Stelling
"Ik kan makkelijker 'nee' zeggen als ik thuiswerk."
15
25
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Betere balans door werk en privé bewust te mengen
Anders werken

Betere balans door werk en privé bewust te mengen

manager met uitgestoken hand

‘Let op de werk-privébalans!’ Roepen wij, en allerlei werkplekdeskundigen al jaren. Op tijd pauzes nemen en een vaste eindtijd aanhouden, elke dag. Een strak werkritme is vooral bij thuiswerk belangrijk. Maar juist dan kan het vaak niet. Stop dus met die rigide scheiding tussen werk- en privétijd, betoogt Adi Gaskell op Forbes. Hoe? Door vaker met je baas over je privéleven te praten.

Bij thuiswerken komt er vaak (te)veel tegelijk op je af: je eigen werk, dat van je partner, het huiswerk van de kinderen, de pakketbezorgers, plotseling lekkende kranen en-zo-voorts. Gelukkig is er de smartphone, betoogt Gaskell. Dan kan je, terwijl je wacht op de loodgieter, nog even staand in de deuropening die belangrijke offerte nog op tijd mailen. Maar dat is een (hopelijk) eenmalige gebeurtenis.

Mobiele werkwijze

Gaskell’s artikel gaat over een structurelere benadering van de scheiding tussen werk en privé. Waarin een mobiel apparaat, zoals een smartphone, laptop of tablet ons wel degelijk meer flexibiliteit geeft dan moeten werken op één min of meer vaste plek. Die apparaten hebben ons laten zien dat we het werk niet alleen op meer dan een plek kunnen doen, maar ook op meer dan een vaste tijd. En dat inzicht is veel ingrijpender dan het klinkt. Want het betekent: stoppen met de vaste werktijden, en het einde van de beruchte 9-tot-5-mentaliteit. En ook geen baas meer die de bureaus omhoog haalt op een vaste tijd, elke werkdag. Of eentje die mailservers afsluit na 19 uur.

Een flexibeler balans zoeken

Voordat je nu op je achterste benen staat en dit artikel boos wegklikt: het betekent ook niet altijd alles direct laten vallen voor elk stukje werk zodra het binnenkomt. Een betere werk-privébalans is een flexibeler balans, betoogt Gaskell, en dat werkt beide kanten op. Daarbij baseert hij zich op onderzoek van de universiteit van Jyväskylä, Finland. De onderzoekers zijn het eens met het nut van grensbewaking, en ze begrijpen de gevaren van alles tegelijkertijd moeten doen.

Een echte, open dialoog met de ‘baas’?

Deze Finse onderzoekers pleiten (met Gaskell) voor een andere benadering van de werk-privébalans. Niet door grenzen te trekken en ze te handhaven, desnoods met het nummer van de vakbond in de aanslag, maar door erover te praten. Dat bijzinnetje in de vorige zin geeft al aan dat een echte, open dialoog met de direct leidinggevende over het werk lang niet altijd vanzelfsprekend is. Ook dat beseffen de Finse onderzoekers. De leidinggevende moet makkelijk bereikbaar zijn. En bovenal is er vertrouwen nodig tussen jou en je ‘baas’.

Vaak overleggen is nodig

Want je zult vaak met de leidinggevende moeten praten. Niet alleen over werkgerelateerde zaken, maar vooral ook over je privéleven. Zodat de chef zich beter kan verplaatsen in jouw situatie. En weet op welke tijden van de dag je het (erg) druk hebt met de kinderen omdat ze uit school komen of er (virtueel) naartoe moeten, wanneer de bezorgdiensten langskomen, wanneer je partner die werkkamer echt even zelf moet gebruiken (inclusief webcam).

Word een integreerder

Werkgevers die meer weten van je privézaken, kunnen er beter rekening mee houden bij het opstellen van roosters, het plannen van (video)vergaderingen en (virtuele) bijeenkomsten, en de optimale verdeling van de taken over een (virtueel) team. Van werknemers vraagt de open dialoog vaker, en flexibeler switchen tussen werk- en privétaken. Je wordt dan een integreerder, iemand die zelf verantwoordelijk kan zijn voor zijn eigen prestaties en resultaten en zichzelf daarbij kan motiveren.

Schotten zijn te rigide

Het andere uiterste van die schaal is de houding en mentaliteit van de ‘damwandenplaatser’ (segmenteerder) die werkt op vaste tijden en plekken. Daartoe aangezet door dwingende ogen en opdrachten van zijn ‘baas’ die daar tenslotte voor betaalt. Deze structuurliefhebbers komen vooral in die omstandigheden tot hun beste prestaties. Maar ze worden in de huidige flexibele thuiswerktijden (te) vaak verrast door onverwachte of spontane gebeurtenissen in werk, privé of beide. En dat veroorzaakt stress, en het verhoogt de werkdruk, ook bij andere leden van een team. De schotten tussen werk en privé vallen steeds vaker om.

Voorbeelden van humaan leiderschap

Gaskell haalt onderzoek van de London School of Economics aan over de manieren waarop de City zijn teams virtueel bij elkaar laat komen. De teamleden zitten meestal verspreid over de hele wereld, in verschillende tijdzones. Vergaderingen vinden dus vaak plaats op vreemde tijdstippen, zoals laat in de avond of vroeg in de ochtend. De kunst voor managers is om die ‘pijn’ zo eerlijk mogelijk te verdelen over de teamleden. Zodat iedereen ook op normalere kantoortijden input kan leveren. Een andere mogelijkheid komt naar voren in een recent artikel op MT. Parkeer onverwachte gebeurtenissen zo veel mogelijk, en behandel ze (ook in teamverband) in speciale slots of windows die je (met elkaar en je leidinggevende) daar elke dag voor afspreekt.

Thuiswerken vraagt om anders leidinggeven

Het zal vaak toch nog wel een horde zijn, elke dag je complete privéleven moeten delen met je leidinggevende. Toch sluit Gaskell zijn verkennend artikel af met de constatering dat het grootschalige thuiswerken deze en andere nieuwe manieren van managen uitlokt. Sommige bedrijfstakken hebben er al ervaring mee.

Zeer humane leiderschapsstijl is essentieel

Twee eigenschappen zijn essentieel voor mensen die deze nabije toekomst goed willen managen, zo citeert Gaskell een futuroloog in zijn artikel. Vertrouwen, in de kwaliteit van het werk dat de medewerker-op-afstand zal leveren, en compassie, of inlevingsvermogen zodat de manager zijn mensen op een nog menselijker manier kan begeleiden naar de best mogelijke prestaties. Zo’n humane leiderschapsstijl is essentieel als meer mensen op afstand blijven werken, merkt hij terecht op. Een interessant kijkje in de toekomst, dit artikel van Gaskell. Maar er zal nog vaak een mentale knop om moeten worden gezet voordat deze managementstijl gemeengoed kan worden. Bij werkgevers, maar zeker ook bij werknemers.

 



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , , ,
Categorie : Anders werken, Leiderschap, Nieuws, Talentontwikkeling
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid