Stelling
"Oudere werknemers willen liever niet met pensioen. Ze zijn een werkend leven gewend."
17
52
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis cases Bevlogen en betrokken kan beter!
cases

Bevlogen en betrokken kan beter!

Zijn uw medewerkers betrokken en bevlogen? Luidt uw antwoord ja, dan behoort u tot een minderheid. Goed nieuws voor u, slecht nieuws voor Nederland als geheel, want volgens Henny van Egmond laat ons land veel kansen liggen.

Jaren geleden werkte Henny van Egmond voor een grote financiële instelling. Hij was lid van de directie van het ondersteunende bedrijf, waartoe ook een callcenter behoorde. Met een simpele maatregel bracht hij het ziekteverzuim terug van 16 procent naar 4 procent. Het geheim? Hij bood de medewerkers de gelegenheid om zelf hun rooster op te stellen.

Mensen serieus nemen

Zelfroosteren. Je hoort er wel vaker over, maar waarom is het zo effectief? “In de eerste plaats laat je mensen zien dat je hen serieus neemt”, zegt Van Egmond. “Je legt ze niet in detail op hoe ze hun werk moeten doen, maar je geeft ze autonomie. Bovendien bood dat zelfroosteren ook een praktisch voordeel. In ieder callcenter zijn er populaire en minder populaire werktijden – maar het bleek al snel dat er sprake was van grote individuele verschillen.”

Zelfroosteren geeft meer werkplezier

Kijk naar jonge ouders en studenten. “Die laatsten hebben geen enkel bezwaar tegen een dienst op vrijdagavond”, zegt Van Egmond. “Dan kunnen ze een paar uurtjes draaien en vervolgens lekker uitgaan. De zaterdagochtend was voor hen dus niet zo’n populaire optie – maar dat lag anders bij de jonge ouders. Die vonden het prima om juist dan die vier uur te draaien, terwijl de partner de kinderen naar het voetbal bracht. Voor beide groepen leidde dat zelfroosteren dus tot meer werkplezier, meer bevlogenheid en betrokkenheid.”

Vertrouwen

Van Egmonds maatregel bij het callcenter is niet uniek. Verzekeraar Interpolis ging volgens hem nog een stapje verder. “Zij begonnen al ruim vijftien jaar geleden de actie Laat de bonnetjes maar thuis, want de kern van verzekeren is vertrouwen. Aan de telefoon konden medewerkers schadegevallen tot – toen nog – duizend gulden zelf afhandelen. Niet alleen namen zij de beslissing of de claim terecht was, ze maakten ook direct het geld over. Leuk voor die cliënt, en ook leuk voor de werknemers. Want hun werk werd natuurlijk veel interessanter. Maar ook leuk voor Interpolis, want een lang proces werd bekort tot één stap.”

Radertje in het systeem voelenLopende bandwerk

Maar dit is een positieve uitzondering. Want in heel veel organisaties ziet Van Egmond de factor mens onder de radar verdwijnen. “Neem overheidsinstellingen. Die hebben geen winstoogmerk, dus je zou verwachten dat de werknemers zich meer met de organisatie verbonden voelen. Dat ze het gevoel krijgen iets nuttigs te doen voor andere mensen. Maar het probleem bij dit soort organisaties is de omvang: neem die grote ministeries, er werken soms tienduizenden mensen. De structuur is vaak bureaucratisch en hiërarchisch. Ik spreek veel mensen die zich radertjes voelen in zo’n systeem, ze zien zelf niet meer wat ze precies bijdragen. Dat is funest voor de betrokkenheid en bevlogenheid. ”

Gebrek aan autonomie

In andere organisaties ziet Van Egmond juist een gebrek aan autonomie. “Kijk naar het gemiddelde ziekenhuis. Daar hebben verpleegkundigen maar zeer beperkt invloed op hun rooster. Want wanneer moet het overgrote deel van hen aanwezig zijn? In de ochtend. En hoe komt dat? Omdat de arts dan zijn rondes loopt. Met andere woorden: de hele organisatie is op die arts afgestemd. Misschien zou die ook op andere tijden bij de patiënten langs kunnen gaan – maar die vraag wordt gewoon niet gesteld. Jammer, want het beïnvloedt de autonomie van heel veel werknemers.”

Bevlogen en betrokken op 3 niveaus

Maar, zult u zeggen, als er één groep medewerkers betrokken en bevlogen is, dan is het toch wel het medisch personeel. Artsen en verpleegkundigen hebben toch voor hun werk gekozen omdat ze mensen willen helpen? Inderdaad, zegt Van Egmond, maar volgens hem vallen betrokken en bevlogenheid op te delen in drie soorten. “Je hebt bevlogenheid op individueel niveau, en en betrokkenheid op teamniveau en op organisatieniveau. Dat verschil is belangrijk. Mensen zijn vaak heel bevlogen voor hun directe werk. De chirurg bij die patiënt op de operatietafel, de leerkracht bij zijn leerlingen. Maar dat betekent nog niet dat ze ook betrokken zijn bij hun team, laat staan bij hun organisatie.

Betrek de mens bij de organisatie

Want juist op dit punt valt volgens hem nog veel te winnen. “Medewerkers die ook betrokken zijn bij hun team en organisatie, zetten een stapje meer, kijken hoe de dienstverlening kan worden verbeterd. Daarom zijn teams en organisaties met werkelijk betrokken en bevlogen medewerkers per definitie succesvoller. En daarom is het ook zo jammer dat Nederlandse organisaties hier wereldwijd zo slecht op scoren. Er blijven tal van kansen liggen.”

Meer weten?

Wilt u weten hoe u de bevlogenheid en betrokkenheid in uw organisatie kan opschroeven, op alle drie de niveaus? Henny van Egmond is een van de sprekers op het HR Congres Bevlogenheid en Werkgeluk op 12 december 2019 op de Jaarbeurs in Utrecht.

Dit artikel verscheen eerder op PW.



Print Friendly, PDF & Email
Categorie : cases, Langer werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid