Stelling
"Thuiswerkers worden workaholics."
20
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Basics van DI 6 tips voor blijvend betrokken en bevlogen medewerkers
Basics van DI

6 tips voor blijvend betrokken en bevlogen medewerkers

een bevlogen medewerker

Maar weinig organisaties hebben duurzaam bevlogen en betrokken medewerkers. Hoogstens 40 procent doet zijn werk met bevlogenheid. En 60 procent voelt zich niet betrokken bij de organisatie waar hij werkt. Hoe zorgt HR voor meer bevlogen en betrokken mensen?

Bevlogen voor je werk en betrokken bij de organisatie(s) waar je werkt betekent duurzamer werken. Maar: een bevlogen medewerker, wie is dat? Dat is een medewerker die over veel energie beschikt, dat in zijn werk wil stoppen, plezier heeft in zijn werk en (mede) hierdoor lang en onvermoeibaar kan doorwerken. Een betrokken medewerker staat helemaal achter de doelen van de organisatie, voelt zich er thuis en houdt het werk lang vol bij problemen, ook al vindt hij niet altijd alles even leuk.

De juiste balans blijven zoeken

Beiden zijn toegewijde mensen, en dat komt ook omdat ze op een plezierige manier opgaan in hun werk. Een bevlogen medewerker stopt veel in het werk, en haalt er ook veel uit. Voor zichzelf en voor anderen. Het is dus een balans, tussen energie geven en energie terugkrijgen. Zijn beide in evenwicht, dan is de kans op stress en burn-out het laagst. Wie de juiste balans blijft vinden geniet optimaal van zijn werk, en is het meest waardevol voor de organisatie.

Door corona werd al het werken anders

En toen kwam de coronacrisis. Bijna iedereen moest anders leren werken. Even informeel een collega aanschieten was er niet meer bij. Misschien ben je wel op afstand verbonden, maar de hele dag chatten en mailen levert weinig concrete resultaten op. Werken moet meer in blokken, met concentratietijd en sociale tijd. Tijdsblokken die je zelf meer kunt indelen. Die flexibiliteit past vooral goed bij jongere generaties werkenden. Het geeft minder stress als je je tijd zelf kunt indelen. Je hoeft minder rekening te houden met bureaucratie, hiërarchische verhoudingen, processen en procedures en ander ‘gedoe’. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Dat motiveert vooral jongeren om meer betrokken te blijven bij de zaak, en bevlogen voor je werk.

Andere stressoren

Dat, en de vrijgekomen reistijd geeft je een sterker gevoel van autonomie. Je kunt meer zelf bepalen wanneer en hoe je werkt. Vooral de jongere generaties (Millennials en Gen X’ers) profiteren hiervan. Tegelijk hebben ze door de coronacrisis ervaren dat je niet helemaal zelf kunt bepalen hoe je leeft en werkt. Er zijn gebeurtenissen die je niet in de hand hebt. Dat relativeert. Maar de eenzaamheid, het gemis van vrienden en collega’s, een gebrek aan sociaal contact levert ze vaak meer stress en onzekerheid op. Het is dan lastiger om de energiebalans te herstellen. De positieve energie die vrijkomt door fysiek mensen te ontmoeten en te spreken ontbreekt nu.

Pro-actief en positief

En daar hebben vooral de enthousiaste en proactieve collega’s met positieve instelling last van. Het zijn de mensen die zich zichtbaar inzetten, oprechte belangstelling blijven tonen en door intensief samenwerken en betrokken blijven vaak de mooiste resultaten behalen in hun werk. Bevlogen medewerkers werken met passie en energie, waarbij zij hun talenten voor zowel zichzelf, de organisatie als de klant volledig tot hun recht laten komen. In dit artikel staan meer eigenschappen van betrokken en bevlogen mensen. Met een duidelijke waarschuwing dat je daarop niet blind kunt varen …

6 tips voor duurzaam bevlogen medewerkers

De volgende 6 (basis)factoren zorgen voor beter betrokken en ook meer bevlogen medewerkers de de organisatie.

  1. De medewerker past bij de organisatie.
    De doelen van de organisatie, als: meerwaarde waar ze haar bestaansrecht aan ontleent, en de persoonlijke doelen van de medewerker, als: wat zijn mijn echt sterke kanten, dit zijn mijn kerntalenten (elk mens heeft er maar een paar!) en wat wil / kan ik daarvan laten zien in mijn werk moeten echt goed op elkaar aansluiten.
  2. Het werk geeft de medewerker energie.
    Je moet door je werk en tijdens je werk regelmatig in de beruchte ‘flow’ komen, waarbij je minder leuke dingen even vergeet: dat je wel trek hebt in een kopje koffie, of dat je over 2 dagen die afspraak hebt met de kaakchirurg. Let wel: je vergeet ze even. Een echt bevlogen medewerker weet dat de boog niet altijd gespannen kan blijven staan. Soms heeft hij daar wat hulp en aanmoediging van zijn collega’s bij nodig.
  3. De leidinggevende communiceert een duidelijk organisatiedoel.
    Waar gaan we voor, de komende tijd? Dat helpt om de afstand te overbruggen die bij 1) nog is overgebleven. Dus moet het niet te hoogdravend of abstract zijn, het moet energie geven en ‘richten’ op de taken en stappen naar dat doel.
  4. De leidinggevende spreekt voldoende waardering uit naar de medewerker.
    Iedereen wil van tijd tot tijd een schouderklopje. Zeker wanneer hij of zij een prestatie heeft geleverd die ‘gewoon goed’ is. Ook al hoort het bij het ‘normale werk’, en is hij of zij niet degene die uiteindelijk voor het resultaat heeft gezorgd. Elke goede prestatie mag niet onopgemerkt blijven. Maar: genoeg is genoeg. Morgen is er weer een dag, weer een gelegenheid om te pieken. Zo blijf je duurzaam bevlogen.
  5. Mensen werken zo autonoom mogelijk.
    Zorg dat medewerkers optimaal kunnen presteren. De vorige twee tips leggen daar de basis voor, maar er zijn (te) vaak nog belemmeringen. Denk aan bureaucratische procedures en tegengestelde belangen. Te weinig zelf mogen beslissen. Optimale prestaties ontstaan pas wanneer de medewerkers de (eind)klant centraal kunnen zetten. Dan zien ze welk nut hun inspanningen hebben, en wat zij bijdragen aan het welzijn, geluk en plezier van de klanten. In de zorg is dat optimale resultaat soms heel goed te zien. Zolang de werknemers de eindklant steeds centraal kunnen zetten, in alles wat ze doen.
  6. Pas op voor te veel en te lang.
    Het klinkt wat vreemd: hebben je mensen eindelijk ‘de geest gekregen’, moet je ze als leidinggevende gaan afremmen. Toch moet je als manager, leidinggevende of als collega in een (zelfsturend) team de grens tussen bevlogen en burn-out goed in de gaten houden. ‘Juist de medewerkers die met passie werken, gaan soms te lang en te hard door’, aldus Guido Heezen van Effectory. Vooral twintigers en dertigers willen ook een perfect privé- en persoonlijk leven. Met een grote vriendenkring, een intens sociaal leven en kinderen. De tijdsdruk die dat oplevert, is een grote bron van stress en burn-outs. Zegt ook bedrijfsarts Willem van Rhenen bij PW.

Blijven werken aan betrokken en bevlogen medewerkers

Behalve deze zes min of meer basisvoorwaarden om de bezieling in de organisatie en de mensen te houden zijn er nog andere aandachtspunten. Zoals letten op de ‘achterblijvers’ of ‘zittenblijvers’, de mensen die al langere tijd hetzelfde werk doen. Kennen zij de nieuwe ontwikkelingen die er regelmatig in elke functie of vakgebied zijn? Blijf ze motiveren, stimuleren en faciliteren om daarin ‘mee’ te gaan.

Tijd en energie in balans houden

Let ook op de motivatie bij de jonge talenten, die niets liever willen doen dan erin vliegen, op een project dat eigenlijk (nog) een maatje te groot voor ze is. Dat vergroot de kans op een burn-out. En die is bij mensen tussen 25 en 35 jaar opgelopen naar 20 procent. Een geleidelijke opstap naar meer autonomie, eigen verantwoordelijkheid en meer impact werkt heel motiverend. Mensen zien zelf dat ze vooruit gaan, en dat ze door de geleidelijkheid toch voldoende tijd overhouden voor hun privé- en persoonlijk leven. Tijd en energie zijn in balans. Dat motiveert, en verhoogt de bevlogenheid.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Basics van DI, Expertserie, Langer werken, Nieuws

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid