Stelling
"Ongeveer de helft van de werkende mensen kan echt niet lang thuis werken."
37
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Achtergrond 8 stappen voor betere vitaliteit medewerkers
Achtergrond

8 stappen voor betere vitaliteit medewerkers

Vitaliteit medewerkers

Vitale medewerkers zijn mensen met de juiste, passende mentaliteit die nodig is voor de dagelijkse topprestatie die werken heet. Lichamelijk en mentaal goed in balans blijven speelt een belangrijke rol bij vitaliteit van medewerkers. Alles in de organisatie moet erbij aansluiten: van de bedrijfscultuur tot en met het eten in de kantine. Acht actiepunten waarmee je zelf kunt blijven werken aan betere vitaliteit bij je medewerkers.

Vitaliteit van medewerkers gaat verder dan een gezonde manier van leven en werken. Vitale medewerkers zijn bevlogen voor hun werk, en betrokken bij de organisatie. Ze kunnen tegen een stootje. Ze hebben er zin in, en de organisatie (en zijzelf) profiteren van die motivatie. Leefstijl draagt daar zeker aan bij. Voldoende rust nemen, gezonder eten en drinken, regelmatig bewegen en op tijd ontspannen.

Echt vitaal gaat verder

Maar vitaliteit bij medewerkers gaat verder. Een echt vitale medewerker past bij de organisatie, zoals een cel past bij een lichaam. Ze geloven niet alleen in de missie, visie en doelstellingen. Ze dragen die zelf ook uit. Zo houden echt vitale medewerkers genoeg energie om langer, en beter door te kunnen werken. Ze werken in een organisatie die dat op allerlei manieren ondersteunt. Van het eten in de kantine via de hapjes bij de borrel tot en met de bedrijfsuitjes en de hele manier van werken. Werken aan vitaliteit bij je medewerkers betekent steeds vaker: herstel de balans.

Vitaliteit medewerkers versterk je met deze 8 actiepunten:

1} Gezonder en socialer eten.

De eerste stappen richting structureel beleid op vitaliteit zijn vrij basaal. Letten op de suiker die overal in zit, en op de tussendoortjes die vaak aanwezig zijn op allerlei plekken in het pand. Gezonder eten in de kantine. Nog altijd aandachtspunt, want ruim 20 procent zegt zich minder goed te kunnen concentreren na een slechte lunch. Het heeft ook een sociale functie. Elkaar wat vaker zien op informele (lunch)tijden zorgt al snel voor tweemaal zoveel output, declarabele uren en meer creativiteit. Andere mensen ontmoeten kan ook andere manieren opleveren om naar het werk te kijken. Of het geeft nieuwe inspiratie, en ondersteuning.

2} Geen tegenstrijdigheden.

Gezond werken en leven is de basis voor vitaliteit. Maar daar blijft het niet bij. En het heeft ook niet echt een kans als de rest van de werkdag weinig tot niets te maken heeft met gezondheid. Zo heeft een workshop mindfulness weinig zin als veel mensen nog wekelijks moeten overwerken. Of zich gestrest voelen omdat ze ook buiten normale werktijden vaak bereikbaar moeten zijn. Let op deze tegenstrijdigheden, en werk ze eerst weg. Sta ruime werktijden toe, inclusief thuiswerken en compensatie voor plotselinge privétaken. Stop met micromanagen als  resultaatafspraken zijn gemaakt. Moedig mensen aan om zichzelf te ontwikkelen als je dat echt belangrijk vindt. Anders kan nooit het idee ontstaan bij een groot deel van de medewerkers ‘dit bedrijf vindt vitale medewerkers echt belangrijk’.

3} Zitten is echt het nieuwe roken.

Op de meeste kantoren kan je echt alleen maar zittend je werk doen. E-mail en online chat zorgen dat mensen zelfs niet meer op hoeven te staan om collega’s te spreken. Gevolg is dat mensen steeds intensiever doorwerken, met veel te korte pauzes, en met veel te weinig menselijk contact. Veel zitten betekent ongelukkige, overwerkte en minder tevreden werknemers, wat uiteindelijk een negatieve impact heeft op de gezondheid en de productiviteit. Wat te doen? Probeer dynamisch te werken. Dat betekent (veel) vaker opstaan, naar een collega lopen in plaats van mailen, bellen of appen, neem vaker mini-pauzes en ga lunchwandelen. Elke pauze die je wel neemt, heeft zich op het einde van de dag drie keer uitbetaald in verhoogde productiviteit en meer werkplezier.

4} Leef gezond(er), dat verdient zichzelf terug.

Lichamelijk en mentaal goed in balans blijven speelt een belangrijke rol om minder gevoelig te zijn voor werkstress. Leefstijl draagt daar zeker aan bij. Volgens arbodiensten onderschatten we nog altijd de positieve effecten op gezondheid en productiviteit van voldoende bewegen, gevarieerd eten, en voldoende slapen. Alleen gezonder leven zorgt al voor 10 tot 15 procent meer productiviteit. En dan gaat het om nuttige output, dus niet het soort werk dat een ander moet overdoen of herstellen. Betere output is ook goed voor je eigen motivatie, dat geldt voor elke medewerker.

5} Niets doen is ook werken.rust, relax, yoga, adem

Het calvinistisch arbeidsethos zit ons Nederlanders danig in de weg. We zijn zelfs zó verslaafd geworden aan werken dat we moeten leren om bewust niets te doen. Terwijl bekend is dat altijd hard doorwerken niet effectief is. Juist de balans tussen spanning en ontspanning levert vaak het beste resultaat op. Durf dus minstens drie keer per werkdag even niets te doen. Zit de agenda vol? Zet er drie keer per dag een kruis in van (minstens) 30 minuten. Kijk uit het raam en maak ondertussen je gedachten leeg. Sta op, en maak een (lunch)wandeling, of een praatje met collega’s op een andere afdeling. Onderbreek de constante gedachtenstroom. Wie daarna weer aan zijn werk denkt, is als iemand die ontwaakt uit een (diepe) slaap. Met verse ideeën, nieuwe inspiratie vanuit nieuwe energie voor het werk. De productiviteit gaat omhoog.

6} Geef elkaar zo veel mogelijk de ruimte.

Verruim zo veel mogeljk de mogelijkheden om op flexibele tijden te werken. Hanteer ruime openingstijden voor bedrijfsgebouwen. Maar zeg erbij dat aanwezigheid de hele tijd absoluut niet gewenst is. Richt goede thuiswerkplekken in, zorg voor snelle en veilige internetverbindingen, help mensen daarbij, bied ruime compensatiemogelijkheden aan voor privéafspraken tijdens werkuren en werk tijdens privétijden. Wanneer je als leidinggevende resultaatafspraken maakt, vergeet dan niet dat taken en bevoegdheden bij elkaar horen. Dat betekent vaker, sneller en meer loslaten en ook vaker overleggen met de medewerkers over de voortgang. Leidinggevenden doen er goed aan om meer stil te staan bij hun voorbeeldfunctie, dus: geen mails of apps sturen ’s avonds laat en niet teveel overwerken. Werk naar een coachende stijl van leidinggeven toe.

7} Toon oprechte belangstelling.

Verdiep je echt en oprecht in de persoonlijkheid van collega’s. Wat beweegt hem of haar? Is het een sport, een hobby, reizen, het gezinsleven, de maatschappij? Ook als je daar zelf niets mee hebt, wil de ander graag vertellen wat daar nu zo fascinerend aan is. Het is de basis voor vertrouwen, en dat is nodig voor betere samenwerking, ook professioneel, in de vele projecten en teams waar iedereen tijdens zijn werkende leven bij betrokken raakt. Die kennis hebben leidinggevenden echt nodig om voor elke medewerker te kunnen inschatten wat de beste belasting en belastbaarheid is. Maar ook om mee te denken met een echt passend ontwikkelings- of opleidingsplan. Vertrouwen kweekt medewerkers die meer betrokken zijn bij de organisatie waar ze bij werken. En meer betrokken mensen zijn ook meer bevlogen voor het werk dat ze doen. Oprechte belangstelling voor elkaar verhoogt zo de vitaliteit van de hele organisatie.

8} Herstel de energiebalans op tijd.

Werkstress is meestal ruim van tevoren te herkennen. Een goede indicator is veranderend gedrag. Het denken van mensen verandert: ze reageren verstrooid, vergeten dingen. Mensen met teveel stress worden ook emotioneler: ze reageren sneller geïrriteerd, zijn ontevreden. De balans tussen energie geven en energie krijgen is verstoord. Er is geen opbrengst meer, alles kost alleen maar. Hoe herstel je de balans? De beste oplossing is meestal: ruimte scheppen. Letterlijk en figuurlijk, door even iets heel anders te gaan doen. Dat kan met lunchwandelen, vragen om relativerende opmerkingen (wat vond je het vreselijkste / het leukste deze week) aan het eind van een zware vergadering, een spraakmakende snack op de vrij-mi-bo, maar ook door te mediteren of bezig te gaan met de kinderen, de auto te wassen of .. een ingewikkelde puzzel oplossen.

En als dat alles niet (echt) helpt?

Medewerkers moeten zelf met de bouwstenen voor hun vitaliteit komen waarmee ze zelf graag verder willen. Omdat ze daardoor steviger in hun werkschoenen en -vel komen. En ja, misschien liggen die bouwstenen wel ergens anders. Denk dan eens na over een andere invulling van hun functie, bijvoorbeeld met job crafting. Of moedig ze aan om te solliciteren naar een andere functie in het eigen bedrijf.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Achtergrond, Anders werken, Basics van DI, Nieuws, Vitaliteit
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid