Stelling
"Vertrouwen is goed, controle is slechter."
19
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken E-learning heeft de toekomst
Anders werken

E-learning heeft de toekomst

handig bij e-learning

Coronacrisis of niet, de persoonlijke ontwikkeling moet doorgaan. Hoe kan je thuis, op die bureaustoel voor dat beeldscherm toch iets zinnigs bijleren? Met e-learning. Ook erg geschikt voor na de crisis, zeggen de voorstanders van het leren-op-afstand.

Steeds meer werkgevers vragen hun werknemers om meer te doen aan e-learning tijdens werktijd. Het is een verzamelnaam voor allerlei vormen van online leren via een computer, tablet of smartphone. Een op elke 6 werkgevers (17%) stimuleert het; en 7 procent stelt het zelfs verplicht. Zo blijkt uit het onderzoek ‘Bezinning leidt tot inzicht’ van Opleiding.nl. En dat was tijdens de eerste lockdown van dit voorjaar. Ook de overheid stimuleert scholing actief in de NOW-steunpakketten.

Je moet willen groeien

Dus ontwaart Steven Steenbergen, directeur van Opleiding.nl een ‘breed gedragen growth mindset’ die aanzet tot leren en dat is volgens hem ‘een belangrijke sleutel tot veranderen en verbeteren.’ Hij is niet de enige. Ook ABN AMRO verwacht dat leren via computer, smartphone of tablet verbonden met internet zal toenemen. En ook uit de Studytube Learning & Development Monitor blijkt dat online leren tijdens de coronacrisis is gestegen van 16 naar 28 procent. Daarmee is het de populairste leervorm van dit moment.

Meer doen aan e-learning

De nadruk op e-learning is niet alleen iets tijdens deze crisis. Meer bedrijven starten een afdeling Learning & Development (L&D), en zetten overzichten van het opleidingsaanbod op hun bedrijfsintranet. Voor elke cursist is een betere mix mogelijk van online trainingsuren en fysiek contact. Waarbij de nadruk steeds meer komt te liggen bij online leren.

Never waste a good crisis…

Vooral de overheid en de zakelijke diensten verwachten steeds vaker online een cursus te volgen dan in het klaslokaal. Toch heeft met name de zakelijke dienstverlening nu ruim een derde (36%) minder budget voor scholing dan vòòr de coronacrisis. Bij de overheden is die teruggang met 21 procent minder te voelen. Er zijn ook sectoren zoals de bouw, de industrie en het transport, waar bedrijven juist door de crisis meer besteden aan scholing.

Wanneer is e-learning geschikt?

Het grote voordeel van  e-learning is dat je het overal kunt doen, en op elke tijd die je zelf het beste uitkomt. Bovendien is wat je moet leren beter op te knippen in behapbare brokken informatie, die je niet dagen achter elkaar hoeft te oefenen. Vooral nieuwe kennis en veranderende inzichten zijn goed aan te leren met e-learning. En vrij eenvoudige, korte oefeningen. Of met simulaties, zoals bij piloten met VR- of AR-bril op. Het maakt e-learning geschikt voor drukbezette vakmensen die al wat van het onderwerp weten, en alleen bijscholing nodig hebben op de nieuwe of andere aspecten van hun vak.

Waarvoor is e-learning minder geschikt?

E-learning is veel minder geschikt voor complete, meerdaagse opleidingen gericht op omscholing of herscholing. Zeker niet als daar ook andere vaardigheden en houding bij moeten worden getraind. Dan zijn allerlei waardevolle non-verbale signalen, zoals lichaamshouding of oogbewegingen erg belangrijk. Die laten zien aan de opleider en aan de anderen of iemand de vaardigheid voldoende beheerst. Bovendien zijn veel van deze langduriger opleidingsprogramma’s speciaal ontworpen voor klassikaal onderwijs. En dus niet direct over te zetten naar videoconferencing.

Welke vormen van e-learning zijn er nu?

E-learning bestaat in allerlei vormen en varianten. We geven een overzicht.

Microlearning

Opleidingsadviseur Sibrenne Wagenaar omschrijft microlearning op PW. als een uitvloeisel van de app-cultuur. Grondgedachte is dat we de hele werkdag allerlei korte momenten hebben waarop we even iets kunnen leren. ‘Het is een slimme techniek waarbij inhoud in hapklare brokken wordt aan­geboden. Soms meerdere keren per week of zelfs dagelijks tijdens korte leermomenten. Elke brok is van beperkte omvang. Vaak kan de lerende zelf bepalen welke brokken hij bestudeert. Microlearning stelt lerenden in staat om zich te richten op een specifiek leerdoel, voor zo’n vijf minuten per keer.’

Kennis opdoen

Microlearning is niet altijd toepasbaar. Wagenaar beschouwt de methode vooral geschikt voor het herhalen van reeds opgedane kennis, voor het verspreiden van de inhoud over een bepaalde tijdsperiode en om medewerkers snel toegang te geven tot waardevolle informatie. Wagenaar: ‘Microlearning is vooral gericht op kennisacquisitie: het versterken van een bepaalde vaardigheid of van specifieke kennis. Je ontwikkelt er geen nieuwe kennis mee, en het is niet geschikt voor het oplossen van complexe vraagstukken.’

Blended learning

Bij blended learning gaat het meestal om een combinatie van traditioneel leren en e-learning. Maar de ‘blend’ in bledend learning moet zijn gebaseerd op een diepgaande analyse van de ervaringen van degene die leert. Anders blijft het geleerde teveel hangen bij kennis, en te weinig bij de manieren waarop je die kennis kunt toepassen. Daarbij geldt vaak het 70:20:10-principe. De gedachte achter dit principe is dat mensen 70 procent leren door hun eigen ervaring, 20 procent door interactie met anderen en 10 procent in een formele setting zoals een cursus, training, coaching of e-learning.

Het moet ‘beklijven’

Meestal blijft leren, zeker als het alleen op afstand gebeurt, hangen bij die 10 procent kennis, opgedaan in een formele setting. De vertaling naar de dagelijkse praktijk zorgt er pas voor dat het geleerde ook echt blijft hangen in hoofd en hart van de cursist. Dat het beklijft, een vanzelfsprekende gewoonte wordt. Steeds meer trainers en opleiders leggen zich toe op die overdracht van kennis. Zoals Jorien Licht-Geerts en Camiel Klinkhamer met hun SKILLED-methode.

VR-leren

Maar ja, we moeten voorlopig nog blijven thuiswerken. Hoe kun je dan mensen onder dompelen in de nieuwe kennis en vaardigheden, zodanig dat ze die wel moeten toepassen? Net zoals bij het grootschalige, gedwongen thuiswerken: zorg dat ze geen andere keuze hebben. Mensen met hoogtevrees kunnen zich veilig blootstellen aan steeds grotere hoogten via hun headset, zodat ze hun angst heel veilig kunnen overwinnen.

AR-leren

Het is een interessante vorm van augmented reality (AR) als je de virtuele afgrond steeds steiler en dieper ziet worden. Goed kunnen spreken in het openbaar is essentieel in veel leidinggevende rollen. Net zoals een overtuigend verkoopgesprek voeren. Je kunt het ongestraft oefenen in een virtuele zaal vol ongeduldige mensen. Of met een onwillige inkoper aan de andere kant van de virtuele tafel. Die ‘tegenstanders’ kunnen ook in oplopende graad van koppigheid worden opgevoerd.

Social learning

Maar je hoeft niet altijd een buitennissige bril over je mondkapje te schuiven om het geleerde ook echt te ondergaan. Met, en van anderen leren kan ook door social learning, samen problemen leren oplossen via social media. Een soort virtuele vossenjacht, waarbij het vraagstuk steeds complexer kan worden. Begeleid door een moderator, die nieuwe elementen aan het ‘spel’ toe kan voegen.

Serious gaming

Daarmee is de grens met serious gaming al bijna genomen. Daarbij creëer je een nieuwe werkelijkheid, waarin mensen met elkaar hun nieuwe vaardigheden in praktijk moeten brengen. Zoals gebeurde in het MKB!dee-project ‘Autoschadetechnici in transitie’. Garagemedewerkers leerden om-denken van techniek naar ICT bij het repareren van auto’s.

E-learning om voortdurend te verbeteren

Kan je met deze (en vele andere) e-learningtechnieken ook de soft skills van de 21e eeuw goed aanleren? Zoals creatief denken, probleemoplossend vermogen aanscherpen, en goed communiceren over de oplossingen die anderen voor je hebben gekozen? Daar zijn de didactici het nog niet helemaal uit. Maar e-learning is, met zijn vele mogelijkheden en varianten, een waardevolle aanvulling op de klassieke, klassikale bedrijfstraining.

Just Do It!

Voortdurend blijven zoeken naar mogelijkheden om het (nog) beter te doen naar markt en klant moet onderdeel worden van het normale werk. Werken en leren vullen elkaar voortdurend aan. Het beste voorbeeld komt uit de luchtvaartindustrie. Vluchtsimulatoren laten piloten ervaring opdoen met de nieuwste typen vliegtuigen en procedures – door het gewoon te doen, en door de near misses waarbij het bijna fout ging op te nemen in het programma. Op die manier beloon je fouten toegeven, en wordt het inspirerend om fouten te maken.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid