Stelling
"Ongeveer de helft van de werkende mensen kan echt niet lang thuis werken."
37
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsrelaties Duurzaam samenwerken op afstand: zo kan het!
Arbeidsrelaties

Duurzaam samenwerken op afstand: zo kan het!

Ergens anders werken dan op die ene, vaste werkplek? Veel werknemers hebben daar wel wat ervaring mee. Maar meestal voor kortere tijd, of hoogstens twee dagen per week. Als het verplichte thuiswerken maanden gaat duren, hoe zorg je als manager of leidinggevende dan dat ‘de zaak’ bij elkaar blijft?

Werken op afstand. In normale tijden kan het niet alleen thuis, maar ook in een Seats to Meet op een station, een hippe koffiebar of in een verzamelgebouw voor startups. Veel mensen zijn het min of meer gewend geraakt om soms elders te werken. Ook 43 procent van de werkende mensen in de VS heeft er wat ervaring mee opgedaan.

Twee grote problemen

Gelukkig, want uit die ervaringen kunnen we nu putten. Er zijn namelijk twee grote problemen met werken op afstand. De samenwerking en de communicatie daarover onderling, en het gevoel van eenzaamheid dat werkers-op-afstand krijgen als ze hun collega’s langere tijd niet informeel kunnen aanstoten, spreken bij het koffieapparaat of de waterkoeler. En omdat we die knelpunten al langer kennen, is er ook veel goede raad over. Twee vrouwelijke managementauteurs, Zoe Morris op TLNT en Tsedal Neeley op HBR, geven soortgelijke oplossingen voor deze twee knelpunten. Neeley gaat meer in op leidinggeven op afstand. Beide artikelen zijn verdienstelijk, mits je de vertaling naar je eigen bedrijf kunt maken.

5 tips voor beter contact tussen werkers op afstand

Gebrekkige verbinding, daar komen de twee grootste knelpunten bij werken op afstand goedbeschouwd op neer. En dan gaat het eens niet over de ICT. Het gaat vooral over dat typische HR-terrein: intermenselijk contact. Zoe Morris schreef er in 2018 al een goed stuk over. We gaan uit van haar tips om het contact tussen werkende mensen op afstand goed te houden. Soms aangevuld met de tips van Neeley.

1} Zorg voor een open, inclusieve bedrijfscultuur.

Mensen leren veel van elkaar als ze bij elkaar werken in een ruimte. Of in hetzelfde gebouw, zelfs wanneer ze in aparte kamers werken. Elkaar zien betekent: informatie uitwisselen. Wie de hele dag alleen achter een beeldscherm zit, doet dat veel minder makkelijk. De beste oplossing is zo veel mogelijk delen tijdens het werken. Er is veel communicatie- en projectmanagementsoftware die dat makkelijker maakt. Morris noemt er een paar in haar artikel, waarmee mensen hun vragen, voorstellen en concepten makkelijk kunnen delen. Een app die realtime bijhoudt waar iedereen aan werkt, en hoever de planning is, geeft nog meer gevoel van betrokken zijn bij elkaar. Dat benadert de kennis die je van elkaar hebt als je samen in een ruimte werkt.

2} Gebruik interne social media.

Gedachten en gevoelens delen blijft een belangrijk bindmiddel tussen mensen die samen aan dezelfde missie werken. Hoe gaat het ermee, hoe staan we ervoor, hoe gaat het met jou? Een makkelijk te gebruiken platform is uitstekend om mensen op afstand betrokken te houden bij de zaak, en bij elkaar. Met emoji’s kunnen ze de gevoelens uitdrukken die ze anders in een terloopse opmerking stoppen naar een collega aan de andere kant van de tafel. Er is een uitzondering, stelt Neeley: erg emotionele en complexe onderwerpen horen niet thuis in de virtuele groep. Hiervoor is een-op-een-conversatie over een telefoonlijn de beste vervanger van het gesprek onder vier ogen, denken wij. Kan dat ook niet, behandel dan hoogstens een onderwerp in een mail- of chatconversatie stelt Neeley voor.

3} Virtueel vergaderen.

Natuurlijk, in een zakelijke context praat je vaker over de inhoud dan over de koetjes en kalfjes. En dan zijn open social media- of projectplatformen, ook de interne, niet de meest aangewezen manier. Om miscommunicatie zo veel mogelijk te voorkomen moeten we elkaar dan echt live spreken, en vaak ook zien. Video conferencing dus, of virtueel vergaderen. Hiervoor bestaat een waslijst aan apps, die worden genoemd in de artikelen. Neeley heeft wat goede tips voordat je in de materie duikt. Een grondregel bij elke virtuele vergadering zou moeten zijn dat andere communicatie wordt gestaakt tijdens het vergaderen. Dus niet multitasken, smartphones op standby of uit. Dan vraagt de gespreksleider eerst aan iedereen hoe het met ze gaat. Let daarbij vooral op de nieuwelingen, tijdelijke mensen en de van nature introverte collega’s. Zij sneeuwen meestal onder in de hitte van het gesprek. Vervolgens deelt de gespreksleider zijn eigen ervaringen als eerste. Daarna komen de anderen meestal wel los. Hou ook de virtuele vergaderingen regelmatig, en sluit de werkweek af met een virtuele VrijMiBo. Kan ook dat onmisbare informele contact tussen mensen goed vervangen, suggereert Morris.

4} Elkaar blijven ontmoeten in levende lijve.

Goed, het artikel van Morris dateert uit 2018, het pre-Coronatijdperk dus. Maar ze heeft wel gelijk: er gaat niets boven het persoonlijke contact tussen mensen. Zeker wanneer ze moeten samenwerken. Dus, alvast voor na deze crisis: blijf persoonlijke ontmoetingen tussen collega’s en zakenpartners aanmoedigen en ook inplannen. Neeley voegt hieraan toe: vooral nuttig bij thuiswerkers waar je steeds minder van hoort, of die het steeds lastiger vinden om hun planning en resultaten te behalen. (Maar dan als laatste redmiddel in deze crisis, uiteraard.) Wat zeker kan helpen nu iedereen op afstand van elkaar werkt: een CEO of directeur die veel meer zichtbaar is dan normaal. Aanwezig zijn in virtuele vergaderingen, of vaker videoboodschappen maken en intern verspreiden kan een belangrijke steun zijn in deze tijden.

5} Beter op elkaar letten.

Een tip in vele varianten. Aansluitend bij de vorige tip zijn er thuiswerkenden die de eenzaamheid op de langere duur toch wat teveel wordt. Want ondanks alle virtuele verbindingen zit je toch de hele dag alleen in een werkkamer. Het andere uiterste komt ook veel voor: mensen weten niet van ophouden! Wie thuis werkt, is vaak erg geconcentreerd bezig. Een thuiswerker op elke drie merkt dan weleens dat hij of zij te lang is doorgegaan. Een verschrikte blik op de klok, en een gevoel van uitputting brengt je terug naar het hier-en-nu. Maar het bedrijf kan ook regelmatige onderbrekingen aanbieden, in de vorm van oproepen op social, of een klok in beeld wanneer het tijd is om te stoppen. Het open spreekuur van de bedrijfsarts, zoals Morris (vrij vertaald) voorstelt, lijkt ons wat overdreven.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Arbeidsrelaties, Gezonder werken, Het Nieuwe Werken, Nieuws
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid