Stelling
"Je werk met passie doen kweekt perfectionisme."
6
25
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken 3 Kritische factoren voor succesvolle zelfsturende teams
Anders werken

3 Kritische factoren voor succesvolle zelfsturende teams

zelfsturend team plant mogelijkheden

De Stalinistische bevelsstructuur, dat kan echt niet meer in een modern bedrijf. Flexibele zelfsturende teams die agile inspelen op steeds veranderende behoeften van klanten en kansen in de markt. Dat ideaalbeeld staat veel organisaties voor ogen bij het instellen van zelfsturende teams. Of beter: stond. Want sommige organisaties komen er van terug. Wat gaat er soms fout?

Vooral in de zorg worden ze steeds vaker weer opgedoekt. Zelfsturende teams voldoen er soms niet aan de verwachtingen. Te weinig echte autonomie of juist te snel teveel, onduidelijkheid over het waarom, begin en ook einde van de teamverantwoordelijkheid zijn enkele vaker gemaakte fouten bij zelfsturende team. Daarnaast zijn leidinggevenden die blijven zitten in hun oude functie en rol vaak een belemmering gebleken, net als eenzijdige samenstelling van het team, en de druk van tunnelvisie en groupthink die zorgt voor mindere kwaliteit of besluiteloosheid. Er is veel geëxperimenteerd met zelfsturende teams, er valt veel van te leren. Hierna volgen de drie factoren die het meest bepalend zijn voor succes of falen van zelfsturende teams.

3 Kritische factoren voor zelfsturende teams

1} Weten waarom we dit moeten doen.

Zonder een duidelijk en scherp afgebakend doel, afgeleid uit de missie en visie van de organisatie, waar alle leden van het team ook echt in geloven en echt steunen is een zelfsturend team onmogelijk. Dat kost natuurlijk veel tijd en inspanning, maar het voorkomt later veel misverstanden en onenigheid. Is de missie van het bedrijf ‘de klanten moeten echt enthousiast zijn over onze producten en diensten’, dan kan een doel voor het zelfsturend team backoffice bijvoorbeeld zijn ‘alle vragen van klanten moeten we snel en naar tevredenheid behandelen’. Output- of prestatiecriteria voor elk contactkanaal (telefoon, mail, social) horen daar nadrukkelijk niet bij. Dat moet het team echt zelf bedenken, als ze de doelstelling maar halen. Hierop worden de teamleden beoordeeld, en straks ook collectief beloond.

2} Coachen is niet hetzelfde als leidinggeven.

De traditioneel leidinggevende doorziet het probleem vaak sneller dan de anderen. Hij of zij heeft meer ervaring, heeft vaker met dit bijltje gehakt. En komt dus (te) snel met de oplossing die volgens hem of haar het beste is. Dat micro-managen moet de leidinggevende verruilen voor een meer ondersteunende, coachende houding. De coachende leidinggevende stelt meer ondersteunende en reflecterende vragen als: Wat willen jullie doen? Waarom denk je hieraan? Belangrijk is dat die vragen op een oprecht belangstellende, ondersteunende manier worden gesteld. Niet met een sturende, bestraffende ondertoon. Ook stelt de coach die vragen op het juiste moment, vlak voordat het team een verkeerde afslag dreigt te nemen. En de coach luistert oprecht-belangstellend naar de antwoorden, en pusht niet zelf zijn oplossing erdoor.

3} Weten hoe we de besluiten nemen.

Klinkt als vanzelfsprekend. Maar in sommige zelfsturende teams, zeker die met een eenzijdige samenstelling, zijn het vaak enkelen die de heersende opinie voorschrijven of bepalen. Dat kan leiden tot groupthink, en tunnelvisie. Een meer gedragen manier van beslissen bestaat meestal uit: zo veel mogelijk verschillende inzichten, meningen of oplossingen naar voren laten komen. Ontwikkel dan enkele alternatieven waar de meeste varianten in zitten. Stem over elke variant. Probeer de argumenten van de tegenstemmers te verwerken in een bijgewerkt voorstel waar dat het beste bij lukt. Deze vorm van holocratie, of deep democracy geeft het meeste, en beste draagvlak bij de teamleden. Uiteraard zijn ook andere manieren van besluiten nemen mogelijk. Belangrijk is dat het team van tevoren expliciet stilstaat bij de manier waarop zij beslissingen gaan nemen. Ook dat zorgt voor meer draagvlak, en worden meer teamleden mede-eigenaar van de beslissing.

Meer informatie

In het geactualiseerde artikel ‘Zelfsturende teams? Ja, maar let op de nadelen’ op deze website krijgt u een overzicht van alle nu bekende valkuilen bij het werken met zelfsturende teams.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Rendement op arbeid
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2019

13 juni 2019 | Fit for the future

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorgt u er voor dat uw medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de 11e editie van het congres over Duurzame Inzetbaarheid wordt u meegenomen in de laatste ontwikkelingen en inzichten op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid. U hoort hoe andere organisaties hiermee omgaan en leert hoe u dit direct kunt toepassen binnen uw eigen strategie.

Bekijk het programma en schrijf u in>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid