Stelling
"Ongeveer de helft van de werkende mensen kan echt niet lang thuis werken."
36
15
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsrelaties 5 Denkfouten over harder werken
Arbeidsrelaties

5 Denkfouten over harder werken

De arbeidsproductiviteit moet omhoog! Roepen economen met enige regelmaat. Die zijn gek, denken velen van ons, ik werk me al een slag in de rondte. Langere werkweken helpen ook niet, zeggen steeds meer onderzoekers en adviseurs. Het gaat niet om meer werken, maar om slimmer werken. Zegt ook Alice Boyes, een bekend auteur op het platform HBR. 5 Eenvoudige tips, over zaken die je vaak over het hoofd ziet.

Vraag jij je na een lange dag op het werk ook weleens af wat er nu eigenlijk uit je handen is gekomen? Je bent niet de enige. Ook in de VS werkt maar net iets meer dan een kwart (26%) van de werkenden het hele to-dolijstje af elke werkdag. Toch heb je het idee dat je het knap druk hebt gehad vandaag. Maar waarmee dan? Geen idee. En trouwens: waarom zou je elke minuut van je werktijd moeten verantwoorden? Toch weet je dat je op die ene thuiswerkdag per week duidelijk meer afkrijgt dan op die drukke (donder)dag op kantoor. Dat is frustrerend, want we willen best wel efficiënter werken, werken aan doelen die echt belangrijk zijn, en tijd overhouden voor acute zaken. Kortom: de gemiddelde dag op het werk vreet aan je werkgeluk, werkplezier en bevlogenheid. Klinisch psycholoog en nu gevierd auteur van managementstukken Alice Boyes zet op managementplatform HBR 5 veelgemaakte denkfouten op een rij die ervoor zorgen dat we zo vaak gefrustreerd een dag hard werken moeten afsluiten.

5 Tips voor betere output en meer geluksgevoel

1} Je overschat de hoeveelheid concentratietijd.

Iedereen weet wel dat je thuis meer afkrijgt dan in een drukke kantooromgeving. Allerlei oproepen, mails, vergaderingen, informele bijeenkomsten en vraagjes tussendoor kosten wel wat tijd. Maar wist je dat … er maar 1 uur en 12 minuten per werkdag van 8 uur aan concentratietijd overblijft na aftrek van al deze interactietijd? Toch blijkt dat uit de tijdsregistratie-app ResueTime. Reden te meer om heel goed om te gaan met die 75 tot 90 minuten die je per dag hebt voor echt kwalitatieve output. Blok die tijd in je agenda, in de meest geschikte periode op de dag, adviseert Boyes. En concentreer je dan ook op de taak zelf, niet op de administratie en registratie die er altijd bij komt. Doe die in de ‘verloren’ kwartiertjes tussen afspraken of vergaderingen. Wie niet zoveel aaneengesloten tijd heeft op een dag, zou per kwartier een concentratietaak moeten doen, stelt Boyes. Wij betwijfelen of dat echt mogelijk is. Ook langer dan 90 minuten achter elkaar geconcentreerd werken kan bijna niemand. Onze hersens hebben dan rust nodig. Of afleiding, door even heel iets anders te doen.

2} Vergeet de voorbereiding niet.

Vaak zijn mensen van alles van plan. Maar als ze er vol goede moed aan willen beginnen, blijken er nog allerlei voorbereidingen nodig te zijn voordat je kunt beginnen aan het eigenlijke werk. Wie bijvoorbeeld tijd blokt in zijn agenda om een videoboodschap op te nemen, vergeet vaak dat je dan eerst een geschikte ruimte moet boeken en de juiste apparatuur moet installeren. Het klinkt simpel, maar juist die vanzelfsprekende zaken vergeten veel mensen. En daardoor schuift het echte resultaat steeds verder op. Denk nu niet ‘dat weet ik allang, daar ben ik te slim voor, die tips heb ik niet meer nodig’. Boyes ziet dat als een echte valkuil. Denk vooral wel terug aan de (eenvoudige of basale) tips en trucs die je leerde in je eerste baan of stage. Die lieten je zien hoe je het werk het beste wel gedaan krijgt.

3} Veranderen kan ook in kleine stapjes.

Mensen denken vaak dat ze niets kunnen veranderen, juist omdat dit te ingrijpend is of teveel tijd kost. Tijd die ze ‘nu’ niet hebben. Ook een denkfout, volgens Boyes. Als voorbeeld geeft ze een avondmens die graag beter wil slapen. Je weet dat je dan (onder andere) je telefoon en andere schermen eerder uit moet zetten. Maar je komt er gewoon niet aan toe om alles 2 uur voor het slapengaan uit te zetten. Het kan gewoon niet. Toch kan het wel, betoogt Boyes, als je er in kleinere stappen naartoe werkt. Begin met een kwartier eerder, vaak kan je dat instellen op de apparaten. Ook de verlichting in de woonkamer kunnen automatisch eerder worden gedimd. Elke werkdag afsluiten met een halfuur de planning voor de volgende dag doornemen is ook een psychologisch trucje om eerder deze werkdag af te sluiten, en makkelijker in te slapen. Wie enkele kleine stappen richting een andere leefstijl heeft gezet, laat zichzelf zien dat hij of zij wel degelijk kan veranderen. De volgende stappen worden dan eenvoudiger.

4} Maak het jezelf makkelijker.

Iedereen kent wel het Eisenhouwer-model: de indeling van taken in een van de vier kwadranten belangrijk ↔ niet belangrijk, en urgent ↔ niet-urgent. De taken in het vierde kwadrant: niet urgent, en ook niet (erg) belangrijk komen er meestal maar bekaaid vanaf. Maar toch moeten ze (enkele malen per jaar) gebeuren! Zoals de halfjaarlijkse controle bij de tandarts, of ramen lappen. Boyes geeft het voorbeeld van de toner in haar printer, die ze elke zes maanden moet vervangen. Elke keer moest ze eerst op zoek naar de gebruiksaanwijzing om dat goed te kunnen doen. Vaak kon ze het niet meer vinden, en dan moest ze Googlen op het typenummer van haar printer. Totdat ze die in een mail aan zichzelf stuurde, en duidelijk markeerde. Dat scheelt elk halfjaar een kwartier frustratie. Het gaat hier niet zozeer om de tijdswinst, maar om het gevoel dat je efficiënter werkt.

5} Let op! Tijd lekt snel weg.

Je merkt het amper: tien minuten verloren aan een leuke babbel over niet veel met een collega, zoeken naar een sleutel of inlogcode voor een app die je niet direct nodig hebt, cruisen over het parkeerterrein op zoek naar de plek het dichtst bij de ingang, direct antwoorden op een mail die ook over 2 dagen beantwoord had kunnen worden. Het zijn allemaal kleine tijdverspillers, en bij elkaar opgeteld kunnen ze dus erg veel werktijd kosten (zie tip 1). Maar het gaat Boyes vooral om het onbevredigde gevoel dat ze opleveren. Beter is het om die taakjes weg te zetten in de kwadranten 3 en 4 van Eisenhouwer (tip 4), en er meerdere tegelijk te doen aan de ‘randen’ van elke werkdag. Of allemaal tegelijk op vrijdagmiddag. Zo, opgeruimd staat netjes. En het voelt vooral ‘netjes’. Dat opgeruimde gevoel, waardoor je meer tijd overhoudt voor het werk dat er echt toe doet, dat is de echte tijdswinst die je een gelukkiger en tevredener mens maakt. Ook op je werk. Die boodschap zit achter de tips in dit artikel van Boyes. Ze had dat nog wat explicieter kunnen maken.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Arbeidsrelaties, Gezonder werken, Nieuws
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid