Stelling
"Na een lange dag werken weet ik bijna niet meer wat ik heb gedaan."
15
26
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Achtergrond 5 tips tegen slaapproblemen
Achtergrond

5 tips tegen slaapproblemen

Een kwart van alle Nederlanders heeft slaapproblemen. Die kunnen grote gevolgen hebben, van de werkvloer tot en met de board room. De gevolgen gaan van kleine foutjes, via jammerlijk gemiste kansen tot levensgevaarlijke ongelukken en dalende aandeelkoersen. Hoe zorgt u voor uitgerust personeel? 5 tips tegen slaapproblemen.

Niet alleen slaapt een kwart van iedereen slecht of te kort. Van deze mensen weet vier op de tien (41%) dat het hun dagelijks functioneren beïnvloedt. Slaapproblemen kunnen inderdaad grote gevolgen hebben op de werkvloer. Van wegdommelen tijdens een belangrijke presentatie tot verkeersongevallen en foute miljoenenorders. Hoe zorgt u ervoor dat u en uw werknemers fit blijven? 

1. Sta personeel een powernap toe

In Japan is het heel normaal: werknemers die op het werk een powernap doen, een kort dutje na de lunch. Vaak doen ze dat gewoon op hun werkplek. Dan leggen ze hun hoofd even op hun bureau, en weg zijn ze. Soms bestaan er zelfs speciale slaapruimtes voor. Sommige mensen zijn nu eenmaal actiever in de ochtend. Dan heb je ‘s middags vaker behoefte aan een tukje. En ook tijdens nachtdiensten maakt een powernap een groot verschil. Google heeft speciale coconachtige stoelen waar medewerkers rustgevende muziek kunnen beluisteren en even kunnen powernappen. Wilt u ook powernappen op het werk? Doe het dan tussen een en drie uur ’s middags (of ‘s nachts tijdens een nachtdienst), anders raakt het bioritme in de war. Ook belangrijk: zo’n dutje mag beslist niet langer dan twintig minuten duren. Anders slaapt u niet (goed) meer tijdens uw normale slaaptijd.

2. Stimuleer regelmatig korte pauzes

De hersenen kunnen niet continu als een harde schijf door blijven draaien. Elke 50 minuten heeft het brein een kwartiertje nodig om te ontspannen, zodat er weer ruimte is voor meer (en beter) werk. Daarom kan iemand die overdags uren onafgebroken achter elkaar werkt en niet genoeg rust neemt, ’s nachts slaapproblemen krijgen. Stimuleer medewerkers dus om overdag elk klein uur een korte pauze te nemen. En laat ze niet op hun werkplek zitten: loop even een rondje, drink wat, praat wat met collega’s, ontspan.

3. Neem slaapproblemen serieus

Slapen is een privezaak en dus eigen verantwoordelijkheid, denken veel werkgevers (en werknemers) nog altijd. Best mogelijk, maar met de gevolgen heeft u wel te maken. Slaapklachten hebben een enorme impact op de productiviteit en veiligheid op het werk. Wie vaker dan een nacht achter elkaar slecht of niet slaapt, functioneert duidelijk minder goed. De concentratie wordt minder, je bent minder alert als er iets bijzonders of onverwachts gebeurt, doordachte beslissingen nemen wordt moeilijker. De kans op langdurig ziekteverzuim neemt toe als de slaapproblemen aanhouden. Laat leidinggevenden medewerkers vragen wat zij nodig hebben om zich uitgerust, fit en veerkrachtig te voelen. Uit die gesprekken ontstaan vaak goede ideeën. Ook een slaaptraining kan helpen, omdat het mensen bewust maakt van het belang van een goede nachtrust.

4. Schermen uit, in de avond en zeker ‘s nachts

Tegenwoordig vinden veel mensen het heel normaal om vlak voordat ze gaan slapen nog even te Netflixen, appen of Facebooken. De hersenen krijgen dan geen kans om te ontspannen. Het blauwe licht van de televisie of de telefoon verstoort het bioritme. Wie na negen uur ‘s avonds zijn smartphone gebruikt om werkgerelateerde berichten te checken, is de volgende dag minder productief dan collega’s die ’s avonds eerder stoppen met werken. De hersenen hebben ongeveer 1 tot 2 uur nodig om goed tot rust te komen. Schermen uit dus, vanaf 2 uur voordat u de ogen sluit. Ook hierbij kan de werkgever een rol spelen: geen mails, apps of andere oproepen meer sturen in de avonduren.

5. Vier, vijf uur slaap is niet genoeg

Wie vrolijk en uitgerust op zijn werk wil verschijnen, moet goed hebben geslapen. Dat lukt niemand met 4 of 5 uur nachtrust. Zelfs 6 uur slapen is voor maar 1 tot 2 procent van de wereldbevolking genoeg om elke werkdag weer die topprestatie te leveren die de werkgever van u verwacht. De meeste mensen hebben daarvoor tussen 7 en 8 uur per dag nodig. Het verhoogt de kwaliteit van het werk, en het vermindert de kans op hart- en vaatziekten en ouderdomsziekten. Meer dan 9 uur per etmaal slapend doorbrengen is overigens ook niet goed. Dat kan duiden op andere gezondheidsproblemen.

Laatste tip: sociale bewijskracht

Vooral jongere generaties zijn er gevoelig voor: voorbeelden van anderen. Een werkgever met slecht slapende medewerkers doet er goed aan om casebeschrijvingen te verzamelen van mensen (liefst collega’s in soortgelijke functies) die profijt hebben gehad van slaaptips, een slaaptraining of een slaapcoach.  Vervolgens geeft het bedrijf natuurlijk alle ruimte om zelf ook zo te gaan leven. Let daarbij vooral ook op mensen in wisselende diensten, of in de nachtdienst. In dit artikel op PW. vindt u meer tips, argumenten en voordelen van beter slapen. Slaap lekker!



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , , ,
Categorie : Achtergrond, Gezonder werken, Nieuws
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid