Stelling
"Generalisten zijn de duurzaamst inzetbare medewerkers."
23
14
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken Burn-out? Probeer de wereld wat aardiger te vinden
Gezonder werken

Burn-out? Probeer de wereld wat aardiger te vinden

Dit is geen gemakkelijke boodschap. Zeker niet voor mensen die al een burn-out hebben. Want de beste manier van omgaan met een burn-out is: zorgen dat je het niet krijgt. En de enige die een burn-out echt kan oplossen? Dat ben je zelf. De oplossing ligt in jezelf. Maar je vindt het meestal niet vanzelf.

Niet dat Yu Tse Heng en Kira Schabram het zo hard brengen, in hun artikel ‘Your Burnout Is Unique. Your Recovery Will Be, Too’ op HBR. Die titel laat al zien dat zij er liever een positieve, opbouwende draai aan geven. Ze leggen de schuld voor het glibberige fenomeen dat ons nog altijd stevig bezighoudt niet bij het individu dat burned out raakt. De oorzaak van het probleem ligt meestal in de organisatie. Maar degene die het best in staat is om je te helpen bij het herstel van een burn-out, dat ben je meestal toch echt zelf.

3 Symptomen gedragswetenschappelijk beschouwd

Yu Tse Heng en Kira Schabram zijn gedragswetenschappers. Ze hebben de meest effectieve manieren om te herstellen van een burn-out vastgesteld uit diverse onderzoeken die ze zelf (mede) hebben uitgevoerd. Die oplossingsrichtingen hebben ze gekoppeld aan 3 verschillende symptomen van burn-outs die in allerlei combinaties kunnen voorkomen. Die symptomen klinken vrij bekend: uitputting, cynisme en laag gevoel van eigenwaarde. Maar ze beschrijven deze symptomen en de oplossingen vanuit de gedragswetenschap. En dat geeft ze een wat ander jasje. Die andere invalshoek is wat dit artikel lezenswaard maakt.

Verwenmomenten bij uitputting

Zo zijn mensen die leiden aan mentale of fysieke uitputting (of beide) vaak geholpen als ze, verspreid over een dag, wat plezierige zaken kunnen doen. Wat dat is, hangt sterk af van je eigen voorkeuren, maar denk aan een kort middagslaapje, een lekkere maaltijd koken, of even kort mediteren. Wie bewust dergelijke ‘verwen’momenten inlast, zeker op een drukke dag waarop je eerst de grootste uitdagingen of moeilijkste taken hebt benoemd, ervaart de volgende dag minder stressgevoelens. Opvallend dat het de volgende dag pas naar voren komt, overigens. Ontstaat stress vooral bij terugkijken op een drukke dag? Of moet je het vergelijken met een batterij opladen? Dat merk je ook pas echt nadat het laden is voltooid…

Het leed van anderen

Elk symptoom van een aanstaande burn-out vereist een heel andere aanpak, benadrukken de auteurs. Wie vooral last heeft van een cynische houding moet geen verwenmomenten inlassen. Cynische mensen die vooral letten op zichzelf worden daar meestal nog cynischer van. Zij zijn beter geholpen als ze zich richten op het leed van anderen, en daar wat aan proberen te doen. Ook hierbij is de verbetering die ontstaat door zo’n positieve ervaring pas de volgende dag te zien.

En mensen die vooral last hebben van een lage eigendunk, doen er goed aan om meer activiteiten op te zoeken die hun zelfvertrouwen versterken. Dat kunnen dingen zijn die je zelf leuk vindt en goed kunt, maar ook anderen helpen kan een manier zijn waarmee deze mensen zichzelf verder helpen.

Jij bedenkt het niet voor een ander

Yu Tse Heng en Kira Schabram maken 2 belangrijke aantekeningen bij deze strategieën om echte burn-outs te vermijden. Essentieel is dat de medewerker helemaal zelf kan bepalen wat hij of zij doet om de symptomen te verminderen, en ook volledige vrijheid krijgt in de manier(en) waarop. Managers die cynische werkenden met opzet in contact brengen met allerlei mensen in bestaande werkgerelateerde sociale netwerken versterken het gevoel van vervreemding meestal. Wie tegen een burn-out aanloopt, moet zijn eigen oplossingen kunnen kiezen. En daarvoor alle tijd en ruimte krijgen. Tot de problemen die leidden tot de burn-out voldoende zijn opgelost, en iemand zijn geestelijke balans weer heeft gevonden.

Compassie is een spier

De andere belangrijke kanttekening plaatsen de auteurs door iets dat ze zelf ontdekten tijdens hun onderzoeken. Wie al last heeft van burn-outverschijnselen vindt het vaak lastig om iets leuks te doen voor zichzelf of om aandacht te hebben voor anderen. Maar de mensen die daar toch wat energie voor kunnen opbrengen, merken al snel dat hun stressniveau aanzienlijk daalt. Yu Tse Heng en Kira Schabram concluderen hieruit dat inlevingsvermogen een soort spier is. Die je vooral kunt trainen met yoga, meditatie en zelfs met ademhalingstechnieken. Iedereen kan dus leren om wat aardiger te zijn, voor zichzelf en voor anderen. En wie dat vermogen kan versterken, merkt dat hij echt op weg is om te herstellen van een burn-out.

Werkgever, let op de geestelijke gezondheid!

Maar de beste manier van omgaan met burn-outs is niet een positievere grondhouding, hoewel dat geen kwaad kan. De beste preventie voor burn-outs is zorgen dat je ze niet krijgt, benadrukken ook Yu Tse Heng en Kira Schabram. En daarbij hebben bedrijfsorganisaties een belangrijke verantwoordelijkheid. Zorg dat het niet zover hoeft te komen, door meer aandacht te hebben voor de geestelijke gezondheid van de medewerkers.

Soms is een burn-out toch onvermijdelijk. Maar ook dan is meer aandacht voor de symptomen en de oorzaken daarvan essentieel. Niet alleen bij de werkgever, maar vooral ook bij de werknemer(s) die het overkomt. Zodat hij en zij zichzelf uit dat moeras kan trekken. Want dat is uiteindelijk de meest effectieve behandeling. Denken de auteurs, en wij ook.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws
Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid