Stelling
"Ik hou werk en privé liever strikt gescheiden."
32
19
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Competenties vinden: gluren in de toekomst
Langer werken

Competenties vinden: gluren in de toekomst

Innoveren en improviseren

Niemand kan met zekerheid voorspellen wat er over drie, vijf of tien jaar gaat gebeuren. Tenzij u net terug bent gekomen van een reisje uit die nabije toekomst. Toch is dat precies wat u moet doen als u competenties bepaalt: voorspellen welke gedragingen binnenkort voor het meeste succes gaan zorgen. U moet dus toch vanuit het hier-en-nu om de hoek proberen te kijken naar de toekomst…

Zoeken naar competenties vanuit de organisatie betekent kijken naar gedrag, het liefst in de meest uiteenlopende situaties, van zo veel mogelijk verschillende werknemers op steeds dezelfde punten in het nabije verleden tijdens een productieproces of projectverloop. Dit zijn kritieke momenten voor de organisatie. Gedragingen van medewerkers op kritieke momenten geven doorgaans goede aanwijzingen hoe tot opmerkelijke prestaties in de ogen van klanten is gekomen. Dit is voor de organisatie succesvol gedrag op kritieke momenten.

Wat vinden de stakeholders?

De meeste organisaties vinden het lastig om kritieke momenten en succesvolle gedragingen te definiëren. Diverse methoden kunnen helpen om deze kritieke momenten en succesvolle gedragingen van zo veel mogelijk invalshoeken te beschrijven. Naast gesprekken met betrokken werknemers en indrukken van collega’s en de directie kan de mening van klanten heel belangrijk zijn. Die is op diverse niveaus na te gaan.

Attributen in het normale werk

Bij de attribuut-methode noemen ervaren collega’s of het management eerst de belangrijkste kenmerken van in hun ogen succesvol gedrag in het normale werk op volgens hun kritieke momenten in steekwoorden. Wat helpt om het dagelijkse werk nog efficiënter te doen zonder extra storingen of klachten van klanten en collega’s? Welk gedrag hielp het meeste daarbij? Hierna vraagt u aan stakeholders, zoals betrokken klanten en werknemers van andere afdelingen om elk steekwoord een rapportcijfer te geven. Zo komen vooral de succcessen in het huidige werk naar voren, uitgevoerd tijdens veel voorkomende of routine-handelingen.

Gedrag bij kritieke gebeurtenissen

Verder dan het hier-en-nu komt u meestal niet bij de attribuut-methode. Dan kan de critical incident-methode verder helpen richting de toekomst. Klanten en werknemers worden spontaan gevraagd naar hun positieve en negatieve ervaringen met een werknemer of afdeling. Meestal spontaan, soms na enig doorvragen, komen ze op niet-alledaagse gebeurtenissen, die volgens hen opvallend goed of juist opmerkelijk slecht werden aangepakt. Hoe zijn de collega’s uit die onverwachte crash, storing of al dat extra werk gekomen? Hoe belangrijk was creatief, improviserend of doortastend handelen daarbij? Je kunt deze incidenten benaderen vanuit de relatie met de stakeholders (hoe goed bent u geholpen?), maar ook vanuit het functioneren als lid van een team of afdeling (was er extra werkdruk, kwaliteitsverlies), en in een representatieve rol als werknemer van de organisatie (bij officiële gelegenheden als zakendiners, ontvangsten en bedrijfsfeesten).

Hoe veranderlijk is het werk?

Welke methode je kiest om competent gedrag te benoemen hangt erg af van de functies waar het om gaat, en waar de organisatie naartoe gaat. Verandert het werk naar verwachting niet veel de komende tijd, dan is de attribuutmethode geschikt. Zijn er wel flinke veranderingen nodig, dan geven de kritieke incidenten betere aanwijzingen. Het volgende voorbeeld laat de speurtocht zien volgens de attibuutmethode.

Competent gedrag van verkopers

Bij autobedrijf Mobiel springen de verkopers op elke bezoeker af die de showroom binnenkomt. Ze geven een ongevraagde rondleiding, laten allerlei modellen, typen en accessoires zien en laten niemand de deur uitgaan zonder een pak folders. Maar veel klanten bewegen zich tijdens die ontmoeting al snel naar de deur.

Eén verkoper, Jan van der Stuur, pakt het anders aan. Hij dringt zich niet op, maar toont op afstand belangstelling door in de buurt van de bezoeker te blijven. Als die alles heeft bekeken wat hij interessant vindt, stelt de verkoper zich voor een eventueel vervolg op deze showroomverkenning beschikbaar. Hij raakt met de potentiële klant in gesprek, maar niet alleen over auto’s. Ze praten over van alles, zoals het pupillen-elftal van zijn zoon, golfclubs, hockeysticks, tennislessen, die mooie zomervakantie en ook over auto’s, waarbij de verkoper zijn verkoopargumenten niet vergeet. Vervolgens neemt hij afscheid van de bezoeker, nadat hij hem heeft voorzien van relevante documentatie over de modellen die hem interesseren.

Competent gedrag brengt meer op..

Uiteraard is een verkooptransactie afsluiten voor een verkoper dagelijks werk. Het gaat hier dus om het succesvolste attribuut in dat werk. Jan van der Stuur heeft alle vertrouwen in zijn aanpak. Heeft hij gelijk, dan komen zijn klanten binnen korte tijd terug om een auto te kopen. De verkoper besteedt aan elke (potentiële) klant tien procent meer tijd, maar scoort daarmee een kwart meer omzet dan zijn collega-verkopers.

.. en past bij de bedrijfsdoelen

Jan’s gedrag wordt pas echt competent als zijn succes geen eenmalige toevalstreffer is. Zou soortgelijk gedrag bij andere klanten niet leiden tot meer verkopen, dan is een afwachtende houding jegens klanten die kennelijk iets willen kopen niet competent. Maar dat hangt altijd af van de context van de functie en de bedrijfsorganisatie. Wil Mobiel binnen enkele maanden de helft meer verkopen, dan is Jan’s gedrag waarschijnlijk niet competent genoeg. Maar dat geldt helemaal voor het gedrag van de andere verkopers. Wil Mobiel dus zo snel zoveel meer verkopen, dan moet het bedrijf alle verkopers vervangen, of zich ergens anders vestigen. Gaat het om resultaten op de langere termijn, dan is Jan’s verkoopgedrag – als het herhaalbaar is ‑ waarschijnlijk competenter dan dat van zijn collega’s. Het is dan een kritiek incident met betere resultaten gebleken. Klanten waarderen deze manier van geholpen worden naar een auto kennelijk beter.

Meer over competenties

Dit is het tweede artikel uit een serie over competenties, als gedragingen waarmee meer mensen langer en beter kunnen doorwerken. Lees dit artikel om meer te weten over wat competenties zijn.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Langer werken, Nieuws
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid