Stelling
"Werkgevers hebben gelijk. De cao's gaan teveel over het salaris."
11
36
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Competentiemanagement De beste trainers zitten naast u…
Competentiemanagement

De beste trainers zitten naast u…

team dat plant

We moeten blijven leren, we moeten ons blijven ontwikkelen. Alleen dan maken we kans om langer aan het werk te blijven. Dat is nu wel bekend. Maar waar leren we het meeste van? Niet van grootschalige opleidingsprogramma’s buiten-de-deur. Van wie leert u wel het meest? Van degene die naast u zit. Gaat dat altijd goed?

Dat leren-van-collega’s is een onderschatte vorm van persoonlijke ontwikkeling. Leren op de werkplek doen we al tientallen jaren, maar dat kwam meestal van trainers of coaches die van buiten komen. Nu vraagt ruim de helft van de mensen die een nieuwe vaardigheid onder de knie wil krijgen – een programma, product, machine of een app –het aan een collega.

Informeel leren, moet je dat structureren?

Die ontdekking deden Kelly Palmer en David Blake van het leerplatform Degreed (ook in ons land actief). Ze schreven een artikel op HBR over het fenomeen ‘leren van elkaar’. De auteurs verbazen zich erover dat bijna nog geen enkel bedrijf een formele structuur heeft om dat onderlinge leren (ook wel informeel leren genoemd) te stimuleren. Misschien moet je dat juist wel niet doen, denkt u nu (net als wij). Want dan gaat het informele eraf.

Nadelen van informeel leren

Nadeel van die stille aanpak is dat veel ontwikkelactiviteit in de onderneming onbekend blijft. Dat anderen er niet van kunnen profiteren, en dat veel kennis weglekt uit het bedrijf zodra de mensen die het onderling hebben gedeeld opstappen. Ander nadeel: formeel leren van een externe docent of trainer heeft meer aanzien. Zeker bij het management, dat zeker wil weten dat de kennis en ervaring nieuw is, en iets toevoegt aan wat de mensen al kennen. Bovendien kan van elkaar leren eindeloos duren juist omdat het informeel en tussen het werk door gebeurt. Dat betekent lang wachten voordat genoeg mensen de vereiste skills en vaardigheden hebben opgedaan voor een nieuw product of nieuwe dienst.

Slimme mensen kunnen kennis doorgeven

Dus waarom zou je als manager of HR dat onvoorspelbare leren van elkaar in een formele vorm gieten? Palmer en Blake noemen twee stevige argumenten om dat toch te doen. Het eerste sluit aan bij de inmiddels beroemde uitspraak van Apple-oprichter Steve Jobs: We huren slimme mensen in zodat zij ons kunnen vertellen wat we moeten doen. Denk aan al die slimme talenten die het bedrijf na zorgvuldige procedures in huis heeft gehaald. En denk aan de kennis die deze mensen hebben, en aan de vaardigheden die ze hebben om in korte tijd iets nieuws te leren. Als u ze stimuleert om dat aan collega’s door te geven, bespaart u veel opleidingskosten. (Dit argument gebruiken de auteurs – begrijpelijk – niet zelf.)

De natuurlijke leercurve

Het tweede argument om informeel leren van elkaar te stimuleren is nog steekhoudender. Informeel leren sluit heel goed aan bij de ‘natuurlijke leercurve’ waarmee mensen iets nieuws leren beheersen: kennis opdoen, die kennis in de praktijk brengen, van anderen horen hoe goed of slecht ze dat hebben gedaan, en van die feedback leren hoe het de volgende keer beter kan. Informeel leren omvat alle vier deze fasen van de leercurve. En is dus heel geschikt om iets nieuws te leren.

Bijkomende voordelen

Iets leren van een collega heeft meerdere bijkomende voordelen, stellen Palmer en Blake. Van hem of haar horen wat er schort aan je gedrag is minder bedreigend dan een formeel verzoek moeten doen aan de leidinggevende of manager voor een training of opleiding in iets dat je ‘kennelijk’ niet zo goed beheerst. En er is nog een voordeel: leren van elkaar scherpt de management- en leiderschapsvaardigheden aan. Medewerkers leren zo ook hoe ze feedback op een eerlijke en constructieve manier kunnen geven aan een collega, die dat ook andersom doet. Dus het traint ze tegelijk in gesprekstechnieken en interpersoonlijke vaardigheden. Maar dan wel constructief, want beiden moeten met elkaar verder werken.

Leren van elkaar stimuleren: 3 tips

In hun artikel laten Palmer en Blake uitgebreid zien hoe informeel leren werkt bij het social mediabedrijf LinkedIn. De medewerkers leerden elkaar hoe ze lastige gesprekken moeten voeren. En dan met name de gesprekken waar iedereen zo tegenop zag dat niemand ze voerde. Een sterk argument om informeel leren aan te moedigen binnen uw organisatie. Minder sterk vinden we de tips hoe u dat zou kunnen doen. Ze zullen velen overbekend, of zelfs wat obligaat lijken. Voor de volledigheid noemen we ze kort.

1} Benoem enkele kartrekkers of ambassadeurs.

Idealiter zijn het mensen die buiten het primaire proces staan (HR?), of niet betrokken zijn bij het onderdeel dat ze begeleiden. Neutrale begeleiders, liefst getraind in gesprekstechnieken zijn nodig om het proces op gang te brengen, eventueel om sessies te organiseren, gespreksonderwerpen te benoemen en om als scheidsrechter ontluikende irritaties in de kiem te smoren. Deze mensen kunnen ook kennisnetwerken op gang brengen waarin mensen opgedane kennis informeel kunnen uitwisselen tijdens borrels, uitjes of in kennisgroepen.

2} Zorg voor een veilige leeromgeving.

Hierbij gelden alle basisvoorwaarden die u waarschijnlijk al kent: het gaat om leren van elkaar, dus feedback moet eerlijk en constructief zijn, gegeven met begrip voor de situatie van de ander die zich ervoor moet openstellen, mensen moeten elkaar altijd serieus nemen. Maar wat als het leerproces op de (primaire) werkplek plaatsvindt? Terwijl elke toevallige passant het kan zien? Dat kan erg confronterend zijn en het leerproces belemmeren. De tip om dan een afgesloten oefenlocatie te gebruiken ontbreekt. Misschien terecht, zie de volgende tip.

3} Blijf bij de praktijk.

Informeel leren werkt alleen goed als de deelnemers de situaties direct kunnen herkennen in hun dagelijkse werk. Want alleen dan kunnen ze het geleerde ook direct toepassen in het dagelijkse werk. Nieuwe vaardigheden leer en onthou je het beste als ze komen uit echte praktijksituaties, en als je ze daarin ook direct weer kan toepassen. Iedereen met een rijbewijs zal dat beamen.

Het hoe hangt af van de situatie

Zoals gezegd, deze tips zullen de meesten van u wel kennen. Ook is de conclusie van Palmer en Blake terecht dat informeel leren aanvullend is op andere, traditionelere leervormen zoals klassikaal kennis opdoen. En ook die conclusie is te vinden in veel andere managementlectuur over persoonlijke ontwikkeling. Maar misschien zijn de tips in dit artikel toch nuttig als geheugensteuntje of checklist. Voor als u uw eigen leren-van-elkaarprogramma opzet, of weer afstoft. Want het pleidooi voor deze vorm van informeel leren door Palmer en Blake staat wel als een huis. Maar ook voor leren van elkaar geldt: bekijk onderling wat het beste werkt.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Competentiemanagement, Langer werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid