verwacht, en wanneer. Geef daarbij hoogstens tips over met wie ze daaraan zouden kunnen samenwerken. Hou minstens eenmaal per week een vergadering met het hele team, bespreek de vooruitgang op de activiteiten zodat iedereen goed op de hoogte is. Breng mensen met elkaar in contact, maar dring ze niets op.

2} Mensen spreken onderling af waar en wanneer ze werken.

Een hybride organisatie kent geen vaste werktijden voor iedereen te zijn, zoals op het traditionele kantoor. Het gaat erom dat elk teamlid en de manager weet wanneer wie aan het werk is. En dus ook wanneer die collega is te bereiken, voor allerlei formeel en ook informeel overleg. Wat werkplekken betreft: er zijn meer smaken dan alleen thuis of ‘op kantoor’. Laat de medewerkers zo veel mogelijk zelf bepalen waar ze werken. Zij weten als geen ander wat wel en niet voor hen werkt. Vraag naar hun verwachtingen. Waarom komen zij graag naar kantoor? Hoe werken zij het prettigst?

3} Pas op voor ‘wij’ en ‘zij’-denken.

Als mensen samenwerken zonder elkaar elke dag fysiek te ontmoeten krijg je snel misverstanden. Zorg dus dat de mensen-op-afstand vaak contact hebben met de mensen-bij-elkaar. Ook over informele zaken, zoals voetbal en vakantie. In de hybride organisatie wordt wendbaarheid, leren en voortdurend ontwikkelen nog belangrijker. Juist de uitwisseling van kennis en kunde tússen mensen maakt dat we kunnen reageren op alle wispelturigheden in de markt.

4} Hybride managers kennen de organisatie als geen ander.

Een manager in een hybride organisatie moet vooral van alles op de hoogte zijn. Van alles binnen en buiten het eigen vakgebied van de organisatie, de afdeling en de professionals die er werken. Hoe werken die binnen en buiten zijn eigen team(s)? Hoe is de samenwerking? Waar hebben ze het over? Wat gebruiken ze om hun vak nog beter te doen? En ook van relevante ontwikkelingen in de maatschappij, van regelgeving, marktontwikkelingen, innovaties in andere beroepen en van zienswijze en behoeftes bij de klanten.

5} Blijf zoeken naar nieuwe mogelijkheden.

De manager in een hybride organisatie gebruikt zijn uitgebreide omgevingskennis om te zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Dat begint vaak met de status quo doorbreken. Begin bij de mensen die te lang hetzelfde kunstje doen. Heb je al een cursus, congres of opleiding gedaan het afgelopen jaar? Probeer ook om vaste gewoontes, grenzen, ‘daar gaan wij niet over’ terreinen en ‘zo doen wij dat al jaren / nu eenmaal’ barrières te doorbreken. Blijf zoeken naar alternatieve, nieuwe manieren om dat kunstje ‘aan te vliegen’.

6} Communiceren op de juiste manieren.

Thuiswerkers missen de non-verbale signalen van anderen tijdens fysieke ontmoetingen. Daarom heeft bellen of videovergaderen meestal de voorkeur boven emails, appen en chatten. Meestal, want het hangt af van het gespreksonderwerp. Maar elkaar soms fysiek zien of horen bevordert de saamhorigheid in elk team. Denk ook aan de inrichting van vergaderruimtes op de zaak. Zijn er aparte ruimtes voor videovergaderingen?

7} Eerlijk beoordelen en belonen.

Bij hybride werken gaat het meer om de resultaten dan om de inspanningen. De prikklok kan dus definitief de deur uit. Het gaat om de output, zoals je die hebt afgesproken met elk teamlid. Let daarbij ook goed op gelijke kansen voor promotie, en een gelijkwaardig pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden bij mensen die meestal op kantoor of meestal op afstand werken.

8} Let op bij werven en selecteren.

Leden van een hybride team moeten meer dan traditionele werknemers in staat zijn om zichzelf te motiveren. Ze moeten een meer dan gemiddeld gevoel voor verantwoordelijkheid hebben, en een goede antenne voor signalen uit hun werkomgeving. Wat betekent dat voor mijn en ons werk? Ook het aanpassingsvermogen moet meer dan gemiddeld goed zijn. En last but not least: pas op voor teveel klonen. Hou de samenstelling van het team gevarieerd, neem bewust anders denkenden op. Dan is het team beter opgewassen tegen onverwachte gebeurtenissen.

9} Zorg voor fysieke ontmoetingen.

Onontbeerlijk voor de teamspirit, de motivatie en de eenheid in elk team zijn natuurlijk de fysieke ontmoetingen. Vaak kan er meer dan je denkt. Zoals virtuele lunchafspraken organiseren tussen teamleden en (nog beter) collega’s op andere afdelingen. Of fysieke ontmoetingen in de frisse, ongevaarlijke buitenlucht. Hoogstens 2 mensen, en op anderhalve meter afstand vanzelfsprekend.

10} Hou de mensen-op-afstand op de hoogte.

Wie op afstand van ‘de zaak’ werkt, is meestal veel minder goed op de hoogte van de nieuwste plannen en ontwikkelingen. De wandelgangen, waarin je dat het meeste hoort, ontbreken. Prik daarom een vaste dag en tijd, elke week of maand, waarin je als manager zo veel mogelijk details over de laatste ontwikkelingen deelt met de mensen op afstand. Ze zijn dan beter op de hoogte van de koers, richting en strategie van de onderneming en het versterkt hun gevoel van ‘erbij horen’.

Hybride werken in de VUCA-wereld

Onzekerheid is de enige echte zekerheid voor het werken in de nabije toekomst. Hybride werken is zeker in opkomst als werkvorm, we zullen het meer en meer gaan doen. Maar de manier waarop is net zo veranderlijk als het werk, en de rest van ons leven momenteel.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , , ,
Categorie : Langer werken, Nieuws

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid