Stelling
"Bij langer thuiswerken moet je het werk zelf heel anders inrichten."
26
4
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden Burn-out: 7 aandachtspunten
Arbeidsomstandigheden

Burn-out: 7 aandachtspunten

burn-out bij medewerker

Wie zich vaak uitgeput, boos, ondergewaardeerd en gekortwiekt voelt, thuis, op het werk of allebei, die is hard op weg naar een burn-out. Het fenomeen grijpt zo sterk om zich heen dat het wel een epidemie (..) lijkt. De oplossingen gaan steeds meer richting een betere balans vinden. Tussen werk en privé, met meer tijd voor echte ontspanning, waarin je alles op en rond dat werk (even) vergeet. Over loslaten, zodat je als herboren weer terug kunt komen.

Elizabeth Grace Saunders is time management coach in de VS. Wij zouden haar een professional organizer noemen. Ze heeft vele klanten begeleid met burn-outverschijnselen. Uit die praktijk heeft ze in een artikel op HBR aandachtsgebieden benoemd waarmee mensen met een aanstaande burn-out weer blijer kunnen worden in hun huidige baan. Het betekent schaven. Aan je werk, en aan de rest van je leven. Anders is de kans groot dat de burn-outverschijnselen weer opduiken.

7 Aandachtspunten tegen burn-out

1} De werkdruk.

Bijna iedereen zucht onder steeds verder toenemende werkdruk. Dat komt vooral omdat we meer werk moeten doen met te weinig mensen. Bovendien moet het in steeds minder tijd. Je moet het zodanig druk hebben, stelt Saunders, dat je al het werk afkrijgt dat je moet doen, en nog voldoende tijd overhoudt voor pauzes en herstel, en voor persoonlijke groei, opleiding en ontwikkeling. Je moet dus, vat ze het zelf samen, een gevoel van balans hebben in je hele bestaan. Lastig, als de oorzaken van de werkdruk vooral van de werkgever komen.

Grip krijgen op je eigen tijd

De meeste werkenden hebben dus niet voldoende tijd om alles op tijd af te krijgen en er zelf een prettig gevoel aan over te houden. Je zit dan in een onbalans en voelt je  zoals beschreven in de inleiding. Saunders komt met wat tips uit haar eigen praktijk waarmee je zelf kunt beoordelen of je leven nog in balans is. Wie dat wil weten vraagt zich het volgende af:

  • Kan ik voldoende plannen wanneer ik welk werk doe?
  • Bepaal ik  zelf welke prioriteiten ik aanbreng in mijn werk?
  • Kan ik taken delegeren?
  • Zeg ik tijdig ‘nee’ zeggen tegen werk dat ik er nu niet meer bij kan hebben?
  • Stop ik op tijd met een taak die voldoende is afgewerkt?

Met deze vragen krijg je zelf meer zicht op waar je je werkdag aan besteedt. Vooral de perfectionisten onder ons, en de mensen die anderen graag een plezier doen zouden hier strak(ker) de hand aan moeten houden, suggereert Saunders. Betere regie over je werk, is kort gezegd de oplossing. Makkelijker gezegd dan gedaan? Lees deze tips van een Nederlandse professional organizer!

2} Te weinig autonomie.

Wie het gevoel heeft dat hij of zij wordt geleefd op zijn werk, omdat hij zelf amper kan bepalen wanneer wat moet gebeuren en hoe, moet zich afvragen waar die gevoelens vandaan komen. Komt het omdat je op elk uur van de dag en nacht klaar moet staan om berichten, mails en apps van de leidinggevende te beantwoorden? Zijn er elke dag weer andere prioriteiten waardoor er nooit iets af komt? Of is er gewoon niet genoeg menskracht, technische ondersteuning of onvoldoende hulpmiddelen om het werk op tijd af te krijgen? Pas wanneer je die onderliggende oorzaak hebt opgespoord, is het mogelijk om er iets aan te doen. Zoals bereikbaarheidstijden afspreken. Of de prioriteiten op het werk een periode vast zetten. Duidelijker aangeven wat nodig is om dat werk binnen die tijd gedaan te krijgen.

3} Onvoldoende waardering.

Niet alleen geld, vooral ook schouderklopjes, pluimen en andere onstoffelijke blijken van ‘goed gedaan’ zijn erg waardevol voor iedereen. Wie zich onvoldoende gewaardeerd voelt, moet volgens Saunders eerst precies bepalen waar dat aan ligt. Is het (toch) het salaris, dan moet daarover worden onderhandeld. Of over een promotie, of een (prestatie)bonus. Maar vaker gaat het over erkenning voor een goede prestatie die uitblijft. Of waardering voor al dat overwerk van de afgelopen maand. Wat zou je het gevoel terug kunnen geven dat het toch echt wel de moeite waard is om hier te blijven werken? Meestal is het iets heel eenvoudigs, zoals een complimentje of een schouderkopje.

4} Relaties.

De collega’s en de chef kunnen de meesten van ons niet zelf uitzoeken, stelt Saunders terecht. Maar de kwaliteit en intensiteit van het contact met ze, daar kan je zelf wel veel aan doen. Vaak zit het in kleine dingen, zoals oprecht luisteren naar het verhaal van een collega die vertelt over zijn wetenswaardigheden van de dag. Of een waarderende mail sturen naar iemand die een goede presentatie hield. Communiceren met respect voor de houding of de opvatting van de ander is heel belangrijk, aldus Saunders. Het heeft een grote invloed op het groepsgevoel, de moraal van het team. En omgekeerd kan een giftige atmosfeer ervoor zorgen dat de burn-outgevoelens overslaan. Volgens haar is dit een goede reden om op te stappen, nadat je van alles hebt geprobeerd om de groepsmoraal te verbeteren.

5} Eerlijke behandeling.

Het gevoel hebben dat een ander wordt voorgetrokken, omdat hij of zij makkelijker, of eerder dingen geregeld krijgt, of meer waardering krijgt kan de uitputting bij een aanstaande burn-out versterken. Sommige mensen spreken pas waardering uit voor jouw prestaties als je ze er expliciet om vraagt, weet Saunders. En wie dat zelf niet makkelijk vindt, kan lang rondlopen met een toenemend gevoel van frustratie door onderwaardering. Wie vindt dat anderen worden ‘voorgetrokken’ kan maar het beste expliciet vragen waarom dat gebeurt, denkt de auteur. Het gevoel ondergewaardeerd te worden kan de motivatie en betrokkenheid om bij deze werkgever te blijven stevig aantasten.

6} De bedrijfscultuur.

Iedereen heeft bepaalde idealen en overtuigingen die hij of zij in zijn werk wil verwezenlijken. Die persoonlijke normen en waarden kunnen veranderen tijdens een loopbaan, en hetzelfde kan gebeuren bij het bedrijf waar iemand werkt. Vooral de houding, het gedrag en de overtuigingen die de leiding laten zien zijn hierbij sterk bepalend. Wijken die af van je eigen, persoonlijke normen en waarden dan is dat zeker een mogelijke oorzaak voor burn-out, aldus Saunders. De grootte van de kloof, en het belang dat iemand zelf hecht aan zijn persoonlijke overtuigingen bepalen wanneer het tijd wordt om op te stappen.

7} De balans werk-privé

Een burn-out gaat over veel meer dan alleen vermoeidheid. Ook te weinig tijd hebben voor een goed privéleven kan bijdragen aan dat gevoel van uitputting, afstandelijkheid en machteloosheid. En, hoewel je er misschien liever niet aan denkt: dat gesprek moet je eerst voeren met je direct leidinggevende. Het gesprek moet vooral gaan over een betere tijdsindeling. Eentje die beter bij jou past, bij je manier van werken, de piek- en daltijden van elke dag (en elke werkweek), en de andere verplichtingen die je hebt (vooral privé). Niet ter goedkeuring of als ontboezeming, maar als beslag op de tijd, en vooral: welke tijden daar het meest geschikt voor zijn. Met een optimalere tijdsindeling kan je meer aan, en komt er meer uit je handen. Ook daarbij zijn de tips voor een betere tijdsbeheersing van Saunders de meest waardevolle in haar op zich uitstekende artikel.

Kort en krachtig over burn-out

Wilt u de oorzaken en oplossingsrichtingen bij burn-out liever op een rij? Check dan nog even dit artikel op PW.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, Balans werk-privé, Basics van DI, Gezonder werken
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid