Stelling
"Er bestaan geen bevlogen en betrokken mensen. Ze kunnen wel zo worden."
7
33
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken 5 belangrijke oorzaken van werkstress
Gezonder werken

5 belangrijke oorzaken van werkstress

verwarring en werkstress

Wie het erg druk heeft tijdens het werk, heeft ook de meeste last van werkstress. Zou je denken. Toch is dat vaak niet zo. De meeste werkstress komt door onduidelijkheid. Over wat het bedrijf en je leidinggevende van je verwacht, over wat je collega’s van je willen, over bedrijfsbeleid dat onduidelijk en tegenstrijdig lijkt en over onderdelen die elk een eigen koers varen. Vooral jongeren hebben er last van. Waarom is dat zo, en wat kunt u doen?

Onzekerheid over verwachtingen maakt dat mensen nog minder zin hebben in verandering. Verandering die steeds noodzakelijker wordt om flexibel te blijven temidden van jojo’ende beurskoersen, markten en kansen. Onduidelijke verwachtingen bij leidinggevenden zorgt voor 31 procent van de werkstress, een zwabberende bedrijfskoers zorgt bij 20 procent voor werkgerelateerde stress.

Werkstress vooral onder jongeren

Vooral de jongere werknemers kunnen het weten. Zij hebben gemiddeld meer werkstress en meer vermoeidheidsklachten dan ouderen. Hoewel dit niet meteen tot verzuim leidt, hebben deze problemen wel grote nadelige effecten, stelt Arbo Unie. Uit eigen onderzoek bleek al enkele jaren geleden dat 32 procent van de dertigers zich na een nacht slapen niet uitgerust voelt. Van de twintigers geeft 18 procent aan het eigenlijk rustiger aan te moeten doen. Bij de dertigers is dat opgelopen naar 26 procent.

Onduidelijk maakt onzeker

Omgaan met de onzekerheid die komt door onduidelijkheid over verwachtingen en ontwikkelingen is een onderwerp dat steeds belangrijker wordt in trainingen omgaan met werkstress. Zegt Dr. Richard A. Chaifetz, oprichter van ComPsych, gespecialiseerd in trainingen werkstress. Hij geeft vijf oorzaken van werkstress en geeft bij elk ook een oplossingsrichting.

1} Onduidelijk wat mijn leidinggevende van mij verwacht.

Dit is de grootste veroorzaker van werkstress. Leidinggevenden kunnen er wat aan doen door vanaf de eerste dag duidelijk te zijn over wat het bedrijf van zijn medewerkers verwacht, wat de manager zelf van ze verwacht en wat de medewerker zelf mag verwachten van zijn leidinggevende en van het bedrijf. Dat wil zeggen: direct na binnenkomst (van de medewerker of manager), of direct na een herstart van het bedrijf of onderdeel. Direct duidelijk zijn neemt veel onzekerheid weg en helpt goed tegen werkstress.

2} Bedrijfsdoelen lijken tegenstrijdig en collega’s lijken elkaar tegen te werken.

Investeer in teambuilding en allerlei andere activiteiten die onderling begrip bevorderen. Dat verkleint de kans op conflicten door misverstanden, en het vergroot de onderlinge communcatie tussen bedrijfsonderdelen.

3} Dat gaat veel extra werk opleveren (en ik heb al meer dan genoeg te doen).

Neem als leidinggevende deze angst in elk geval serieus. Zeg toe dat er extra training en ontwikkelingsmogelijkheden komen als er andere taken bijkomen. Is het vooral de hoeveelheid werk die toeneemt, zorg dan dat mensen het werk autonomer en flexibeler kunnen doen. Dus meer zelf hun tijd indelen, mogelijk meer thuiswerk. En neem wat meer mensen aan, als dat kan…

4} Hoe lang hou ik mijn baan en hoe lang blijft dit bedrijf nog bestaan?

Het belangrijkste wapen tegen die existentiële angst is om medewerkers meer, intensiever en beter met elkaar te laten praten over hun werk en de manier waarop ze het doen. Dat schept vertrouwen in elkaars vaardigheden en competenties. Dan weten we beter dat we de klus met elkaar kunnen klaren.

5} Daar zijn andere talenten, vaardigheden, kennis, competenties voor nodig.

Onzeker zijn over je kennis, ervaring en vaardigheden treft ook vooral jonge werknemers. Logisch. Duidelijk moet zijn waarom het bedrijf dit wil, waarom het nodig is en wat het verband is met de doelen op de (middel)lange termijn. Maak ook duidelijk welke ontwikkelingsmogelijkheden en carrièrepaden er zijn, binnen het bedrijf en erbuiten, om door te groeien tot het benodigde niveau.

Drie basale tips tegen teveel werkstress

1} Waardering uitspreken en zekerheid bieden

Bijna de helft van de werkenden krijgt te weinig of zelfs helemaal geen waardering voor zijn werk. Dit is de op een na belangrijkste hindernis bij vergroting van werkgeluk. Zeker omdat steeds meer werk op tijdelijke of flexibele basis wordt verricht, waardoor mensen minder werkzekerheid ervaren. Meer werkzekerheid geeft meer bestaanszekerheid, en dat geeft de rust die nodig is voor de optimale prestaties die iedereen kan leveren. Zeker als ze daar dan ook de waardering voor krijgen die ze verdienen.

2} Meer hersteltijd bieden

Behalve meer duidelijkheid hebben vooral jongere werknemers behoefte aan meer hersteltijd, volgens arbeids- en organisatieadviseur bij Arbo Unie Jan van den Hoogen. “Jonge werknemers hebben vaak grote ambities en behoefte aan afwisseling. Zij vragen veel van zichzelf en lijken onvoldoende manieren te hebben om te ontspannen en te herstellen. Op een gegeven moment zijn er geen herstelbuffers meer. Je raakt uitgeput en de kans op een overspanning neemt toe.” Mensen hebben tijd nodig om bij te komen van een drukke werkdag, te ontspannen, te sporten, tijd door te brengen met familie en vrienden én voldoende te slapen. Accepteer ofllinetijden, of stel ze centraal in voor elke werknemer als het er anders niet van komt. Laat vakantie ook echt vakantie zijn, dus geen werkmails, apps of andere pushberichten. Respecteer het recht op onbereikbaar zijn. Bied hersteltijd.

3} Trek de grens

Als mensen het gevoel hebben dat werk en privé door elkaar heen lopen, hebben ze meer last van stress. Dit vermindert hun werkprestaties. Ook zijn deze mensen minder tevreden over hun privéleven. Zelfs de ‘bevlogenen’ die hun werk zo leuk vinden dat het ze geen enkele moeite kost om altijd bereikbaar te zijn hebben hersteltijd nodig. Steeds meer onderzoek wijst erop dat bedrijfsorganisaties juist de scheidingslijn tussen werk en privé duidelijker moeten trekken. Als mensen en bedrijven dit niet scherp genoeg doen, herstellen ze te weinig en blijft hun stressniveau te hoog. Ook zijn ze te afgeleid in hun privécontacten door het werk, waardoor privé minder ontspanning oplevert. Onderzoek naar deze scheidingslijn bij ouders met kinderen laat zien dat ouders die het werkende en familieleven beter splitsen, minder last hebben van stress en bijvoorbeeld psychologische meer beschikbaar zijn voor hun kinderen.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Gezonder werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid