Stelling
"Ongeveer de helft van de werkende mensen kan echt niet lang thuis werken."
36
15
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Achtergrond Bedrijfscultuur legt basisbehoeften bedrijf en mens bloot
Achtergrond

Bedrijfscultuur legt basisbehoeften bedrijf en mens bloot

Veel organisaties zijn op zoek naar de ‘juiste’ bedrijfscultuur. Want dat levert de best gemotiveerde mensen op, en die zullen het langst en plezierigst bij je bijven werken. Maar de ‘juiste’ bedrijfscultuur is misschien wel de cultuur met de beste aansluiting op de raisons d’être van de organisatie. De reden(en) waarom deze organisatie nog bestaat, en floreert. Die kunnen heel anders zijn dan waar de oprichters aan dachten.

Bedrijfscultuur is iets ongrijpbaars. Het ligt niet vast in procedures en protocollen, en het staat ook niet in het werkplan voor dit jaar. Het zit in veel kleine dingen, die op het eerste oog onbelangrijk zijn. Zoals: wie staat er meestal op de parkeerplaats het dichtst bij de ingang? Hoe kijken de mensen je aan als je ze in de wandelgangen ontmoet als argeloze bezoeker? En ook: welke nieuwe mensen blijven het langst, is daar een lijn in te ontdekken? Zijn het de medogenloze strebers die hier het snelst carrière kunnen maken, of zijn het de idealistischer types die zeker weten dat ze juist hier het verschil maken? Of zijn het misschien de mensen die vaak hetzelfde werk doen, en daar steeds beter in worden?

Graven naar de bedrijfscultuur

Als je meer wilt weten over die ongrijpbare ‘bedrijfscultuur’ moet je op enig moment terugredeneren. Misschien via visiedocumenten op zoek naar de kernwaarden van de oprichters. Maar de zoektocht naar de motieven achter de basisbehoeften waar deze organisatie in wil voorzien is vaak al moeilijk genoeg. Een bakkerij wil in brood voorzien, maar waarom juist dit brood en op deze manier gebakken? Vaak moet je als een soort bedrijfsarcheoloog laag voor laag afgraven om te ontdekken hoe bepaalde gewoontes, verwachtingen, regels en procedures zijn ontstaan. Hoe is dit zo gekomen?

Bedrijfscultuur sluit aan bij basisbehoeften

Na dat graafwerk is het meestal (hoog) tijd om de aansluiting te verbeteren. Tussen het hier en nu en de oorspronkelijke bedoeling van de organisatie. Aansluiting zoeken bij de basisbehoeften die elk mens heeft kan een manier zijn om het bedrijfsprofiel helderder te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan deze vier basisbehoeften:

1} Mensen willen gewaardeerd en begrepen worden.

Neem elke medewerker serieus. Luister met oprechte belangstelling naar de opvattingen, mening en ideeën (soms ook van het voetbal, de vakantie, het weer, de kinderen), en beoordeel elke inbreng op waarde. Je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar de gebruikelijke reactie: gelijk in de verdediging schieten bij problemen, klachten en bezwaren bereikt dat mensen zich hier niet serieus genomen voelen. Dit bedrijf ziet ze kennelijk als productiemiddel.

2} Mensen willen op hun talenten en sterke kanten worden ingezet.

Zet medewerkers zodanig in dat ze veel mogelijk van die talenten en sterkten kunnen gebruiken en ontwikkelen. Werkplezier en betrokkenheid bij het werk en het bedrijf zullen aanzienlijk stijgen. Optimale inzet wil zeggen: de zwakten van de een vallen weg tegen de sterkten van de ander.

3} Mensen willen werk doen met betekenis voor anderen.

Laat voortdurend zien welk effect het werk heeft op het doel van de organisatie. Denk hierbij vooral aan het bestaansrecht, de reden waarom het bedrijf ooit is opgericht, en niet zozeer het rendement voor de aandeelhouders. Laat dat steeds nadrukkelijk zien, in testimonials van klanten, positieve reacties (en opbouwend-kritische!). Geef mensen zo veel mogelijk zeggenschap, ruimte en bevoegdheid over het ‘hoe’ van hun werk. Vooral belangrijk in productieomgevingen.

4} Mensen willen zich blijven ontwikkelen.

De beste prestaties ontstaan als er een gezonde spanning bestaat tussen de organisatiedoelen en de resultaten die tot nu toe zijn behaald. Die doelen moet niet onmogelijk of onredelijk onhaalbaar lijken. Maar het is net zo demotiverend als de doelen met de resultaten van vorig jaar al (lang) zijn behaald. Mensen blijven gemotiveerd als ze zich vaak moeten afvragen: Wat heb ik vandaag bereikt? Wat heb ik geleerd? Welke ontwikkeling heb ik doorgemaakt?

Markt en klant zijn heel bepalend…

Het gaat er nu om accenten te zetten. Geen enkele organisatie kan altijd op alle basisbehoeften van iedereen inspelen. Werk je op markten met veel concurrentie, snelle innovaties en krappe marges, dan zijn basisbehoeften 2 en 4 misschien het meest passend. Veel en goede ontwikkelmogelijkheden en voortdurend ambitieuze uitdagingen zijn de juiste prikkels voor de medewerkers die uiteindelijk de gewenste resultaten moeten behalen. Mensen met minder ambities, en mensen die zorgvuldiger en planmatiger willen werken zullen het niet lang volhouden in zo’n type organisatie. Markten en klanten zijn dus heel bepalend voor de bedrijfscultuur. Hoe beter die ‘fit’ is, des te slagvaardiger de onderneming.

… maar mensen zijn complex

Toch is dit een vrij platte, tweedimensionale benadering van de bedrijfscultuur. Want ook de mensen zelf hebben een grote invloed op de manier van werken. We zijn vrij complexe wezens, die tegelijk en afwisselend aan al deze basisbehoeften (en nog andere) willen werken. Mensen moeten dus verschillende rollen kunnen vervullen ten opzichte van elkaar. Zeker wanneer ze in teamverband samenwerken, iets dat steeds vaker in projecten gebeurt. De ene keer wil iemand de agressieve aanjager zijn, zeker als het een idee is waar hij of zij zelf mee kwam. Bij een ander project wil hij liever de zorgvuldige onderzoeker zijn die goed let op de klantgerichte details of praktische haalbaarheid. Om te weten welke rollen je echt authentiek kunt vervullen, is zelfkennis de sleutel.

Open bedrijfscultuur in ontwikkelende organisaties

Goed blijven communiceren, over je bedoelingen, verwachtingen en ambities is waarschijnlijk de belangrijkste vaardigheid om echt meer duidelijkheid te krijgen over de bedrijfscultuur. Weten wat je wilt, waarom en hoe je dat ‘aan de man/vrouw brengt’ kan de rollen verduidelijken die medewerkers ten opzichte van elkaar moeten vervullen om hun werk beter te maken. Tijdens elk project, maar ook tijdens klussen die als routine beginnen en vaak toch heel anders uitpakken. De bedrijfscultuur die zo ontstaat, is een open(er) leercultuur en maakt de organisaties die zich erin bekwamen slagvaardiger. Ze kunnen meer soorten werk aan dan dat ene type, voor die ene groep klant en markt waar ze ooit voor werden opgericht. Ook het bedrijf als geheel moet zich blijven ontwikkelen om bestaansrecht te houden.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Achtergrond, Basics van DI, Gezonder werken
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid