Stelling
"Ik ga vooral inzetten op meer leren van elkaar dit jaar!"
30
5
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Dit is uw nieuwe concullega!
Anders werken

Dit is uw nieuwe concullega!

vriendelijke robot-man

Help! Mijn baan gaat eraan! Denkt bijna een werknemer op elke drie als hij een robot ziet. Maar: net nog iets meer mensen zeggen ‘welkom’ tegen deze nieuwe concullega. Zo blijkt uit nieuw onderzoek van Protime.

Waarom zijn de meningen zo verdeeld over de komst van robots op de werkvloer? Sommige werknemers zijn bang niet genoeg technisch kennis te hebben voor de komst van robots. Vrouwen hebben dit gevoel 10 procent vaker dan mannen. Daarnaast denkt een ruime helft (58%) van de werknemers dat de techniek teleur zal stellen.

Tijd overhouden

Aan de positievere kant verwachten twee van elke vijf werknemers meer tijd over te houden door robotisering en kunstmatige intelligentie. Ook ziet ruim een op elke drie werknemers (36%) het wel zitten om administratief werk uit te besteden aan een ‘robotcollega’. Werknemers besteden deze gewonnen tijd het liefst aan persoonlijke ontwikkeling (27%) of het optimaliseren van bedrijfsprocessen (17%).

Nieuwe vaardigheden voor nieuwe technieken

Volgens Lucas Polman, directeur Protime Nederland doen werkgevers er goed aan om hun mensen voor te bereiden op een toekomst met steeds meer robots. “Dat kan door werknemers nieuwe vaardigheden aan te leren die nodig zijn om met nieuwe technieken om te gaan. Zo zien zij de toekomst rooskleurig in en ontvangen zij de innovaties met open armen.”

In opkomst: de empathische robot

Mooi gezegd, maar hoe doe je dat? Het gaat vooral om de interactie tussen mens en robot. De opkomst van robotisering maakt sociale vaardigheden in de toekomst extra belangrijk, zo bleek in 2016 al uit Amerikaans onderzoek. Die persoonlijkheid heb je als werknemer van de toekomst dan vooral nodig als verbindingsstuk. Tussen klant en machine, die het dommere of vaak herhalende routinewerk doet dat hoort bij een taak. Zo kunnen wij sneller, beter en aangenamer werken. Om dat aanpassingsproces soepel te laten verlopen kunt u de volgende uitgangspunten gebruiken:

1} Mens en robot verdiepen zich in elkaars ‘wereld’

Kunt u een robot vragen om zich in te leven op de mens? Ja. Want de robot heeft inlevingsvermogen en sociale vaardigheden nodig om zijn (half)product of dienst goed te kunnen uitleggen aan de (eind)klant. Om de robot goed in te kunnen stellen op de wens van de mens, die “het” net iets anders wil dan eerder bedacht… Is een slimme menselijke operator onmisbaar, inderdaad. Een leven lang leren is dan ook geen loze kreet, maar een vereiste. Dat geldt net zo goed voor de robot zelf.

2} Robotisering biedt klant en werkende meerwaarde

De nieuwste generatie slimme robots zijn niet voorgeprogrammeerd voor één specifieke taak. Ze hebben intelligente vermogens waarmee ze zich kunnen aanpassen op hun omgeving. Bovendien kunnen ze dat steeds sneller, omdat ze met kleinere en betere camera’s meer kunnen zien en steeds beter kunnen voelen door verfijndere sensoren. Zo kunnen ze zich sneller dan ooit instellen op nieuwe, andere taken. Zoals onder meer is te zien in de verpakkingsindustrie. Ook kunnen slimmere robots als zelfrijdend karretje maaltijden bezorgen. En helpen bij wachtrijen, door mensen sneller te verwijzen naar vrije balies. Of ’s nachts kantoren stofzuigen. Een robot als rijdende afvalbak zorgt op Schiphol voor minder zwerfvuil en minder bukken voor de schoonmakers. Het biedt klant en werknemer meerwaarde.

3} De mens blijft nodig

Bij al die nieuwe of andere taken is er toch nog steeds een mens nodig die het ‘apparaat’ vertelt wat het moet doen. En laat zien onder welke omstandigheden dat moet. Daarvoor blijft creativiteit en inlevingsvermogen nodig. Naar de robot, en naar de mensen toe die erdoor worden bediend. Daarom beveelt Josje Verbeeten van de Robotacademie iedereen aan om te bedenken welke taken (deels) automatisch kunnen, welk voordeel jij daarbij zou hebben en hoe je die robot daarop zou kunnen aansturen. Zo kunnen innovaties makkelijker en sneller worden doorgevoerd, denkt ze. En bent u ook duurzamer verzekerd van werk op niveau…



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Anders werken, Nieuws, Rendement op arbeid
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2019

13 juni 2019 | Fit for the future

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorgt u er voor dat uw medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de 11e editie van het congres over Duurzame Inzetbaarheid wordt u meegenomen in de laatste ontwikkelingen en inzichten op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid. U hoort hoe andere organisaties hiermee omgaan en leert hoe u dit direct kunt toepassen binnen uw eigen strategie.

Bekijk het programma en schrijf u in>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid