Stelling
"Ongeveer de helft van de werkende mensen kan echt niet lang thuis werken."
37
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden 6 Tips voor de betere werk-privébalans
Arbeidsomstandigheden

6 Tips voor de betere werk-privébalans

Een betere werk-privébalans? En we maken al zo weinig uren! Roepen sommige arbeidsmarktdeskundigen en werkgevers. Maar het gaat bij die balans niet om het aantal werkuren, maar om een betere spreiding van het werk. In kortere werk’sprints’, verdeeld over meer uren indien nodig. Een betere werk-privébalans? Daar moet je aan blijven werken. Daarom 6 vernieuwde tips.

We zijn wereldkampioen op de werk-privébalans! Volgens de Better Life Index van de OESO werkt maar 0,4 procent van de Nederlandse werknemers meer dan 50 uur per week. Dat is het laagste percentage van alle 38 OESO-lidstaten. In de VS maakt 11,1 procent van de werknemers werkweken van minstens 50 uur. Maar kan je die balans alleen afmeten aan de lengte van de werkdag?

Wat waardeer je meer?

In de VS is het zoals in de meeste buitenlanden: ze zijn veel meer gericht op prestaties leveren en ze waarderen prestaties ook meer. Wij streven vooral naar meer welvaart, en waarderen dat als hogere levenskwaliteit. Daar hoort een goede balans tussen werk en privé bij. Statusverhogende gadgets als een dikke leasewagen en jaarlijkse promotie met opslag in salaris zijn bij ons veel minder belangrijk.

Mentale vermoeidheid hindert betere werk-privébalans

En toch, ondanks die ‘rielakste’ werkhouding in ons land hebben ook wij vaak moeite om de juiste balans tussen werk en privé te vinden, en vast te houden. Een werknemer op elke drie heeft moeite om het werk los te laten als de werktijd erop zit. Zo bleek in november vorig jaar uit onderzoek van opleider Schouten en Nelissen. Maar 8 procent van ons is het werk helemaal kwijt zodra hij of zij de voordeur van het bedrijfspand is gepasseerd. Bij de rest (bijna iedereen) blijft dat werk toch nog enige tijd ‘hangen’ en blijven we er mentaal mee bezig. Dat geeft mentale vermoeidheid. Veel mensen kennen dat als je uitgeput voelen, aan het eind van een werkdag of werkweek.

Hersteltijd

Vooral jongere werknemers hebben gemiddeld meer werkstress en vermoeidheidsklachten. Door een constante stroom van informatie via mail en app via de smartphone staan ze continu ‘aan’.  Dat kan op termijn zorgen voor meer verzuim en burn-outs. Zo bleek uit onderzoek van Arbo Unie dat 32 procent van de dertigers zich na een nacht slapen niet uitgerust voelt. Het komt vooral door een te korte hersteltijd, volgens arbeids- en organisatieadviseur bij Arbo Unie Jan van den Hoogen. “Jonge werknemers vragen veel van zichzelf en lijken onvoldoende manieren te hebben om te ontspannen en te herstellen. Op een gegeven moment zijn er geen herstelbuffers meer. Je raakt uitgeput en de kans op overspanning neemt toe.”

Zelf je ergste vijand zijn

Volgens Kennismanager Joke van der Velpen van Raet is werkgeluk ook erg belangrijk voor de balans werk-privé: “Medewerkers willen willen zowel in hun werk als hun privéleven zo vaak mogelijk gelukkig zijn. Om deze balans te kunnen realiseren is continu in gesprek blijven belangrijk. De behoeften en verwachtingen van de werkgever en medewerker moeten voor beide partijen duidelijk zijn.” Hieronder zit een duidelijke boodschap: wie veel verantwoordelijkheden heeft, moet soms met wat minder ‘geluksgevoel’ genoegen nemen. Niet alles kan altijd even perfect gaan. Simpelweg omdat je er de tijd en de energie niet voor hebt. Maar dat hoeft ook niet altijd: vaak is ‘gewoon goed’ ook al ‘goed genoeg’. Er zijn, wat aandacht geven, de klus op de gestelde manier klaren zonder verwachtingen te overtreffen: voor de ander is het vaak al snel genoeg, sneller dan u zelf denkt.

6 Tips voor de betere werk-privébalans

Gelukkig zijn en blijven in je werk, en in al je privé-activiteiten. Hoe meer ballen je in de lucht moet houden, hoe onmogelijker het wordt. Hierna volgens 6 leefregels die kunnen helpen met een betere werk-privébalans. Voor werknemer en werkgever; man of vrouw; oud en jong.

1} Prioriteren kan je leren

Wat is echt belangrijk in je leven? Dat je excelleert in je werk, dat relaties met vrienden en partner fantastisch gaan, dat de kinderen gelukkig zijn of goed presteren? Hierin keuzes durven maken betekent kiezen voor activiteiten waar je echt gelukkig door wordt. Het wil niet zeggen: doe het een niet, en ga volledig voor het andere. Wel houdt het in: doe het ene wat minder, of wat korter. Zodat je tijd overhoudt voor wat nu, in deze periode echt belangrijk is.

2} Niet alles kan even perfect gaan

Wie een drukke baan combineert met een inspannend gezinsleven, een inspirerende vriendenkring en zorg voor behoeftige ouders of goede vrienden, loopt vroeger of later tegen zijn of haar grenzen aan. Zeker als je perfectionistisch bent ingesteld. Bepaal regelmatig opnieuw wat nu het belangrijkste is dat echt ‘even’ perfect moet gaan. Concentreer daarop, en accepteer dat al die andere ‘ook belangrijke’ zaken iets minder perfect verlopen. Goed is vaak ook goed genoeg, zoals gewoon goed werk leveren of een goede vriend of partner zijn zonder tot het uiterste te moeten gaan.

3} Flexibeler werken

Bijna elke werknemer heeft andere voorkeuren als het gaat om de secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar zo nu en dan thuiswerken wil (en kan) bijna iedereen. Goed voor het gezin, de vrienden en vooral voor de onmisbare hersteltijd tussen topprestaties. Vaders krijgen er opvallend vaker behoefte aan wanneer ze meer dan een kind hebben. Mensen die (deels) zelf hun werk- en privétijden kunnen bepalen werken beter, langer en gezonder. Al was het maar omdat ze minder tijd kwijt zijn aan vermoeiend woon-werkverkeer, wat ze beter uitgerust maakt. Bedrijfsorganisaties die hun mensen hierin geen keuzes bieden, maken het zichzelf en hun mensen wel erg moeilijk.

4} Compensatie bieden

Werkgevers die steeds meer vragen zonder daarvoor compensatie te bieden, zoals meer privétijd voor meer (over)werk, of op de techbalans (langer, of op andere tijden offline te zijn), plegen roofbouw op hun mensen. Die worden daar steeds ongelukkiger door. Let dus op de balans in het hele leven van de werknemer. Mensen hebben tijd nodig om bij te komen van een drukke werkdag, te ontspannen, te sporten, tijd door te brengen met familie en vrienden én voldoende te slapen. Trek de scheidslijn tussen werk en privé duidelijker en scherper. Anders herstellen mensen te weinig en blijft hun stressniveau te hoog.

5} Ken je eigen hersteltijden

‘Waarom antwoordde je niet op mijn mail / app?’ Vraag liever: wanneer kan ik je niet bereiken voor het werk? Iedereen heeft niet alleen recht op offlinetijden voor werkzaken. Iedereen moet ook enkele perioden per 24 uur niet bereikbaar zijn voor werk. Juist om het werk de volgende werkdag beter aan te kunnen. Welke perioden dat zijn, verschilt per individu. Het gaat vooral om de randen van de nacht. Sommige mensen vinden het prettig om ‘s avonds al te weten wat de volgende ochtend op ze afkomt. Anderen juist niet, die slapen daar niet goed meer door. Je eigen hersteltijden bepalen is erg belangrijk, omdat de informatiestroom 24 uur per dag constant doorgaat. Die kan niemand live, real-time tot zich nemen. Moet je niet eens willen. Respecteer het recht op onbereikbaar zijn. Ook tijdens vakanties. Bied, neem en claim hersteltijd.

6} Blijven letten op gezondheid en beweging

Gezonde voeding en voldoende beweging zijn cruciaal voor een goede gezondheid. En zonder dat kan niemand gelukkig zijn met zijn leven. Dus ook tijdens lange werkdagen is letten op dynamisch werken en voldoende beweging tussendoor essentieel. Trek elke dag wat tijd uit om met elkaar te lunchen, in plaats van al desko. Sla die lunchwandeling midden op de dag niet over. Vaak is het een onverwacht inspiratiemoment. Of doe een halfuur aan bedrijfsfitness als je even vast zit, of op een ander dood moment van je werkdag. Een betere werk-privébalans kan alleen in een gezond lichaam.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, Basics van DI, Langer werken, Nieuws
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid