Stelling
"Mensen raken niet gestrest van het werk, maar van de collega's."
24
12
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Achtergrond 7 Gouden regels tegen werkstress
Achtergrond

7 Gouden regels tegen werkstress

kantoormedewerker heeft werkstress

Werkstress is beroepsziekte nummer één in Nederland. Meer dan 70 procent van werkend Nederland heeft er regelmatig last van. Van zijn eigen werkstress, en van die van anderen. Langzaam maar zeker komt het bedrijfsleven ‘uit de kast’ over werkstress en werkdruk. Nu nog een sluitende aanpak. Deze 7 gouden leefregels kunnen daarbij helpen.

Laten we beginnen bij het begin. Wat is werkstress nu eigenlijk? Het is een containerbegrip voor het hele scala aan emoties die het leven lastiger maken dan nodig is. Bijna 2,7 miljoen werknemers hebben last van een hoge werkdruk. Van hen hebben ongeveer een miljoen collega’s een goede kans op burn-out. Dat zijn vooral jongeren. De belangrijkste oorzaken zijn: hoge verwachtingen die mensen zichzelf opleggen (41%), een gebrek aan begrip en ondersteuning voor andere manieren van werken bij collega’s en management (36%) en onvoldoende balans tussen werk en privé (34%). Dit alles zorgt ervoor dat steeds meer professionals een meer dan gezonde spanning bij hun werk ervaren.

Aanpak is maatwerk

Een sluitende aanpak tegen werkstress is zeker mogelijk. Maar het is maatwerk. Per individu, soms. De volgende 7 leefregels zijn meestal erg bruikbaar.

7 Gouden regels tegen werkstress

1} Direct duidelijk zijn.

Omgaan met de onzekerheid die komt door onduidelijkheid over verwachtingen en ontwikkelingen is een belangrijke oorzaak van werkstress, en werkdruk. Onzekerheid over verwachtingen maakt dat mensen nog minder zin hebben in veranderingen die de enige constante zijn in de meeste werkomgevingen. Leidinggevenden kunnen er wat aan doen door vanaf de eerste dag duidelijk te zijn over de verwachtingen van het bedrijf, wat de manager zelf verwacht en wat de medewerker zelf mag verwachten. Direct duidelijk zijn neemt veel onzekerheid weg en helpt goed tegen werkstress.

2} Leef gezonder.

De positieve effecten op gezondheid en productiviteit van voldoende bewegen, gevarieerd eten, en voldoende slapen worden onderschat. Uit diverse onderzoeken blijkt dat alleen een gezondere leefstijl al leidt tot 15 procent meer productiviteit. Belangrijk onderdeel daarvan is minder overwerken. Medewerkers die veel overwerken sporten minder, eten ongezonder en slapen slechter. Daarnaast moet u proberen om dynamisch te werken. Dat betekent onder andere vaker opstaan, naar een collega lopen in plaats van mailen, bellen of appen, mini-pauzes en lunchwandelen. Lees ook deze 10 tips voor meer beweging tijdens je werk nog eens.

3} Niets doen is ook werken.

Het calvinistisch arbeidsethos zit ons Nederlanders danig in de weg. We zijn zelfs zó verslaafd geworden aan werken dat we moeten leren om bewust niets te doen. Terwijl bekend is dat altijd hard doorwerken niet effectief is. Juist de balans tussen spanning en ontspanning levert vaak het beste resultaat op. Durf dus minstens drie keer per werkdag even niets te doen. Zit de agenda vol? Zet er drie keer per dag een kruis in van (minstens) 30 minuten. Kijk uit het raam en maak ondertussen je gedachten leeg. Sta op, en maak een (lunch)wandeling, of een praatje met collega’s op een andere afdeling. Onderbreek de constante gedachtenstroom. Wie daarna weer aan zijn werk denkt, is als iemand die ontwaakt uit een (diepe) slaap. Met verse ideeën, nieuwe inspiratie vanuit nieuwe energie voor het werk.

4} De leer-kick krijgen.

Er is een andere manier om met hogere werkdruk om te gaan. Leer er iets bij! Persoonlijke ontwikkeling kan werken als buffer tegen stress. Wie in de ontwikkelmodus blijft staan in drukke tijden kijkt positiever aan tegen die hoeveelheid werk dan de mensen die alleen maar opzien tegen die workload. Waarbij leren en ontwikkelen niet betekent: een complete leergang hoger management in recordtijd afronden. Het gaat veel meer om kleine stapjes vooruit in het dagelijkse werk, eigenlijk een andere manier van het werk benaderen.

5} Toon oprechte belangstelling.

Verdiep u echt en oprecht in de persoonlijkheid van collega’s. Wat beweegt hem of haar? Is het een sport, een hobby, reizen, het gezinsleven, de maatschappij? Ook als u daar niets mee heeft, wil de ander graag vertellen wat daar nu zo fascinerend aan is als u blijk geeft van oprechte belangstelling. Het is de basis voor betere samenwerking, ook professioneel, in de vele projecten en teams waar iedereen tijdens zijn werkende leven bij betrokken raakt. Die kennis hebben leidinggevenden echt nodig om voor elke medewerker op maat te kunnen inschatten hoe scheiding tussen werk en privé het beste kan lopen.

6} Herken op tijd wanneer het fout lijkt te gaan.

Werkstress is meestal ruim van tevoren te herkennen. Een goede indicator is veranderend gedrag. Wanneer een werknemer minder productief is, uit zich dat bijvoorbeeld in het missen van deadlines, onnodige fouten maken, half werk leveren, pauzes overslaan en conflicten met collega’s. Vaak speelt een gebrek aan overzicht en concentratie een rol. De medewerker heeft teveel hooi op zijn vork, wat de kwaliteit van het werk niet ten goede komt.

7} Meer hersteltijd nemen.

Mensen met teveel stress zijn emotioneler: sneller geïrriteerd, zijn vaker ontevreden. Wie steeds sneller geïrriteerd raakt, zich kort achter elkaar opgewekt en neerslachtig voelt en bij grotere werkdruk direct boos of moedeloos wordt, weet dat zijn of haar mentale vitaliteit (bijna) is verdwenen. De beste oplossing is meestal: ruimte scheppen. Meer hersteltijd nemen. Letterlijk en figuurlijk, door even iets heel anders te gaan doen. Het liefste iets dat u leuk vindt. Dat kan sporten zijn, een hobby, maar ook mediteren of meer tijd besteden aan het gezin, de relatie of de kinderen, vrijwilligerswerk, de auto wassen of … een ingewikkelde puzzel oplossen. Alles is goed, als het maar iets is dat u leuk vindt, of altijd leuk heeft gevonden voordat u bijna gek werd van het werk. O ja. Tijdens die hersteltijd bent u natuurlijk niet aan het werk. Lees op PW nog eens na hoe Willem de Lange die scheiding strikt aanbrengt, en handhaaft…



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Achtergrond, Arbeidsomstandigheden, Basics van DI, Gezonder werken
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid