Stelling
"Ik kan makkelijker 'nee' zeggen als ik thuiswerk."
15
25
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken 9 Tips voor verantwoord en duurzam ontlocken!
Gezonder werken

9 Tips voor verantwoord en duurzam ontlocken!

Zo maar iedereen terug laten komen naar de zaak? Hoho dat gaat zomaar niet. Verstandige organisaties bereiden zich voor op de terugkeer van medewerkers naar kantoor. Zodat ze klaar zijn voor het moment dat het devies ‘zoveel mogelijk thuis werken’ vervalt. Negen tips van deskundigen voor HR om rekening mee te houden.

  1. Splits teams

“We zien dat een aantal organisaties de teams al gesplitst hebben. Of A- en B-teams hebben gemaakt die afwisselend op kantoor zijn”, aldus Henny van Egmond, partner bij Yolk. ”Je kunt ook denken aan verruimde werktijden, bijvoorbeeld van 7.00 tot 12.00 uur en van 12.30 uur tot 18.30 uur. Mensen werken zes uur op kantoor en twee uurtjes thuis, bijvoorbeeld om administratie of hun mail te doen.”

  1. Varieer met werkdagen

Een andere variant is variëren met werkdagen, vervolgt Van Egmond. “Denk bijvoorbeeld aan een groep die maandag en dinsdag op kantoor is, woensdag, donderdag en vrijdag thuis werkt. En een andere groep precies andersom. Om de week wordt er gewisseld. En ook de werkdagen van 9 uur zijn een optie om het aantal aanwezigen in het kantoor te spreiden.”

  1. Open het kantoor in het weekend

Bij het nieuwe werken bepalen mensen hun werktijden en -dagen in hoge mate zelf. Wat is er dan eigenlijk tegen het openstellen van het kantoor in het weekeinde, stelt Van Egmond. “In een organisatie waar mensen volwassen met elkaar omgaan en medewerkers de vrijheid hebben om zelf te bepalen waar en wanneer ze werken, is in het weekeinde naar kantoor gaan helemaal geen rare gedachte.”

Lees hier het volledige artikel van Henny van Egmond op de website van Facto

  1. Blijf slim op afstand werken

Thuiswerkers hebben de vele mogelijkheden van telewerken, zoals video conferencing, ontdekt. “Door de coronacrisis gedwongen moeten ze wel en ontdekken de voordelen, aldus Wilmar Schaufeli, hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie. “Dus laten we ook na de crisis op dit pad doorgaan met meer thuiswerken en slimmer op afstand werken, daarbij gebruik makend van de positieve ervaringen die nu zijn opgedaan. Dat zal overigens niet zomaar gaan en vereist een vergaande verandering in de manier van werken.”

  1. Bevorder onderlinge verbondenheid

De huidige crisis leert hoe belangrijk onderlinge verbondenheid is, stelt Schaufeli. “Je merkt pas hoe belangrijk je collega’s zijn als je ze niet meer ziet. De les voor organisaties is dat ze na de crisis die onderlinge verbondenheid nog actiever moeten bevorderen. Dat is des te belangrijk omdat de tendens tot thuis- en op afstand werken alleen maar sterker zal worden. Dankzij de creatieve oplossingen die zich momenteel bottom-up ontwikkelen, worden waardevolle ervaringen opgedaan. Deze kunnen na de crisis gebruikt worden om ‘de zaak bij elkaar te houden’.”

Volgens Schaufeli is het gevoel en belang van saamhorigheid en solidariteit ‘misschien wel de belangrijkste ervaring uit de huidige crisis’. “Vertaald naar de praktijk van organisaties betekent dit dat het accent van HR-beleid minder zou moeten liggen op individuele maatregelen en meer op het bevorderen van saamhorigheid en onderlinge solidariteit.”

Lees hier het volledige artikel van Wilmar Schaufeli

  1. Communiceer eerlijk en transparant

Veel werknemers maken zich zorgen over hun baan. Het is cruciaal om hier transparant over te communiceren, aldus Nicol Tadema van tekstbureau Voor Tekst. “Ook als een werktijdverkorting, niet verlengen van een contract, een reorganisatie of faillissement het gevolg is van deze crisis is transparantie noodzakelijk. Zo laat je de werknemers zien dat je dit professioneel aanpakt, alles doet om een organisatiecrisis te beperken en dat HR een betrokken en betrouwbare gesprekspartner voor hen blijft.”

  1. Stel een Q/A op

In tijden van crisis voorkom je een groot deel van ‘vraagverkeer’ naar de HR-afdeling door een Q/A op te stellen, aldus Tadema. “Niet alleen hebben medewerkers eerder antwoord op veelvoorkomende vragen, ook verlaag je de enorme druk die nu heerst op de HR-afdeling. Zo’n Q/A met de belangrijkste vragen en antwoorden plaats je bijvoorbeeld op intranet op de website of breng je onder de aandacht via een mail.”

Lees hier de volledige blog van Nicol Tadema

  1. Besteed aandacht aan je medewerkers

Het is in deze periode van thuiswerken belangrijk dat leidinggevenden aandacht besteden aan hun medewerkers, maar dat geldt niet alleen voor nu. “De grootste hindernis met betrekking tot inzetbaarheid is dat aandacht voor medewerkers erbij inschiet door alle dagelijkse beslommeringen of een te grote span of control”, vertelt John Behrens, adviseur zorg & bedrijfszorg bij CZ. Het signaleren en bespreken van klachten hoeft volgens hem niet ingewikkeld te zijn, maar is wel cruciaal. “In deze tijden willen werkgevers dat medewerkers in staat blijven om hun werk te doen. Dat wordt alleen maar belangrijker als bedrijven straks weer opschalen.”

  1. Pak door op duurzame inzetbaarheid

In de coronacrisis tonen werknemers en organisaties veel flexibiliteit. “Die flexibiliteit moét er nu zijn, maar ik hoop dat de aandacht voor wendbaarheid en flexibiliteit blijvend verbeterd is na deze periode”, aldus Behrens. “Dat werkgevers echt het verschil willen maken in de inzetbaarheid van mensen, zodat het risico op uitval kleiner is. En dat werknemers meer zelf de regie willen en kunnen pakken om nu en in de toekomst inzetbaar te zijn en met plezier hun werk te blijven doen. Nu is de tijd om door te pakken op dit thema.”

Lees hier het volledige interview met John Behrens

Tot stand gekomen in samenwerking met CZ.
Bekijk het uitgebreide dossier over gezondheidsmanagement op PW.



Print Friendly, PDF & Email
Categorie : Gezonder werken, Nieuws, Sponsored content
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid