Stelling
"Generalisten zijn de duurzaamst inzetbare medewerkers."
23
14
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Basics van DI 6 tips voor blijvend betrokken en bevlogen medewerkers
Basics van DI

6 tips voor blijvend betrokken en bevlogen medewerkers

een bevlogen medewerker

Maar weinig organisaties hebben echt bevlogen en betrokken medewerkers. Hoogstens 40 procent doet zijn werk met bevlogenheid. En 60 procent voelt zich niet betrokken bij de organisatie waar hij werkt. Hoe zorgt HR voor meer bevlogen en betrokken mensen?

Bevlogen voor je werk en betrokken bij de organisatie(s) waar je werkt betekent duurzamer werken. Maar: een bevlogen medewerker, wie is dat? Dat is een medewerker die over veel energie beschikt, dat in zijn werk wil stoppen, plezier heeft in zijn werk en (mede) hierdoor lang en onvermoeibaar kan doorwerken. Een betrokken medewerker staat achter de doelen van de organisatie, voelt zich er thuis en houdt het werk lang vol bij problemen, ook al vindt hij niet altijd alles even leuk. En juist die betrokkenheid is bij Nederlandse werknemers vrij laag.

De juiste balans blijven zoeken

Toch zijn bevlogen en betrokken mensen de beste werknemers voor een bedrijfsorganisatie. Ze zijn toegewijd aan hun werk en aan de werkgever. En dat komt mede omdat ze op een plezierige manier kunnen opgaan in hun werk. Een bevlogen medewerker stopt veel in het werk, en haalt er ook veel uit. Voor zichzelf en voor anderen. Het is dus een balans, tussen energie geven en energie terugkrijgen. Zijn beide in evenwicht, dan is de kans op stress en burn-out het laagst. Wie de juiste balans blijft vinden geniet optimaal van zijn werk, en is het meest waardevol voor de organisatie.

Door corona werd al het werken anders

En toen kwam de coronacrisis. Bijna iedereen moest anders leren werken. Even informeel een collega aanschieten was er niet meer bij. Misschien ben je wel op afstand verbonden, maar de hele dag chatten en mailen levert weinig concrete resultaten op. Werken moet meer in blokken, met concentratietijd en sociale tijd. Tijdsblokken die je zelf meer kunt indelen.

Corona bevordert autonoom werken..

Dat autonomere werken geeft minder stress, en die flexibiliteit past vooral goed bij jongere generaties werkenden. Tenminste: als ze ook echt minder rekening hoeven te houden met bureaucratie, hiërarchische verhoudingen, processen en procedures en ander ‘gedoe’. Meer vrijheid, bevoegdheden en eigen verantwoordelijkheid. Dat motiveert vooral jongeren om meer betrokken te blijven bij de zaak, en bevlogen voor je werk.

.. maar het levert ook stress op

Toch blijven er altijd verrassingen, plotselinge gebeurtenissen en onverwachte wendingen. Dat heeft iedereen tijdens deze coronacrisis kunnen ervaren. De eenzaamheid, het gemis van vrienden en collega’s, een gebrek aan sociaal contact levert vooral jongeren meer stress en onzekerheid op. De positieve energie die vrijkomt door fysiek mensen te ontmoeten en te spreken ontbreekt nu vaker dan vroeger. Het is dan lastiger om de energiebalans te herstellen. Je moet dieper in jezelf zoeken naar de energiegevers, en weten waar en wanneer jij die het beste kunt inzetten. Dat vraagt om zelfkennis en levenservaring.

Pro-actief en positief

En daar hebben vooral de enthousiaste en proactieve collega’s met positieve instelling last van. Het zijn de mensen die zich zichtbaar inzetten, oprechte belangstelling blijven tonen en door intensief samenwerken en betrokken blijven vaak de mooiste resultaten behalen in hun werk. Bevlogen medewerkers werken met passie en energie, waarbij zij hun talenten voor zowel zichzelf, de organisatie als de klant volledig tot hun recht laten komen.

6 tips voor duurzaam bevlogen medewerkers

De volgende 6 (basis)factoren zorgen voor meer bevlogen medewerkers:

  1. De medewerker past bij de organisatie.
    De doelen van de organisatie, als: meerwaarde waar ze haar bestaansrecht aan ontleent, en de persoonlijke doelen van de medewerker, als: wat zijn mijn echt sterke kanten, dit zijn mijn kerntalenten (elk mens heeft er maar een paar!) en wat wil / kan ik daarvan laten zien in mijn werk moeten echt goed op elkaar aansluiten.
  2. Het werk geeft de medewerker energie.
    Je moet door je werk en tijdens je werk regelmatig in de beruchte ‘flow’ komen, waarbij je minder leuke dingen even vergeet: dat je wel trek hebt in een kopje koffie, of dat je over 2 dagen die afspraak hebt met de kaakchirurg. Maar een echt bevlogen medewerker weet dat hij of zij op tijd moet afbouwen, met andere, minder inspannende taken. Soms heeft hij daar wat hulp en aanmoediging van zijn collega’s bij nodig.
  3. De leidinggevende communiceert een duidelijk organisatiedoel.
    Waar gaan we voor, de komende tijd? Een medewerker kan pas de regie nemen over zijn eigen loopbaan als hij en zij weet wat de organisatie wil bereiken, op korte en middellange termijn. Doelen en ambities van de werkgever moeten helder en concreet zijn. Dan pas kan hij zijn eigen, persoonlijke doelen en ambities daar zo goed mogelijk op afstemmen. Dus moet het niet te hoogdravend of abstract zijn, het moet energie geven en ‘richten’ op de taken en stappen naar dat doel.
  4. De leidinggevende spreekt voldoende waardering uit naar de medewerker.
    Iedereen wil van tijd tot tijd een schouderklopje. Zeker wanneer hij of zij een prestatie heeft geleverd die ‘gewoon goed’ is. Ook al hoort het bij het ‘normale werk’, en is hij of zij niet degene die uiteindelijk voor het resultaat heeft gezorgd. Elke goede prestatie mag niet onopgemerkt blijven. Maar: genoeg is genoeg. Morgen is er weer een dag, weer een gelegenheid om te pieken. Zo blijf je duurzaam bevlogen.
  5. Mensen werken zo autonoom mogelijk.
    Zorg dat medewerkers optimaal kunnen presteren. Verwijder zo veel mogelijk bureaucratische procedures, los tegengestelde belangen op.Optimale prestaties ontstaan pas wanneer de medewerkers de (eind)klant centraal kunnen zetten. In alles wat ze doen. Dan pas zien ze echt welk nut hun inspanningen hebben, en wat zij bijdragen aan het welzijn, geluk en plezier van de klanten.
  6. Pas op voor te veel en te lang.
    Als manager, leidinggevende en zelfs als collega in een (zelfsturend) team moet je de grens tussen bevlogen en burn-out goed in de gaten houden. ‘Juist de medewerkers die met passie werken, gaan soms te lang en te hard door’, aldus Guido Heezen van Effectory. Vooral twintigers en dertigers willen ook een perfect privé- en persoonlijk leven. Met een grote vriendenkring, een intens sociaal leven en kinderen. De tijdsdruk die dat oplevert, is een grote bron van stress en burn-outs. Zegt ook bedrijfsarts Willem van Rhenen bij PW.

Blijven werken aan bevlogen en betrokken medewerkers

Behalve deze zes min of meer basisvoorwaarden om de bezieling in de organisatie en de mensen te houden zijn er nog andere aandachtspunten. Zoals letten op de ‘achterblijvers’ of ‘zittenblijvers’, de mensen die al langere tijd hetzelfde werk doen. Kennen zij de nieuwe ontwikkelingen die er regelmatig in elke functie of vakgebied zijn? Blijf ze motiveren, stimuleren en faciliteren om daarin ‘mee’ te gaan.

Tijd en energie in balans houden

Let ook op de motivatie bij de jonge talenten, die niets liever willen doen dan erin vliegen, op een project dat eigenlijk (nog) een maatje te groot voor ze is. Dat vergroot de kans op een burn-out. En die is bij mensen tussen 25 en 35 jaar opgelopen naar 20 procent. Een geleidelijke opstap naar meer autonomie, eigen verantwoordelijkheid en meer impact is makkelijker vol te houden. En juist dat werkt heel motiverend. Je voelt dat je groeit, en in een duurzaam tempo! Mensen zien zelf dat ze juist door de geleidelijkheid voldoende tijd overhouden voor hun privé- en persoonlijk leven. Tijd en energie zijn in balans. Dat motiveert, en verhoogt de bevlogenheid.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Basics van DI, Expertserie, Langer werken, Nieuws
Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid