Stelling
"Ik vind het, met het oplaaiende coronavirus, onverantwoord om terug te gaan naar kantoor."
37
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken 5 Manieren om medewerkers te ondersteunen bij thuiswerken
Anders werken

5 Manieren om medewerkers te ondersteunen bij thuiswerken

Om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te houden hebben veel mensen thuisgewerkt. Hoewel dit bedoeld was als een tijdelijke oplossing, zijn veel medewerkers de voordelen van thuiswerken gaan inzien. Maar permanent thuiswerken gaat voor veel organisaties ook gepaard met uitdagingen. Davy Ghysels geeft op PW. 5 tips hoe je daar mee kunt omgaan.

Het traditionele idee dat mensen tijdens kantooruren fysiek op één vaste plek aanwezig moeten zijn, is op zijn kop gezet. Maar hoewel we nu allemaal weten dat thuiswerken mogelijk is, is de uitvoering soms lastig. Deze signalen vanaf de arbeidsmarkt zijn opgepikt door recruitmentbureau Hays en op basis daarvan hebben zij vijf tips opgesteld om jouw medewerkers en hun duurzame inzetbaarheid te ondersteunen, als zij thuis willen blijven werken.

  1. Breng welzijn van medewerkers en hun behoeftes in kaart

Gedwongen thuiswerken is een kortetermijnreactie op het coronavirus. Het is onrealistisch om nu te verwachten dat 100 procent weer fulltime op kantoor gaat werken. Hoe ga je dit nu verder aanpakken? Laat iedereen een korte vragenlijst invullen, gericht op de persoonlijke situatie van elke medewerker. Zo krijg je een beter beeld van het welzijn en behoeftes van medewerkers. Het is goed om als manager hier met medewerkers het een-op-eengesprek aan te gaan. Ga niet alleen in op de werkomstandigheden, maar kijk ook hoe het privé gaat. Luister naar de medewerker en formuleer samen de behoeften. Dit kan drie keer in de week betekenen, maar ook één keer.

  1. Wees flexibel

Ga tijdens de eerder genoemde gesprekken na of medewerkers tijdens de crisisperiode buiten normale kantooruren hebben gewerkt. Veel mensen hebben bijvoorbeeld (jonge) kinderen en moesten daarom ’s avonds nog doorwerken. Stel per persoon vast of het mogelijk is om de meer reguliere uren te hervatten. Het is belangrijk dat deze grens tussen werk en privé niet verder vervaagd, anders raken medewerkers sneller overwerkt.

Lukt dit niet? Wees dan flexibel als manager. Stimuleer ze om bijvoorbeeld een routine te maken en genoeg pauzes te nemen. Ook is het belangrijk om zoveel mogelijk vaste thuiswerkdagen aan te houden. Op die manier wordt het thuiswerken iets structureels in de routine. Verder is het belangrijk om je vertrouwen bij medewerkers neer te leggen. Probeer hen niet te controleren of zij hun werk wel goed doen als ze thuiswerken of te eisen dat zij kantooruren moeten aanhouden, als dit niet lukt.

  1. Zorg voor een goede thuiswerkplek

Als werkgever ben je verplicht om te zorgen voor een gezonde en veilige werkplek voor jouw medewerkers. Ook bij thuiswerken. Is het bijvoorbeeld realistisch dat medewerkers langdurig werken vanaf een kleine laptop aan de keukentafel? Dit was misschien een tijdelijke oplossing, maar denk na over het welzijn van medewerkers.

Willen medewerkers op afstand blijven werken? Bepaal wat goed werkt en welke praktische uitdagingen ze zijn tegengekomen. Probeer deze vervolgens op te lossen. Iets eenvoudigs als het leveren van een betere headset of een goede bureaustoel kan het thuiskantoor al verbeteren. Dit kan eventueel vanuit het kantoor worden geleverd bij de medewerkers. Of misschien moet je als organisatie een grotere investering doen, zoals tijdelijke infrastructuur permanenter maken.

  1. Faciliteer online (communicatie) tools

Wanneer een deel van de medewerkers thuis wil blijven werken en een deel op kantoor, is het belangrijk om een vast communicatieplatform te hebben en regelmatig af te spreken. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft Teams of Zoom. Voorkom tijdens het thuiswerken ook écht die e-mailmoeheid, door geregeld de telefoon op te pakken of via video te communiceren. Zo blijft iedereen onderdeel van het team.

Verder is een simpel ‘goedemorgen’- of ‘fijn weekend’-appje via WhatsApp ook aan te raden. Of gebruik een ander platform organisatiebreed om successen te delen of vragen te stellen aan elkaar, denk aan Yammer. Zo voorkom je een gevoel van (professionele) isolatie.

  1. Behoud het teamgevoel

Deel uitmaken van een team waar medewerkers elke dag vanuit huis werken, is een heel andere ervaring dan wanneer sommige collega’s wel terug op kantoor zijn in één ruimte. Het is daarom belangrijk om na te denken over hoe jij het team bij elkaar kunt brengen. Zo kun je medewerkers aanmoedigen om met minstens één collega op kantoor te praten, in plaats van te e-mailen. Hierbij is het doel om dit soort gesprekken, die doorgaans plaatsvinden bij het koffiezetapparaat of aan het bureau, terug te brengen.

Ook is het belangrijk om het team kansen te bieden om samen te komen. Zo kun je overwegen om maandelijks een teamlunch in te plannen of een wandeling te maken in het bos. Of combineer dit met een training of workshop, om de ontwikkeling te stimuleren. Brainstorm met het team over ideeën. Blijf open communiceren, neem een flexibele houding aan en houd oog voor het professionele en sociale welzijn van medewerkers. Zo houd je werken op afstand haalbaar en positief, en draagt het bij aan de op duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

Davy Ghysels is marketing director bij Hays.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Anders werken, Blog, Het Nieuwe Werken, Nieuws
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid