Stelling
"Mensen raken niet gestrest van het werk, maar van de collega's."
24
12
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden Beter omgaan met werkdruk? 5 ‘hartelijke’ tips
Arbeidsomstandigheden

Beter omgaan met werkdruk? 5 ‘hartelijke’ tips

planningen en werkdrukte

Wees toch niet zo streng tegen jezelf! Met die boodschap gaat de arbeidspsychologe Alice Boyes de werkdruk te lijf op HBR. In een inspirerend artikel geeft ze 5 goede tips over wat het beste is als de taken, verplichtingen en lijstjes iemand boven het hoofd groeien.

Het komt eigenlijk allemaal neer op hetzelfde: je emoties de baas worden. Dat geldt voor wie zijn mail, chat of berichtenapp niet meer durft te bekijken aan het einde van elke werkdag of elke vrijdagmiddag. En ook voor de mensen die niet meer ongestoord aan een taak of project kunnen werken omdat ze denken aan die andere zaken die ‘ook nog moeten’. Boyes geeft u 5 uitvoerige adviezen over hoe om te gaan met de werkdruk, die vooral ontstaat als dat schuldgevoel toeslaat.

5 Tips voor emotionele controle bij werkdruk

Maar eerst een welgemeend advies dat bij elk van de volgende adviezen goed bruikbaar is (denkt Boyes, en wij ook). Let eerst even op uw ademhaling wanneer u het erg druk heeft. Adem rustig in (hoeft niet heel diep, wel rustig), en adem langzaam weer uit, alsof u een ballon opblaast. Rustig ademen betekent dat u het paniekgevoel wegneemt dat altijd even komt opzetten als het druk wordt. Er ontstaat dan meer ruimte voor planning op de langere termijn. En voor prioritering.

1} Relativeer de situatie.

Boyes noemt verschillende relativerende uitspraken die iedereen weleens heeft gedacht (of zelfs gezegd) tijdens acuut oplopende drukte, toen verschillende opdrachten en verzoeken tegelijk binnenkwamen. Zoals: ik kan maar een ding tegelijk doen. Ik heb maar een stel hersens en een dag duurt bij mij ook niet langer dan 24 uur. Of: waar kan ik het beste mee beginnen? Dit is Boyes’ persoonlijke favoriet. Iedereen moet de gedachte opzoeken die voor hem/haar het beste werkt. Daarmee voorkomt u dat u gelijktijdig teveel verantwoordelijkheden neemt. Wat tot schuldgevoel leidt, omdat je toch nooit alles tegelijk goed kunt doen.

2} Let goed op uw tijd.

Lijkt contraproductief als je het erg druk hebt. Dan is er helemaal geen tijd om steeds op de klok te kijken. Misschien moet u dat dan ook niet doen. Maar wel in wat minder drukke perioden. Hou dan van alles bij wat het is, en hoe lang het duurt. Mensen zijn namelijk geneigd om van veel dingen te denken dat ze langer duren dan ze in werkelijkheid duren. En dat geldt met name voor werk. Die 60-urige werkweek maakt in werkelijkheid maar 6 procent van de werkende mensen. Maar wie vaker tegen zichzelf zegt dat hij zo lang werkt, gaat het vanzelf geloven. Dat komt door het emotionele belang dat we hechten aan zaken die we belangrijk vinden. Zoals werk. Wat belangrijk is, duurt ook langer, denken we.

3} Spreek verwachtingen uit.

Ook (en eerst) tegen uzelf! We zijn geneigd om hogere eisen te stellen aan onszelf dan aan anderen. Ik moet sneller antwoorden dan de ander antwoordde op mijn bericht. Boyes vertelt hoe ze altijd probeerde om alle mails die vrijdagmiddag binnenkwamen direct weg te werken. Tot ze besefte dat de andere kant misschien helemaal geen antwoord verwachtte op vrijdagmiddag. Zij waren met hun hoofd al bij het weekend. Boyes noemt diverse regels die u kunt instellen om de workload te beheersen. Ze gaan over het managen van verwachtingen, het onderliggende mechanisme om de werkdruk te beheersen.

4} Manage uw eigen verwachtingen.

Het logische vervolg op de derde tip is bepalen wanneer ‘goed’ ook echt ‘goed genoeg’ is. Veel zaken, taken en projecten zijn nooit af of klaar. Het kan altijd beter. Grensbewaking is dus essentieel om er niet aan onderdoor te gaan. En dat geldt helemaal voor de perfectionisten onder ons. (Hierover schreef Boyes al eerder dit stevige artikel.) Een hernieuwde focus op het doel, en het resultaat dat de anderen – opdrachtgevers- verwachten helpt vaak hierbij. Hou ook rekening met de talenten en capaciteiten van anderen waarmee u samenwerkt, is een nuttige tip.

5} Van uitstel komt afstel.

Wie het druk heeft, is geneigd om taken eindeloos te blijven herverdelen en prioriteren. Wachtend op dat ‘volmaakte of optimale moment’ om het te gaan doen. Vaak komt dat moment niet. En dan blijft de taak liggen, of de gelegenheid is alweer voorbij. Veel van dat uitstelgedrag komt neer op ‘ik heb er nu geen zin in, maar straks wel als ik me beter voel.’ Mensen gaan zich pas beter voelen als ze de taak uitvoeren, of ‘m hebben afgerond. Dan is dat tenminste maar gedaan! En daarmee wordt het takenlijstje ook kleiner. En de werkdruk minder.

Emotionele handvatten

Deze 5 psychologische inzichten in de achterliggende redenen waarom we het vaak ‘druk’ hebben zijn erg bruikbaar bij de bestrijding van werkdruk. Een fenomeen dat altijd aanwezig zal blijven, min of meer, en waarvoor ook geen echte oplossing bestaat. Maar met deze 5 handvatten kunt u het emotioneel wel beter de baas.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, Balans werk-privé, Gezonder werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid