Stelling
"Nog liever een flutbaan dan te vroeg met pensioen gaan."
14
58
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden 7 Stappen tegen somberheid in de crisis
Arbeidsomstandigheden

7 Stappen tegen somberheid in de crisis

‘Wat heeft dit voor zin!’ Dat vroegen 8 van elke 100 werknemers zich al af 2 jaar vòòrdat de huidige coronacrisis begon. Nu, met de hele wereld in crisisstemming, zijn de tegenstellingen tussen de mensen die hun werk zinvol en nutteloos vinden nog groter geworden. Toch wil bijna iedereen werk doen dat verschil maakt in het leven van anderen. Het goede nieuws is: dat kan. En het vraagt meestal niet om langdurige of intensieve zoektochten naar diepere betekenis.

Werk doen dat zin heeft is niet alleen leuk voor de motivatie en de duurzaamheid. Het is een basisvoorwaarde om goed te functioneren als mens. Die boodschap klinkt op uit het artikel ‘How to Find Meaning When Your Job Feels Meaningless’ dat de bekende managementauteur Rebecca Knight in februari publiceerde op HBR. Niet dat ze het zelf met zoveel woorden zegt. Dat laat ze over aan diverse academici en bestsellerauteurs die ze citeert in haar artikel.

Waar doe je dit voor?

Of je het nu eens bent met die boodschap of het overdreven vindt, zin en betekenis vinden in je professionele bestaan (purpose) is een topprioriteit voor iedereen die ‘het’ niet meer ziet zitten. Dat laat Knight Hatice Necla Keleş zeggen, een professor Bestuurskunde aan de Bahçeşehir universiteit van Istanbul. Een duidelijk purpose is de belangrijkste energiegever volgens haar. Zonder dat lukt het amper om je bed uit te komen elke ochtend.

7 Manieren om je ‘purpose’ terug te vinden

En er zijn geen eindeloze, diepgravende zoektochten door de krochten van je eigen ziel voor nodig, vult bestseller-auteur Karen Dillon aan in het artikel van Knight. Gelukkig, anders zou je daar nog depressief van worden. Dat ‘purpose’ vinden kan op vele, verschillende manieren. Knight noemt er 7 in haar artikel, in min of meer oplopende zwaarte.

1} Doorbreek de negatieve spiraal.

Talloze kleine zaken elke werkdag kunnen verbazing en irritatie opwekken. Zoals een collega die zich niet houdt aan zijn afspraken, mensen die onvoldoende afstand houden, mensen die het altijd oneens zijn met anderen tijdens een vergadering alleen maar om zichzelf te profileren,… Het zijn micro-stressoren, die je onder normale omstandigheden snel kwijt raakt tijdens een lunchwandeling, even bedrijfsfitnessen of een lekkere lunch met collega’s. Maar veel van die stimulerende energiegevers zijn nu niet mogelijk. Je moet ze nu nadrukkelijker dan vroeger zelf opzoeken. Ook tijdens een normale werkdag. Knight noemt meerdere voorbeelden, die bij sommigen wel en anderen helemaal niet zullen werken.

2} Je bent niet alleen.

Het besef dat je niet de enige bent die het nu, of soms ‘even’ niet meer ziet zitten helpt al veel. Maar let op dat je niet teveel afglijdt in permanent zelfmedelijden. Blijf focussen op je purpose, het hogere doel en de betekenis van je werk voor de maatschappij. Ook wanneer alles er hopeloos uitziet, blijft er altijd iets over dat wel verband houdt met dat hogere doel. Bekijk de situatie liever op wat langere termijn. Dan zie je altijd wat lichtpuntjes aan het eind van de tunnel. Denken aan mensen die het nog moeilijker hebben in deze crisis kan ook troostend werken.

3} Terug naar de basis.

Waarom doe je dit werk? Waarom ben je ermee begonnen? Waarom heb je hiervoor gekozen in plaats van iets anders? Welke bijdrage wil ik leveren? Hoe sluit dat aan bij mijn persoonlijke normen en waarden? Met deze, en nog veel soortgelijke levensvragen kunnen de meeste mensen nieuwe energie vinden voor hun werk. Denk aan projecten en plannen die goed hebben uitgepakt in het verleden, denk aan de ‘uitdagingen’ waar de organisatie voor staat, wat je daar zelf door kunt bijleren en hoe je dat beter, breder inzetbaar zal maken. Levert die zelfreflectie niet genoeg op, praat er dan over met collega’s!

4} Bied jezelf aan.

In een volmaakte (bedrijfs)wereld werk je bij een organisatie die precies doet waar je zelf ook in uitblinkt. Maar in werkelijkheid is dat lang niet altijd zo. Zoek dan naar andere mogelijkheden om je nut en toegevoegde waarde te laten zien. Zoals een jongere collega coachen, iemand met teveel werk tijdelijk bijstaan, of vrijwilligerswerk doen. Wie anderen helpt, helpt ook zichzelf. Je eigenwaarde stijgt enorm.

5} Job craften.

Zoek naar manieren om je persoonlijke aanleg en talenten beter naar voren te laten komen. Zo kunnen logistieke talenten zich tijdens de coronacrisis erg nuttig maken door planningen op te stellen voor bevoorrading van winkels, opzetten van teststraten of winkelen op afstand. En mensen die handig zijn met computers doen goede zaken in de IT-support voor al die gedwongen thuiswerkende collega’s. Ook voor maatschappelijk bevlogen HR-mensen heeft Knight een interessante tip, richting een eerlijker aannamebeleid.

6} Toon waardering voor mensen.

Ook als je het bedrijf (even) niet meer ziet zitten: de mensen die er werken waardeer je meestal nog wel. Zo blijkt ook uit tevredenheidsonderzoeken: de collega’s krijgen vaak de hoogste waardering. Zoek je favoriete collega’s vaker op wanneer je er ‘doorheen’ zit. En, nog belangrijker: wat vaker waardering tonen voor wat ze doen, geeft jou ook een beter gevoel. Het gevoel dat je hoort bij een team mensen dat goed bezig is.

7} Wacht nog even met wat anders doen.

Je beste besluiten neem je meestal niet in een crisis, of zelfs maar als je gestrest bent. Wie dus denkt aan overstappen naar een andere werkgever, of opzeggen om een moestuin aan te leggen, kan daar beter mee wachten tot na de crisis. De arbeidsmarkt is nu toch niet erg florissant. Wil je toch iets anders, kies dan voor een verbetering: werk dat beter aansluit bij je persoonlijke aanleg en ambities.

Motiverend tegen de coronablues

Als altijd sluit Rebecca Knight haar artikel af met een lijstje Do’s en Don’ts als korte samenvatting van de actiepunten. Erg handig, voor mensen met weinig tijd, en ook voor de zelfstudeerders. Daarna volgen diverse casebeschrijvingen; deze keer over mensen die een manier uit de negatieve spiraal door het slechte nieuws van de crisis hebben gevonden. Vooral de interactie met anderen hielp ze daarbij. De moeite van het lezen waard! Al is het maar om op originele ideeën te komen hoe de coronablues te doorbreken.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, Langer werken, Nieuws, Vitaliteit

Reageer op dit artikel

*

Congres over Duurzame Inzetbaarheid 2021

Half thuis, half op de zaak… en misschien ook nog weleens onderweg. Hybride werken is de nieuwe vorm van duurzaam doorwerken als we uit de crisis komen. Onderzoek toont aan dat de balans tussen werk en privé een grote uitdaging is voor de thuiswerkende medewerkers. Hoe geef je vorm aan het DI-beleid in de nieuwe hybride omgeving? Laat je tijdens het online congres over Duurzame Inzetbaarheid op 15 en 17 juni 2021 inspireren door de experts en vooruitstrevende bedrijven. Zij nemen je mee in de nieuwste inzichten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Twee middagen vol inspiratie, kennis en praktische tips voor jouw DI-beleid.

Bekijk het complete programma en schrijf je in!

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid