Stelling
"Financieel kunt u vaak veel meer dan u denkt."
17
1
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken 5 Fouten die zelfsturende teams kunnen verlammen
Anders werken

5 Fouten die zelfsturende teams kunnen verlammen

Of het nu agile adhocratie heet of volledig zelfsturend, of (waarschijnlijker) iets er tussenin, steeds meer mensen werken in zelfsturende teams. Meer teamwork betekent ander werk voor de leidinggevenden. De leidinggevenden zullen zich moeten aanpassen. Dat doen ze met name door veel gemaakte fouten te vermijden van hun collega’s. Dianna BooherJune noemt er op TNLT vijf, die teams kunnen verlammen.

Ook al sturen ze zichzelf (grotendeels) aan, elk zelfsturend team kent leiders. Mensen die van nature het voortouw nemen, anderen inspireren en het werk net wat sneller en beter organiseren. Ze scheppen daarmee de juiste cultuur voor de beste, prettigste en meest optimale manier van samenwerken. Dus zijn het vooral de leiders die ook zelfsturende teams kunnen maken of breken. Dat doen ze zelden met opzet, maar ook leiders zijn en blijven gewoon mensen die soms een fout maken. Waardoor de betere samenwerking binnen het zelfsturend team niet naar een hogere versnelling gaat, maar de vaart er juist uit gaat. BooherJune noemt vijf veelgemaakte fouten die dat veroorzaken.

1} Niet volstoppen, maar opkweken.

Goede managers geven hun mensen kansen, geen antwoorden. De grootste valkuil waar een leider in kan trappen, is volgens BooherJune dat hij of zij te nadrukkelijk klaarstaat om het zelf te doen. Kom met nieuwe ideeën en andere mogelijkheden en geef de anderen alle ruimte om er naar eigen inzicht wat mee te doen. Sta vervolgens niet als een leraar klaar om de ‘juistheid’ of ‘passendheid’ van de bedachte oplossingen te beoordelen. Laat anderen de eigenaar worden, en geef ze alle ruimte voor de uitrol. Bijna iedereen neemt die verantwoordelijkheid dan ook, en groeit erdoor.

2} Vraag niet om beloftes, maar stel vragen.

Veel managers gebruiken vergaderingen om de aanwezigen te vertellen wat andere onderdelen van ze verwachten. “Wij kunnen X, dus zou het leuk zijn als jullie Y …” Waarop de aangesproken manager niet veel anders kan doen dan zo veel mogelijk beloven. Helemaal fout, volgens BooherJune. Managers moeten tijdens vergaderingen vooral vragen stellen. Waar zijn jullie mee bezig? Wat heb je nodig? Welke knelpunten voor zie je daarbij? Hoe kunnen wij jullie daarbij helpen? Veel mensen hebben liever een coach dan een kritikaster.

3} Niet veranderen, maar verbeteren.

Zeggen dat het zelfsturende team X Y anders moet aanpakken klinkt onvermijdelijk als een verwijt. Zelfs als de manager die het zegt dat niet zo bedoelt. Juist dan moet hij of zij het helemaal anders brengen. Moet de klantenservice beter omdat het opzeggingen regent, zeg dan vooral dat het opzeggingen regent en dat ‘we’ daarom misschien eens nader moeten kijken naar de klantenservice. Of zou het ergens anders aan kunnen liggen? Teveel beloftes van sales die niet, of niet op tijd zijn na te komen? Wie een heikel onderwerp zo brengt, is op zoek naar verbeteringen, niet naar schuldigen. Breng het dus altijd opbouwend, en toekomstgericht.

4} Zoek niet naar problemen, zoek naar kansen.

Er bestaan geen problemen, er zijn alleen maar kansen. Voor BooherJune is dit misschien nieuw, veel mensen die de jaren ’90 en ’00 hebben meegemaakt zullen deze retoriek herkennen van diverse (inmiddels oudere) managementgoeroes. Toch kan het geen kwaad om deze (over)bekende werkregel nog eens te herhalen. Zeker voor de werknemers die niet weten wie Ratelband is. Problemen zijn bedreigingen, ze ontmoedigen je en laten je hulpeloos achter. Zoek nooit naar schuldigen, maar zoek naar hoe het de volgende keer beter kan. Een klacht is een kans, een verandering een mogelijkheid tot verbeteren of om iets nieuws te doen en andere mensen aan het netwerk toe te voegen, … Het glas is nooit halfleeg, maar halfvol. It’s a way of life, zullen we maar zeggen.

5} Zonder een goede voedingsbodem groeit er niets.

Wie een ander wil overtuigen van zijn gelijk, of een minder plezierige boodschap moet brengen (zoals elke leider weleens moet), weet dat dit veel lastiger is als hij de ontvanger niet goed kent. Mensen reageren afwijzend op slecht nieuws, of het nu gaat om een verandering of een beschuldiging. De kans dat de ander het niet accepteert, is veel groter als hij geen vertrouwensband heeft met de brenger. Een relatie of vertrouwensband opbouwen met elk lid van het zelfsturende team is dus essentieel om er later mee te kunnen samenwerken. En dat moet vaak toch weer, nadat de minder leuke boodschap is gebracht.

Basaal? Herhaal!

Ze klinken misschien vrij basaal, deze vijf regels voor betere samenwerking tussen teamleden onderling, en tussen een zelfsturend team en het management dat op de achtergrond verantwoordelijk is. Maar het zijn toch leefregels die leiders snel overtreden, ook al zijn het geboren leiderschapstalenten. Onder tijdsdruk, of in stressvolle situaties is een verkeerd woord er zòmaar uit. Het kan dus allerminst kwaad om deze tegeltjeswijsheden soms nog eens na te lezen. Zeker wanneer het al een tijdje niet zo botert in, of met het team…



Print Friendly, PDF & Email
Categorie : Anders werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid