Stelling
"Wie het vaak te druk heeft, kan niet prioriteren"
8
12
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken De 7 belangrijkste soft skills (momenteel)
Langer werken

De 7 belangrijkste soft skills (momenteel)

een bevlogen medewerker

Onzeker. Kwetsbaar. Grillig. Ambigu. Je hebt amper een idee wat er morgen gaat gebeuren. Zo kan je het huidige bedrijfsklimaat wel omschrijven. Hoe blijf je daarin overeind, als ambitieuze professional? Alleen door mee te gaan blijf je duurzaam inzetbaar. Niet als een vaantje in de wind, maar als riet in een storm. Vertrouw op je soft skills om steeds de betere kanten op te buigen. Maar wat zijn nu de relevantste soft skills?

Zeker in de huidige onzekere gig-economy is flexibiliteit, of aanpassingsvermogen de belangrijkste onder de soft skills die je moet meebrengen naar elk nieuw bestaan. Maar dat is niet voor iedereen altijd even makkelijk. Niemand is echt dol op veranderen, zeker niet als het bijna elke dag weer anders moet.

Dit zijn nu de 7 belangrijkste soft skills

Veranderen is dan ook niet: met alle winden meewaaien. Er moet een zekere ontwikkeling blijven in alles dat je doet. Geleidelijk, liefst dakpansgewijs, voortbouwen op eerdere ervaringen en kennis. Die je hebt opgedaan in liefst meerdere functies en verantwoordelijkheden, ook al waren ze tijdelijk. Alles telt mee om breder inzetbaar te worden. En om zo duurzaam inzetbaar te blijven. Let daarbij vooral op de volgende 7 soft skills.

1} zelfkennis.

Beter inzicht in je persoonlijke productiviteit, of de omstandigheden waaronder jij tot je beste prestaties komt. Dat kan gaan over werktijden, maar ook over de omstandigheden waaronder jij optimaal presteert. Of creatiever bent, en op je beste ideeën komt. Bijvoorbeeld in de omgang en samenwerking met een robot, app of ander (deels) geautomatiseerd proces. Een professional kan zelfstandig aan een taak werken, en toch het gezamenlijk doel van het team of de organisatie (klant) bedienen.

2} reflectief vermogen.

Mensen die dit beheersen, houden zichzelf regelmatig een spiegel voor. Wat deed ik goed, hoe kwam ik over op anderen en wat wil ik binnenkort nog beter of andere kunnen doen? Zelfreflectie is een uitstekende manier om je professionele houding en de manier waarop je op situaties reageert in kaart te brengen. Hoe reageer je van nature bij nieuwe ontwikkelingen? Omarm je ze enthousiast of ben je afwachtend? In welke situaties is dat wel en niet handig? Weet je hoe je opbouwende kritiek kunt leveren? Kan je er goed mee omgaan?

3} goede tijdsbeheersing.

In steeds meer functies moet je jezelf voortdurend afvragen: doe ik de juiste dingen, doe ik ze op het juiste moment en op de juiste manier? Effectief omgaan met de altijd schaarse tijd die je hebt betekent dat je efficiënter werkt. Je tijd goed kunnen indelen is daarom een zeer belangrijke soft skill. Zelfkennis, over de beste manieren en tijdstippen waarop jij elk werk het beste afkrijgt is essentieel hiervoor. Je komt betrouwbaarder en professioneler over, mensen die ‘zaken’ met je doen zijn tevredener. Ook goed tegen stress en burn-outs.

4} emotionele intelligentie.

Met name: actief kunnen luisteren naar wat een ander echt bedoelt, met aandacht voor lichaamstaal en inlevingsvermogen in de ander zijn of haar waarschijnlijke reactie op een gevoelig onderwerp. EQ is een vaardigheid die je inzetbaarheid in veel lastige situaties aanzienlijk verbetert. Veel oefenen, in diverse situaties, en contacten onderhouden met verschillende soorten mensen helpt daar enorm bij.

5} goede communicatieskills.

Goed kunnen communiceren met zo veel mogelijk verschillende mensen is belangrijk om hen te laten weten waar jij voor staat, en hoe de ander daarover denkt. Waarbij je anderen in hun waarde laat én met je mee krijgt. Stem je argumenten af op de doelgroep. Stel je niet te nederig op, maar kom ook niet te agressief over. Laat weten waar je voor staat, en bedenk tegelijk hoe ver je kunt ‘buigen’ naar de anderen zonder ‘barsten’.

6} tegen een zekere ‘buitendruk’ kunnen.

Omgaan met stress, burn-out en de werk-privébalans wordt voor werknemers steeds belangrijker. Maar ook voor de werkgevers, omdat de kosten van uitval door stress en burn-outs (ziekteverzuim en vervanging) jaarlijks in de miljarden lopen. Weten wanneer het voor jou genoeg is, wanneer je niet meer kunt doen en over die limiet goede afspraken maken met iedereen is erg belangrijk voor je inzetbaarheid.

7} goed omgaan met technologische ontwikkelingen.

Inzicht in het ‘waarom’ van een nieuw apparaat of een ingrijpende upgrade helpt klanten en collega’s. Vooral met in te zien hoe ze de nieuwe techniek kunnen integreren in het dagelijks werk, en welke nieuwe toepassingen mogelijk zijn. Gebruik daarbij je creatieve denkvermogens (tip 1).



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Langer werken, Nieuws, Talentontwikkeling, Tools
Congres over Duurzame Inzetbaarheid 2021

Half thuis, half op de zaak… en misschien ook nog weleens onderweg. Hybride werken is de nieuwe vorm van duurzaam doorwerken als we uit de crisis komen. Onderzoek toont aan dat de balans tussen werk en privé een grote uitdaging is voor de thuiswerkende medewerkers. Hoe geef je vorm aan het DI-beleid in de nieuwe hybride omgeving? Laat je tijdens het online congres over Duurzame Inzetbaarheid op 15 en 17 juni 2021 inspireren door de experts en vooruitstrevende bedrijven. Zij nemen je mee in de nieuwste inzichten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Twee middagen vol inspiratie, kennis en praktische tips voor jouw DI-beleid.

Bekijk het complete programma en schrijf je in!

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid