Stelling
"Slaapproblemen zijn de meest onderschatte oorzaak van mindere prestaties."
43
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken 9 Tips voor duurzaam managen en leiden
Anders werken

9 Tips voor duurzaam managen en leiden

Wanhopige man

Het klinkt als een flauwe grap. Wat vreest een manager het meest? Het verlies van zijn parkeerplaats vlak bij de ingang? Dat zijn collega een raam meer krijgt? Het meest vreest een manager dat in korte tijd veel van ‘zijn’ mensen weggaan. Dan is er iets mis met zijn leiderschapsstijl. Hoe kan je duurzaam managen en leiden? U krijgt 9 tips.

Veel managers maken zich grote zorgen over twee dingen: waar haal ik de mensen vandaan met vaardigheden en competenties waardoor ze wendbaar blijven, en: wat doe ik met de mensen die overbodig worden door de snelle technologische veranderingen? Zo bezien is het begrijpelijk dat managers veel pessimistischer zijn over de toekomst dan de meeste medewerkers. Zoals dit voorjaar bleek uit onderzoek in de VS. Maar medewerkers zijn veel meer bereid om zich erop aan te passen dan de leiding veronderstelt. Bovendien weten werknemers vaak erg goed dat ze er zelf voor moeten zorgen dat ze hun kennis en vaardigheden op peil blijft.

Managen en leiden is niet hetzelfde

In feite proberen de klassieke managers twee dingen tegelijk te doen: managen van het hier en het nu, en leiden naar de toekomst. Om het met Jeroen Busscher te zeggen: management gaat over het goed laten functioneren van het nu, leiderschap over het doorbreken van het nu. Management zorgt dat alles loopt, leiderschap ontwikkelt. Leiden betekent mensen in staat stellen om zich door te ontwikkelen, zodat zij nog mooiere, betekenisvollere en leukere dingen kunnen maken voor de klanten. Busscher: “De manager moet zorgen dat medewerkers hun werk kunnen doen en zich verder zo weinig mogelijk met zaken bemoeien.”

9 Tips voor duurzaam managen en leiden

Teveel managers vertrouwen nog op hun ervaringen, opgedaan tijdens eerdere gebeurtenissen. Zij weten het ‘natuurlijk’ beter, daar zijn ze voor aangesteld. Veel werknemers vinden het wel best zo. Meedoen met de manager is nog altijd een stuk makkelijker, veiliger en comfortabeler dan zelf met iets anders komen. Iets dat we liever overslaan in ons dagelijkse werk. En juist dat is de ondernemenende denkstijl waar de toekomstgerichte manager naar toe zou moeten. Zeker als hij zelf aspiraties heeft om een echte toekomstige leider te worden.

1} Verplaats de druk niet naar onderen.

Managers hebben veel verantwoordelijkheden. X moet af binnen Y tijd, met een foutmarge van hoogstens Z. En A moet er ook nog even tussendoor, binnen een werkdag. De klassieke reactie van een manager is dan: zijn mensen verder onder druk zetten. Productiviteit moet omhoog, meer afkrijgen in minder tijd. Tegelijk voelen de medewerkers de hete adem van de manager steeds vaker in hun nek. Medewerkers voelen zich door die opgevoerde controle minder gewaardeerd dan ooit. Travis Bradburry geeft managers die dit willen doen de tip om hun mensen dan ook maar meer status te geven. Maar misschien is het duurzamer om dan te vragen om meer tijd, meer geld voor meer mensen en/of middelen, en uw eigen managementtalenten te gebruiken om het werk (nog) beter te organiseren.

2} Neem uw mensen serieus.

Luister met oprechte belangstelling naar de opvattingen, mening en ideeën van elke werknemer en beoordeel elke inbreng op zijn waarde. Zoek naar wat deze m/v echt ‘beweegt’ of bevlogen maakt in het werk. Vermijd de gebruikelijke reactie om gelijk in de verdediging te schieten bij problemen, klachten en bezwaren. Hiermee bereikt de klassieke manager alleen dat de medewerker zich niet serieus genomen voelt. Vergeet vooral ook niet om een compimentje of een pluim uit te delen als iemand iets ‘gewoon goed’ doet. Iedereen vindt dat leuk om te horen, ook in onze ‘no nonsense’ cultuur.

3} Echt stoppen met micro-managen.

Stoppen met beheersen, en echt gaan delegeren, in plaats van steeds maar vragen om terugkoppeling en rapportage is de eerste stap op weg naar tevredener mensen die langer bij u werken. Want de medewerkers worden er passief van, durven steeds minder zelf te doen. Verandert de manager zijn gedrag niet, dan durven zijn ondergeschikten niets anders meer te bedenken dat waar de chef om vraagt, of wat hij waarschijnlijk wel zal willen.

4} Niet delegeren, maar co-creëren.

De volgende stap is: stoppen met delegeren. Stop met het traditionele opsplitsen van complexe taken en zelf de regie voeren over al die deeloplossingen. De opkomst van agile om complexe en dynamische vraagstukken op te lossen toont aan dat dit steeds minder vaak werkt. Kom vaker en korter bij elkaar als team, en laat de teamleden oplossingen bedenken voor elkaars knelpunten. Het versterkt de slagvaardigheid van het hele team.

De echte leider kijkt verder

De moderne, toekomstgerichte manager is dus letterlijk dat: een facilitator die zijn mensen in staat stelt om hun werk zo goed mogelijk te doen. En hoe zit het dan met de leiderschapsrol? Die kan iedereen vervullen, iedereen die bij gelegenheid een goed idee heeft over hoe nu verder. Hoe kijkt een echte leider echt verder?

5} Vaker verkennen.

Een leider moet vaker verkennen hoe de (nabije) toekomst eruit ziet, en een helicopterview ontwikkelen op weg erheen. Wat moeten zijn mensen over drie tot vijf jaar kunnen? Hoe komen we daar, waar moeten we mee experimenteren, hoe stimuleer ik mijn mensen daartoe? Van kennis vasthouden en processen beheersen moet de manager het voortouw nemen bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van iedereen in het bedrijf. Hij wordt de ontwikkel-kampioen.

6} Geen besluiten nemen maar besluitvorming mogelijk maken.

Echte leiders verzamelen eerst zo veel mogelijk verschillende meningen. Zo plaatsen ze het vraagstuk in een breder verband. Net zoals de mogelijke oplossingen. Een doorbraak naar echt andere, innovatieve oplossingen ontstaat pas wanneer de manager de tijd neemt om diverse scenario’s verder door te denken met deze groep mensen, en er – zo veel mogelijk – mee te experimenteren.

7} Een leercultuur bevorderen.

Stop met die dure en langdurige opleidingen en trainingsprogramma’s die alleen kunnen als het werk erom vraagt. De ontwikkelingen gaan er te snel voor. Voortdurend blijven leren – van elkaar, tijdens het werk, in kleine stappen, online, microleren –zijn enkele instrumenten waarmee de werkgever een leercultuur kan bevorderen die zorgt voor snellere aanpassingen op nieuwe werkvormen en technieken.

8} Leren omgaan met onzekerheid.

Een ding is zeker: de onzekerheid blijft. Snel, maar ook goed kunnen reageren is een tactiek om daarmee om te gaan. Nog beter is beter leren om erop te anticiperen. Zet wat proeftuintjes, kweekvijvers of andere oefenruimtes op, waar mensen ongestraft hun gang kunnen gaan met nieuwe technieken en ontwikkelingen. Het bedrijf kan er dan sneller op inspelen. En de werknemers doen nieuwe inzichten en vaardigheden op, buiten het bekende straatje van hun huidige functie. Door die positieve prikkel gaan mensen uit zichzelf veel beter hun best doen.

9} Neem de mensen mee.

Zeker bij veranderingen. Daar houdt namelijk helemaal niemand van, ook de jongste enthousiastelingen niet. Begin dus altijd met het draagvlak. Waarom moet X binnenkort anders, en dan pas: wat gaat er veranderen? Het is een les die de politiek nog dagelijks zelf leert. Vertel niet alles tegelijk. Masseer het erin.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Leiderschap, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid