Stelling
"Werkgevers hebben gelijk. De cao's gaan teveel over het salaris."
11
36
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken 5 Tips voor meer echt en authentiek personeel
Langer werken

5 Tips voor meer echt en authentiek personeel

medewerkers met twee gezichten

Werk doen dat ertoe doet. Jezelf kunnen zijn op je werk, zodat je zo veel mogelijk de kans krijgt om je talenten nog sterker te ontwikkelen. Dat willen veel vooral jongere talenten op en met hun werk. Echt en authentiek als bindmiddelen. Hoe krijgt u dat als werkgever voor elkaar?

Voorbij zijn de tijden dat je werkte voor je brood, en pas na je werk begon met het echte leven. Talenten willen meer van zichzelf kwijt kunnen in, op, en met hun werk. U kent deze filosofie ook wel als ‘employee experience’, gevoed door een goede ‘journey’ door de doorsnee werkdag. Afgezien van het jargon is iemand die beter past bij zijn werkgever niet alleen beter voor zijn inzetbaarheid. Het bevordert ook ethisch gedrag, en vermindert daarmee risico’s en claims. Stelt professor Maryam Kouchaki in een artikel op HBR.

Het scheelt keiharde euro’s

Het is dus niet alleen leuk voor de werknemer zelf, en goed voor de duurzame inzetbaarheid als medewerkers werk doen dat goed bij ze past, bij een werkgever die net zo in het leven staat als zijzelf. Het scheelt ook kostbare schadeclaims van klanten en andere stakeholders, veroorzaakt door werknemers die zich niet echt inzetten. Of zelfs fraude en meineed plegen door feiten en cijfers te verdraaien in eigen voordeel. Zo bleek Kouchaki uit vier onderzoeken waaraan 800 werknemers meededen. Wie zich niet (echt) identificeert met de onderneming, gaat zich in allerlei bochten wringen om toch zijn werk te kunnen doen. En dat leidt, vroeger of later tot een grotere kans op onethisch gedrag. Met alle kostbare gevolgen van dien.

5 Tips voor meer echt en authentiek personeel

Jezelf kunnen zijn op het werk is om al die redenen dus erg belangrijk. Maar wat doet u dan met het zittende ‘personeel’ dat zich minder thuis voelt bij u? Vragen of ze vrijwillig opstappen kan, maar is niet altijd in het bedrijfsbelang in krappe personeelstijden. Bovendien zijn er altijd grijstinten in de mate waarop de identiteit van het bedrijf en de werknemer aansluiten. Misschien is het wel mogelijk om die aansluiting te verbeteren? Kouchaki geeft 5 tips hiervoor.

1} Vergroot de vrijheid.

Als medewerkers meer te zeggen krijgen over met name de kernelementen in hun functie zullen ze zich meer senang voelen bij u. Kouchaki denkt hierbij vooral aan job crafting. Niet alleen op de taken in de functie, maar ook op de relaties met collega’s (soms is het beter om zo min mogelijk contact te hebben, zoals ook ons kernartikel over job crafting laat zien), en ook op de manier waarop mensen denken over hun eigen rol in het bedrijf. Vooral dat laatste is interessant, want het kan tevredenheid en werkgeluk vergroten. Soms moet de werknemer die ‘schuurt’ dan eerst op zoek naar een (andere) mentor of coach.

2} Maak duidelijk waar het bedrijf voor staat.

Dit gaat (veel) verder dan een poster met de missie en visie op de muur, of op het prikbord hangen. Dat beseffen de meeste bedrijven nu wel, jammer dus dat Kouchaki daar verder niet veel over zegt. Wat er ontbreekt op die poster is meestal hoe de onderneming hierop is gekomen. Wat hadden de mensen voor ogen die deze organisatie (mede) hielpen oprichten? Welk probleem wil de organisatie (helpen) oplossen? Welke meerwaarde levert deze organisatie echt? Die is er, want geen organisatie kan bestaan zonder maatschappelijke relevantie. Een duidelijke bedrijfsmissie is de kapstok waar u alles aan kunt hangen. Dat geldt zeker voor de bedrijfscultuur, de manier waarop er wordt gewerkt in deze organisatie.

3} Laat zien dat de organisatie daar ook echt voor staat.

We kennen allemaal wel de verhalen over Gen X’ers en Millennials die genadeloos de hypocrisie hebben ontmaskerd waar sommige bedrijven zich achter probeerden te verschuilen in ronkende, abstracte missie statements. Het verband met de dagelijkse praktijk is er meestal wel nu. Maar het moet nog duidelijker naar voren komen. In verhalen en anecdotes over het werk van sleutelfiguren die dat ook echt hebben meegemaakt. En het gaat steeds verder, want medewerkers zoeken naar bewijzen die uw missie en visie ontkrachten. Dus ook de manieren waarop mensen met elkaar omgaan, de waarden en normen bij toeleveranciers en vele andere dagelijkse interacties zijn van groot belang voor de geloofwaardigheid van de onderneming.

4} Wees consistent.

De bedrijfscultuur is geen project, met een begin en einde. Het is de normale, dagelijkse manier van werken hier. En die komt tot uiting in alle procedures, werkafspraken, projecten, al het personeelsbeleid, productieketens en alle dienstverlening. ‘Afspraak is afspraak’ betekent geen enkele deadline missen zonder uitvoerig overleg met de klanten. Kwaliteit wil zeggen: ruim baan voor de serviceafdeling. Practice What You Preach kortom. Elke keer als het bedrijf dat waarmaakt, bevestigt het aan zijn mensen dat ze hier op de goede plek zitten.

5} Niet forceren.

Niet elke medewerker kan altijd even bevlogen zijn over zijn werk, en ultiem betrokken bij het bedrijf. Wees daarom niet direct ongerust als iemand er eens wat minder in gelooft, of gewoon een baaldag heeft, stelt Kouchaki. Met name de oudere generaties, met tientallen jaren werkervaring zijn van nature geneigd om er wat minder hard in te vliegen. Wat niet betekent dat u ze kunt overslaan bij uw enthousiasme over de bedrijfsmissie en visie. Maar niet iedereen heeft dezelfde behoeften, en niet iedereen hoeft altijd in dezelfde mate te worden opgepept om loyaal te zijn.

Het gaat om de consistentie

Het is goed dat Kouchaki deze relativerende opmerking maakt, aan het einde van haar wat abstracte beschouwing over het belang van de aansluiting tussen bedrijfscultuur en persoonlijkheid van de werknemers. Want elk bedrijf dat doet wat het zegt, en zegt wat het ook echt doet, zal echt en authentiek overkomen bij de mensen die er werken. Ook als die manier van denken en doen niet altijd even naadloos aansluit bij de eigen leefstijl en denkwijze.

Vertel me meer!

‘Een veerkrachtige medewerker doet aan zelfregie, voelt zich verantwoordelijk en is betrokken en bevlogen’, aldus vitaliteitsexpert Peter Dona. En dat levert veel op, zo becijferde adviesbureau Gallup: bedrijven met bevlogen medewerkers, die heel veerkrachtig zijn, hebben 10% meer klantloyaliteit, 20% meer winst en 40% minder ziekteverzuim. Hoe pept u de mentale veerkracht van uw mensen op, zodat ze zich beter op hun plek voelen bij uw organisatie? Lees het in deze whitepaper van PW.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Vitaliteit
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid